اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز انقلاب زمستانی در میل تاریخی رادکان

خبرگزاری فارس: انقلاب زمستانی در میل تاریخی رادکان آغاز شد.

آغاز انقلاب زمستانی در میل تاریخی رادکان
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، پدیده انقلاب زمستانی امروز پس از طلوع خورشید در میل رادکان قابل مشاهده بود.
علی روحانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان چناران گفت: همه ساله تعدادی از علاقه‌مندان علم نجوم در برج تاریخی رادکان گردهم می‌آیند تا پدیده انقلاب زمستانی را مشاهده کنند.
روحانی افزود: برج تاریخی رادکان در نزدیکی شهر چناران و 75 کیلومتری غرب مشهد واقع شده که تاریخ ساخت آن منتسب به سال 607 هجری قمری است.
وی خاطرنشان کرد: این برج که کاربرد آن تقویمی و نجومی نیز بوده است دارای قطر داخلی به شعاع 14متر و منظر بیرونی آن تا ارتفاع حدود پنج متری به شکل 12ضلعی و از آنجا تا زیر گنبد دارای 36 ترک نیم ستونی است.
روحانی با اشاره به اینکه پدیده انقلاب زمستانی در ساعت اولیه صبح پس از طلوع آفتاب اول دی‌ماه در برج رادکان قابل مشاهده است، ادامه داد: انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز سال در نیمکره شمالی است (اول دی ماه) و آغاز رسمی فصل زمستان است و گروهی از علاقه‌مندان علم نجوم برای رصد از ساعت30/5 صبح در برج رادکان مستقر است.
از هنگام انقلاب زمستانی به بعد روزها به تدریج بلندتر می‌شود و در طول شش ماه زمین در طرف دیگر خورشید قرار می‌گیرد و ساکنان در نیمکره شمالی انقلاب تابستانی را در بلندترین روز سال (اول تیرماه) تجربه می‌کنند.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول