اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان قم خبر داد:

اجرای طرح آرشیو الکترونیکی اسناد در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت احوال استان قم گفت: طرح آرشیو الکترونیکی اسناد در استان قم همزمان با سایر نقاط کشور در حال انجام است.

اجرای طرح آرشیو الکترونیکی اسناد در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ولی‌الله عسکری پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس، معاونین و جمعی از کارکنان اداره کل ثبت احوال استان قم با آیت‌الله حسینی‌بوشهری که در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال کشور دارای ماموریت‌هایی است که تمام کارکنان برای به سرانجام رسیدن آنها تلاش می‌کنند.
وی افزود: نخستین وظیفه ثبت احوال ارائه اسناد هویتی اتباع ایرانی است که شامل شناسنامه، کارت ملی و به زودی صدور کارت ملی هوشمند می‌شود ضمن اینکه ثبت تولد، مرگ، ازدواج و طلاق نیز بر عهده این سازمان قرار دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان قم با اشاره به آمار لحظه‌ای ولادت و فوت در سازمان ثبت احوال گفت: اداره‌کل ثبت احوال قم در چهار زایشگاه قم دارای نمایندگی بوده و آماده انجام کارهای مربوط به صدور شناسنامه بلافاصله پس از تولد است و شناسنامه‌های صادره نیز به وسیله پست به درب منازل ارسال می‌شود و برای ثبت فوت نیز نمایندگان ثبت احوال در آرامستان بهشت معصومه حاضر هستند و اقدامات مربوطه را انجام می‌دهند.
وی مهلت قانونی ثبت ولادت را 15 روز دانست و افزود: بیش از 92 درصد تولدها در سطح کشور در مهلت قانونی به ثبت رسیده‌اند اما در استان قم این عدد 99.35 درصد بوده که نشان‌دهنده همکاری و هماهنگی خوب میان اداره‌کل ثبت احوال قم و بیمارستان‌هاست.
عسکری ثبت موارد فوت در مهلت قانونی را 95 درصد در استان قم اعلام کرد و گفت: در ثبت هر دو واقعه تولد و فوت، استان قم رتبه نخست کشوری را دارد ضمن اینکه موارد ثبت نشده در موعد قانونی نیز مربوط به زایمان در منزل و انتخاب نکردن اسم برای نوزاد است.
وی با بیان اینکه در هشت ماهه نخست سال جاری 13 هزار و 912 نفر در استان قم متولد شده‌اند ابراز کرد: این آمار 2.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد اما روند رشد جمعیت در استان قم کاهش داشته است در حالی که برخی استان‌های سنی‌نشین، کنترل موالید را کنار گذاشته و در حال افزایش جمعیت هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان قم میزان ثبت واقعه فوت در استان قم را در هشت ماهه نخست امسال 3 هزار و 288 مورد اعلام کرد و افزود: این عدد نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.1 درصد رشد داشته است.
وی در ادامه به میزان ثبت ازدواج و طلاق در قم اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری 9 هزار و 544 مورد ازدواج و هزار و 668 مورد طلاق به ثبت رسیده است که نشان دهنده رشد 13.72 درصدی ازدواج و 1.39 درصدی طلاق است.
عسکری با بیان اینکه نسبت نوزادان دختر متولد شده در قم به پسران 104 به 100 نفر است، افزود: در سال جاری تاکنون 7 هزار و 92 پسر و 6 هزار و 721 دختر متولد شده‌اند.
وی ادامه داد: در بحث مهاجرت بین استانی نیز با کنترل و اصرار ثبت احوال بر تغییر کد ملی درج شده در کارت‌های ملی در صورت تغییر آدرس، میزان و روند مهاجرت‌ها مشخص شده است به طوری که امسال شاهد هزار و 633 جابه‌جایی در سطح استان و خروج 496 نفر به استان‌های دیگر بوده‌ایم.
مدیرکل ثبت احوال استان قم تولید و نشر اطلاعات آماری را یکی دیگر از وظایف سازمان ثبت احوال برشمرد و خاطرنشان کرد: تا این لحظه بیش از 18 هزار شناسنامه در استان قم تعویض شده و امیدواریم تا پایان سال این میزان به 20 هزار مورد افزایش یابد.
وی صدور کارت‌های ملی هوشمند را موجب تسریع در عملیات صدور اسناد هویتی و رسمی شدن امضای دیجیتال دانست و گفت: طرح آرشیو الکترونیکی اسناد نیز در این اداره کل در حال انجام است که امیدواریم در شش ماهه نخست سال آینده این کار در قم به سرانجام برسد و تاکنون نیز بیش از 365 هزار مورد اسکن و برای ثبت در سامانه سراسری ثبت احوال کشور ارسال شده است.
عسکری افزود: در رابطه با اصلاح فرهنگ نام گزینی در کشور نیز کار مهمی صورت گرفته و در این راستا کتابی توسط سازمان ثبت احوال کشور به چاپ رسیده است که شامل نام‌های ایرانی و اسلامی و معانی آنها است و به زودی سیستم تلفنی اعلام معنی اسامی نیز در قم راه اندازی خواهد شد.
وی در پایان خواستار تلاش همه دستگاه‌ها و مسئولان به خصوص روحانیون برای اصلاح فرهنگ نام گزینی در کشور شد و گفت: سریال‌های تلویزیونی تاثیر زیادی بر مردم برای انتخاب اسامی فرزندانشان دارد به همین دلیل باید در این زمینه نیز دقت لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول