اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس پژوهش سرای دکتر فقیهی:

پژوهش‌سراها مکانی برای پرورش خلاقیت هستند

خبرگزاری فارس: مدرس پژوهش‌سرای دکتر فقیهی گفت: پژوهش‌سرا مکانی برای بارور کردن خلاقیت‌های دانش‌آموزان و به مرحله عمل درآوردن ایده‌های آنهاست.

پژوهش‌سراها مکانی برای پرورش خلاقیت هستند
نوید مقتدری‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از آن جایی که دانش‌آموزان و اولیای آنها مهم‌ترین اولویت را به کسب نمره‌های بالا در امتحان‌های مدرسه می‌دهند استقبال از پژوهش‌سراها کمتر از حد انتظار و به صورت مقطعی است.
وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود در مدارسی که با پژوهش‌سراها در ارتباط هستند هر ساله دانش‌آموزان استقبال خوبی از این مراکز می‌کنند.
مدرس پژوهش‌سرای دکتر فقیهی افزود: تلاش می‌شود برنامه‌های پژوهش سراها به گونه‌ای برگزار شود که دانش‌آموزان در کنار فعالیت‌های مدرسه بتوانند به صورت پیوسته و دنباله‌دار در کلاس‌های پژوهش سراها نیز حضور پیدا کنند.
وی یکی از هدف‌های اصلی حضور غرفه پژوهش‌سراهای استان اصفهان در نمایشگاه پژوهش و نوآوری را آشنا کردن دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها با زمینه‌های فعالیت و دستاوردهای پژوهش‌سراهای استان اصفهان بیان کرد.
مقتدری‌زاده ادامه داد: در طول مدت نمایشگاه استقبال خوبی از این غرفه شد و امیدواریم از این پس شاهد حضور پررنگ‌تر دانش‌آموزان در پژوهش‌سراها باشیم.
وی بیان داشت: نجوم، دومینو، ساخت هواپیمای بدون سرنشین و هاورکرافت، خودروهای خورشیدی و شیمیایی، رباتیک و سازه‌های ماکارونی از جمله حوزه‌های فعالیت پژوهش سراها محسوب می‌شوند.
این مدرس با اشاره به اینکه ساخت سازه‌های ماکارونی از جمله فعالیت‌های دانشجویان رشته عمران است، ادامه داد: سال گذشته دانش‌آموزان پژوهش سرای منطقه دو اصفهان در دومین دوره مسابقات دانشجویی پل‌های ماکارونی قطب کشور در دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کسب مقام نخست شدند.
وی در پاسخ به این سوال که پژوهش‌سراها چه امکاناتی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، گفت: تا جایی قانون به پژوهش سراها اجازه می‌دهد از دانش‌آموزان و ایده‌های آنها از نظر مالی و تأمین امکانات مورد نیاز حمایت می‌کنند.
مقتدری‌زاده با بیان این مطلب که در پژوهش‌سراها سعی بر این است که دانش‌آموزان به سمت یک مسیر مشخص هدایت شوند، افزود: انجام فعالیت‌های آموزشی به صورت عملی زمینه ساز به وجود آمدن توانمندی‌های بیشتر و بزرگ‌تر در هر شاخه از دانش می‌شود.
وی افزود: دانش‌آموزان با حضور در پژوهش سراها به صورت عملی با موضوع‌هایی آشنا می‌شوند که در مدرسه و کتاب‌های درسی آموزش داده نمی‌شود.
مدرس پژوهش سرای دکتر فقیهی با اشاره به اینکه در پژوهش‌سراها دانش‌آموزان با ساخت وسایل گوناگون یا فعالیت در یک زمینه علمی در کنار یادگیری مفاهیم بنیادین دانش، مهارت‌های فنی و عملی خود را نیز ارتقا می‌دهند، در حالی که در مدرسه‌ها برنامه خاصی برای به کارگیری و شکوفایی توانایی‌های عملی وجود ندارد، گفت: برای نمونه به وسیله دومینو قدرت خلاقیت و تمرکز بر روی موضوع دانش‌آموزان تقویت می‌شود و توانایی‌های ذهنی و هنری آنها پرورش می‌یابد.
وی اظهار داشت: در پژوهش‌سراها دانش‌آموزان جنبه‌های مختلف یک موضوع را بهتر می‌بینند، بهتر تصمیم می‌گیرند و در نهایت بهتر عمل می‌کنند به این ترتیب تجربیات گران بهایی کسب کرده و با روش صحیح انجام پروژه‌های علمی آشنا می‌شوند.
مقتدری‌زاده بیان داشت: در حالی که بسیاری از دانش‌آموزانی که هیچ‌گاه به پژوهش سراها نمی‌روند اطلاعات و شناخت کافی از رشته‌های مختلف دانشگاهی ندارند و بعضی از آنها گمان می‌کنند رشته مهندسی هوا ‌فضا به تربیت خلبان یا فضانورد مربوط می‌شود، کسانی که پای ثابت فعالیت‌های پژوهش سراها هستند شناخت کاملی از این مسئله دارند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال دانش‌آموز با فعالیت در زمینه رباتیک مبانی علم مکانیک را می‌آموزند یا با ساخت پل ماکارونی یا هواپیمای بدون سرنشین با رشته‌های عمران و هوافضا آشنا می‌شود.
مدرس پژوهش‌سرای دکتر فقیهی تصریح کرد: مربیان پژوهش سراها افراد متخصص و کارکشته‌ای هستند که در قبل راهی را که دانش‌آموز قصد طی کردن آن را به تنهایی دارد، پیموده و به نتیجه رسیده‌اند و کوله‌بار تجربیات چندین ساله خود را به راحتی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهند.
وی با اشاره به این که آموزش دانش در پژوهش سراها به روش‌های مختلفی از جمله برگزاری کلاس و همایش انجام می‌شود، گفت: تلاش شده برای دانش‌آموزان همه مقاطع تحصیلی به صورت جداگانه کلاس برگزار شود و مدرسان با توجه به سطح فکری و میزان آگاهی هر گروه علم را به زبان ساده برای آنها بیان کنند.
مقتدری‌زاده افزود: در استان اصفهان 21 پژوهش سرا وجود دارد و در آینده نه چندان دور هر دانش‌آموز می‌تواند در نزدیکی خانه خود به یک پژوهش سرا مراجعه کند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول