اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس راه خوزستان:

هدف قانون جدید اعمال جریمه نیست

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خوزستان هدف افزایش جرایم رانندگی در قانون جدید را اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی نادرست عنوان کرد.

هدف قانون جدید اعمال جریمه نیست
قاسم قدرتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به اجرای مرحله دوم قانون جدید راهنمایی و رانندگی از امروز، اظهار داشت: هدف اجرای این قانون جریمه نیست؛ ‌بلکه پلیس به دنبال اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی نادرست است و نه اعمال جریمه.
وی رعایت قوانین و مقررات را به عموم کاربران ترافیک اعم از راننده، عابر و سرنشین و متصدیان حمل و نقل توصیه کرد و افزود: مرحله دوم قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، به دنبال اجرای موفقیت آمیز مرحله نخست قانون رسیدگی به تخلفات در اردیبهشت ماه 90 از اول دی ماه همراه با افزایش قابل توجه میزان اعمال قانون برای رانندگان متخلف اجرا می‌شود.
قدرتی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده، علاوه بر ضعف فرهنگ رانندگی یکی از دلایل اصلی معضلات ترافیکی بی‌توجهی به مقررات رانندگی از سوی معدود رانندگان متخلف به واسطه پایین بودن هزینه تخلف است که میزان خطرآفرین بودن آن را نیز از بین برده، به نحوی که ارتکاب تخلف از سوی راننده به امری عادی بدل شده بود.
وی نتیجه افزایش مبلغ جریمه‌ها و اجرای قانون جدید را در نهایت منجر به ارتقای حقوق شهروندی دانست و گفت: با اجرای این قانون شهروندان در قبال انجام تکالیف قانونی خود از دستگاه‌های مرتبط در حوزه حمل و نقل مطالباتی را دارند که باید محقق شود و خواست عمومی را به استفاده از ظرفیت‌های ترافیکی چون پارکینگ‌های عمومی و توسعه حمل و نقل عمومی و تجهیز و بهبود معابر افزایش می‌دهد.
عضو کمیته ایمنی راه‌های خوزستان همچنین در مورد اثرات نمره منفی توضیح داد: برابر ماده 7 قانون به 20 تخلف نمره منفی تعلق می‌گیرد. کسب 30 نمره منفی برای نخست گواهینامه به مدت سه ماه و 400 هزار ریال جریمه، و کسب 25 نمره منفی برای بار دوم ضبط گواهینامه محرومیت از رانندگی و یک میلیون ریال جریمه را در پی خواهد داشت.
وی افزود: در صورتی که متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب به آخرین تخلف منجر به کسب نمره منفی بار اول و دوم و نیز یک سال در بار سوم (قبل از رسیدن به حدنصاب) مرتکب هیچ تخلفی رانندگی نشود، تمام نمره‌های منفی آن مرحله بی‌اثر خواهد شد؛ همچنین کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند.
قدرتی تصریح کرد: با دستور مقام قضایی و یا رانندگی بدون گواهینامه و نداشتن بیمه شخص ثالث و در تصادفات منجر به فوت؛ رانندگی در حالت مستی یا استفاده از مواد مخدر و راونگردان که علاوه بر جریمه به مبلغ 2 میلیون ریال، گواهینامه به مدت شش ماه ضبط و راننده به مراجع قضایی معرفی می‌شود؛ ارتکاب دو تخلف حادثه‌ساز به صورت هم‌زمان؛ رسیدن مبلغ جریمه به 10 میلیون ریال خودرو توقیف می‌شود.
وی ادامه داد: موتورسیکلت سواران نیز در صورت ارتکاب تخلف‌هایی چون حرکت در پیاده‌روها و جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدار ناهنجار،‌‌‌ حمل بار غیرمتعارف، حرکات نمایشی،‌حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی، ضمن صدور قبض جریمه، موتورسیکلت آنان به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه توقیف می‌شود.
رئیس پلیس راه اظهار امیدواری کرد: این قانون برای معدود رانندگان خطر آفرین بازدارندگی لازم را فراهم نموده و آرامش و سلامتی را برای جامعه به ارمغان بیاورد همچنین موجب انسجام و تعامل بیشتر سازمان‌های مرتبط در حوزه حمل و نقل شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول