اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

آغاز طرح نظارت بر میوه شب یلدای گیلان

خبرگزاری فارس: با توجه به نوسان 50 درصدی قیمت هندوانه در گیلان، معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از آغاز طرح نظارت و بازرسی بر بازار میوه و آجیل شب یلدا در این استان خبر داد.

آغاز طرح نظارت بر میوه شب یلدای گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یلدایی دیگر از راه می‌رسد و برگزاری مراسم بلندترین شب سال و آیین ویژه ایرانیان در این شب، تداوم صله رحم و دیدار دوباره اقوام شکل می‌گیرد، چیزی که با اندیشه دینی ما نیز سازگاری دارد.
طبق معمول هر سال بحث بازار داغ هندوانه و آجیل و شب‌چله یلدا، مردم ایران به ویژه گیلان را به تکاپو انداخته است.

*گسترانیدن سفره‌ای از انوع میوه‌های شب یلدا

گسترانیدن سفره‌ای از انواع مرکبات و میوه‌های فصل مانند پرتقال، سیب، هندوانه و انار از آیین کهن ایرانیان در بلندترین شب سال است.
تشابه رنگ این میوه‌ها با رنگ خورشید در سپیده‌دم روز یلدا، دلیل انتخاب آنهاست و برخی از این مواد خوراکی دارای طبع سرد و برخی نیز طبع گرم هستند و افراد با این باور که آنها می‌توانند طبیعت گرم را سرد و طبیعت سرد را گرم کنند برای سفره یلدا انتخاب می‌کنند.
در این شب کسانی که از گرمی مزاج رنج می‌برند از هندوانه و انار و اگر از سردی مزاج ناراحت هستند از توت، کشمش و خرما تناول می‌کنند زیرا توجه به نوع مزاج در افراد در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر بوده است.
گذشته از این‌ها تفأل به دیوان حافظ شیرازی، دوستی، مهر، صمیمیت، همفکری، تصمیم‌گیری کلان، برنامه‌ریزی توسط سران و بزرگان خانواده و قوم برای آینده از اصلی‌ترین فلسفه‌های شب یلدا است.

* انار و هندوانه شب یلدا گران است

یک شهروند رشتی که در حال چانه زدن با فروشنده هندوانه بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروز برای خرید هندوانه شب یلدا به بازار آمدم تا خرید را برای شب یلدا نگذارم که قیمت آن چند برابر می‌شود.
این شهروند با بیان اینکه هندوانه را کیلویی 700 تومان خریده است، افزود: قیمت هندوانه بسیار گران است سال گذشته نرخ آن مناسب‌تر بود.
وی همچنین از نرخ میوه انار نیز گله‌مند بود و عنوان داشت: امسال انارهای خوبی وارد بازار نشده و کیفیت لازم را ندارد اما هر کیلو انار بین چهار هزار و 500 تا پنج هزار تومان و در برخی جاها نیز شش هزار تومان است.

* شب یلدا را با حافظ سر می‌کنیم

شهروند دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شب یلدا از بلندترین شب‌های سال است که بزرگان فامیل و خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند و از گذشته‌های دور برای کوچک‌ترها قصه و داستان‌های شیرین تعریف می‌کنند.
وی افزود: شب‌های یلدا همواره خاطره‌انگیز است اما از آنجا که در خانواده ما دیگر بزرگی در این دنیا نیست خانواده سه نفره ما شب یلدا را با تفأل به حافظ سر می‌کنند.
این شهروند درباره نرخ میوه‌های شب یلدا عنوان داشت: از هم‌اکنون میوه‌های شب یلدا بسیار گران است و برخی خانواده‌ها توان خرید ندارند و به همین دلیل ما نیز ترجیح می‌دهیم از خیر خرید بگذریم.

* آغاز طرح نظارت بر میوه و آجیل شب یلدا در گیلان
 
معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فرا رسیدن بلندترین شب سال و افزایش تقاضا در بازار میوه و تره‌بار، اظهار داشت: در گیلان برای عرضه میوه و تره‌بار به ویژه هندوانه در شب یلدا مشکلی نداریم.
رمضان کامران‌پی درباره اجرای طرح نظارت بر میوه و آجیل شب یلدا در گیلان، افزود: در میدان‌های بار و حتی خارج از آن فعالیت برای فروش میوه شب یلدا به ویژه هندوانه آغاز شده است.

* عرضه هندوانه کیلویی 700 تومان در بازار گیلان

وی با بیان اینکه هر ساله با نزدیک شدن به ایام شب یلدا با افزایش تقاضا در بازار میوه و تره‌بار مواجه هستیم، اذعان داشت: افزایش تقاضا و کاهش عرضه، معمولا افزایش قیمت کالا را به دنبال دارد که از این رو طرح کنترل، نظارت و بازرسی بر بازار میوه و آجیل شب یلدا در گیلان آغاز شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه از یک هفته گذشته خرید هندوانه و میوه شب یلدا آغاز شده است، خاطرنشان کرد: با وجود انواع هندوانه‌های موجود در بازار بستگی به کیفیت و نوع محصول قیمت هندوانه از قرار کیلویی 400 تا 700 تومان در بازار به فروش رسیده است که با نزدیک شدن به شب یلدا افزایش این قیمت‌ها نیز پیش‌بینی می‌شود.
وی تصریح کرد: درصدهای سود از مبدا تا میدان قابل کنترل نیست ولی قیمت‌ها از میادین بار تا رسیدن به واحدهای صنفی کنترل می‌شود.
 
* امسال قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته 50 درصد در نوسان است

مدیر بازرسی اصناف گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود انواع هندوانه‌های عراقی، میناب، دزفول و ساکاتا در بازار و میادین میوه و تره‌بار گیلان اظهار داشت: گران‌ترین و مرغوب‌ترین نوع هندوانه امروز در بازار از قرار کیلویی 600 تومان به فروش رسیده که در واحدهای صنفی بین 700 تا 800 تومان فروخته شده است.
حمید شهبازی به افزایش 50 درصدی نوسان قیمت هندوانه در بازار امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: نوسان قیمت در سطح بازار است نه در عمده فروشی‌ها.
وی متذکر شد: سال گذشته قیمت هندوانه در میادین بار بین 200 تا 250 تومان بود.
شهبازی با اعلام شماره تلفن 7235444-0131 برای رسیدگی به تخلفات و گرانفروشی، ابراز داشت: شهروندان تخلفات و گرانفروشی را اطلاع دهند تا با متخلفان مطابق قانون برخورد ‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول