اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

احمدی‌نژاد در دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور:

مراکز پژوهشی کشور باید خط شکن باشند

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه پژوهش در کشور صورت گرفته است گفت: مجموعه های پژوهشی و علمی کشور باید نقش لوکوموتیو و خط شکن را داشته و اهداف عملیاتی برای انها تعریف شود.

مراکز پژوهشی کشور باید خط شکن باشند
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان عصر امروز (شنبه) در دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد اظهار داشت: حرکت علمی و پژوهشی کشور، تلاش برای تبدیل علم به فناوری و استفاده از علوم گوناگون حرکتی پرفشار و افتخارآمیز است.

رئیس جمهور ضمن تشکر صمیمانه از همه افرادی که در جبهه علمی کشور تلاش می‌‌کنند، تصریح کرد: انسان منهای علم معنایی ندارد چرا که آنچه به زندگی انسانی معنا می‌بخشد علم است.
 
وی یاداور شد: آنچه انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند به کارگیری علم در زندگی است؛ تفاوت بین انسان عالم و غیرعالم بسیار است و همه ارزش‌های متعالی تاریخی انسان بر بستر علم قابل تحقق است.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه همه نقص‌ها ناشی از جهل است، افزود: هر اندازه که در زمینه علم کار شود باز هم کم است چرا که انسان تعریف شده توسط خداوند هنوز بالفعل نیست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه علم باید به روابط اجتماعی و زندگی انسان‌ها منتقل شود اضافه کرد: علم مفید و کاربردی حتی در حوزه علوم انسانی نیز باید به کار گرفته شود؛ اینکه چگونه کشور را اداره و پیشرفت کنیم و الگویمان چه باشد همه بر اساس علم کاربردی است.

وی بر همین اساس علم مفید را علمی دانست که در خدمت تعالی انسان و جامعه و پاسخگویی به نیازهای حقیقی جامعه باشد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: علم آموزی و پژوهش همچون دو بال هستند که پاسخ به نیازها با روش‌های جدید توسط این دو امکانپذیر است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانی خود به هفته پژوهش اشاره و تصریح کرد: امیدواریم هفته پژوهش به سال پژوهش برسد و همه امور به این اصل استوار باشد؛ باید گفت که اقدامات خوبی در زمینه پژوهش در کشور صورت گرفته است.

وی یادآور شد: زمانی قرار بود چند دانشجوی دکترا در کشور تحصیل کنند که اساتید نگرانی بسیاری در خصوص موضوع تحقیق آنها داشتند اما در حال حاضر همه دانشگاه‌های کشور دارای دانشجوی دکترا بوده و ۸هزار دانشجوی دکترا به غیر از دکترای تخصصی پزشکی در کشور تحصیل می‌کنند.

وی همچنین گفت که زمانی حسرت اینکه دانشگاه با صنعت ارتباط داشته باشد وجود داشت اما در حال حاضر ارتباطات تا حد زیادی برقرار شده است؛ همچنین نمایشگاه‌های دستاوردهای فناوری بسیاری در کشور برگزار شده و اختراعات زیادی به ثبت می‌رسد.
 
احمدی‌نژاد در عین حال درباره انتظاری که از دانشگاه، عالم و پژوهشگر می‌رود، اظهار داشت: اقدامات خوبی صورت گرفته اما مجموعه‌های پژوهشی و علمی کشور باید نقش لوکوموتیو و خط شکن را داشته باشند و اهداف عملیاتی برای انها تعریف شود.
 
رئیس‌جمهور یادآور شد: دانشگاه باید به حرکت علمی کشور جهت دهد و جامعه پشت سر دانشگاه حرکت کند و ما باید پروژه‌های بزرگ کشور را به دانشگاه‌ها بدهیم تا بر روی آنها کار کند.

وی با تأکید بر اینکه حداکثر برداشت ما از نفت در کشور ۴۰ میلیارد بشکه است، گفت: اگر یک دانشگاه صنعتی در شیراز یا اصفهان یا دانشگاه امیرکبیر یا صنعتی شریف مسئول این شوند که حتی یک درصد این میزان را افزایش دهند در واقع 150 میلیارد تومان به بودجه نفت کشور اضافه می‌شود؛ و با تلاش مس‌توان سه ساله این طرح را به کرسی نشاند.
 
احمدی‌نژاد همچنین گفت: در سیستم اقتصادی کشور هم اگر مشکلی وجود دارد یا اینکه در مدیریت نیروی کار باید اقداماتی صورت گیرد جامعه دانشگاهی باید در این زمینه وارد عمل شود؛ اگر همه حرکت‌های کشور در این بخش هم افزا شوند در طول ۶-۵ سال کارهای بزرگی اتفاق می‌افتد.
 
رئیس‌جمهور در پایان با تأکید بر اینکه اگر ۲۰ سرفصل از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی تعریف شود و اینکه دولت چه مقدار باید به آنها کمک کند ما تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم، خاطرنشان کرد: اگر چند دانشگاه در کشور ما با یکدیگر مدیریت یک کار علمی بزرگ را بر عهده گیرند خود یک پیشرفت محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول