اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست سیستان‌وبلوچستان خبر داد:

آغاز انتقال 18 هزار مرجان دریایی در چابهار

خبرگزاری فارس: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به منظور حفظ محیط زیست دریایی و جلوگیری از مرگ مرجانها در طرح عمرانی توسعه اسکله شهید بهشتی عملیات انتقال 18 هزار مرجان دریایی در بندر چابهار آغاز شد.

آغاز انتقال 18 هزار مرجان دریایی در چابهار
خسرو افسری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: از آنجا که فعالیت‌های عمرانی در بستر دریا به مرجان‌ها صدمه می‌زند این موجودات از محل اسکله شهید بهشتی به نقطه‌ای از دریا در فاصله حدود پنج کیلومتری به محدوده آب‌های ساحلی منطقه آزاد چابهار انتقال می‌یابند.
وی افزود: یک گروه 12 نفره از غواصان خبره، جابه‌جایی مرجان‌ها از اسکله شهید بهشتی به زیستگاه دیگری در آب‌های ساحلی مجاور هتل لیپار چابهار را برعهده دارند تا این موجودات مفید و زیبا مجدداً جانمایی شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اکوسیستم مرجان‌ها بیان داشت: این موجودات دریایی حکم جنگل‌های استوایی بارانی را در زیر دریا دارند و حیات و زیست آبزیان دریایی به زیستگاه‌های آنها بستگی دارد.
افسری تصریح کرد: 18 هزار مرجان مذکور از دو گونه سخت و نرم هستند که غواصان با رعایت همه مسائل ایمنی برای حفظ جان آنها و انتقالشان به محل مورد نظر، مسافت نسبتا طولانی را در زیر آب طی می‌کنند.
وی ادامه داد: در صورت لزوم و نیاز مجدد باز هم نسبت به انتقال مرجان‌ها اقدام خواهد شد و در اجرای طرح‌های عمرانی به حفظ محیط زیست توجه می‌شود.
یکی از اعضای تیم انتقال مرجان‌ها نیز در این زمینه گفت: غواصان هر یک از مرجان‌ها را با دقت و به گونه‌ای که با اکسیژن موجود در هوا تماس پیدا نکند، به نقطه‌ای دیگر انتقال می‌دهند. 
محسن مستقیمی افزود: اکسیژن موجود در هوا باعث آسیب و حتی مرگ مرجان می‌شود بر این اساس غواصان فاصله حدود پنج کیلومتری را در زیر سطح آب دریا برای انجام کار انتقال طی می‌کنند.
وی اضافه کرد: در محل جدید استقرار مرجان‌ها، بلوک‌های سیمانی توسط غواصان به زیر آب برده می‌شود تا این موجودات داخل آن جانمایی شده و با جریان آب همراه نشوند و بتوانند در زیستگاه جدید خود مستقر شوند.
مرجان‌ها خواص زیادی برای حفظ زیست دریا دارند و تجمع آنها در یک مکان مشخص باعث شفافیت آب و کاهش کدورت می‌شود و در آن محل آب دریا مانند آیینه می‌درخشد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول