اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل بی‌توجهی فراوان؛

مسجد جامع ابیانه محلی برای زندگی موش‎ها شده است

خبرگزاری فارس: مسجد جامع تاریخی ابیانه یکی از محل‎های گردشگری شهرستان نطنز محسوب می‎شود که به همت حافظان میراث فرهنگی، تغییر کاربری داده است و به محلی برای زندگی موش‎ها تبدیل شده و همچنان در حال تخریب است.

مسجد جامع ابیانه محلی برای زندگی موش‎ها شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مسجد جامع تاریخی ابیانه یکی از آثار تاریخی کشور محسوب می‎شود، قدیمی‎ترین آثار موجود در این مسجد منبر چوبی منبت‌کاری شده است که تاریخ ساخت آن به سال 466 هجری می‎رسد.
روستای تاریخی ابیانه به لحاظ قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی و دور بودن از مرکز شهر نطنز، از تغییرات ادوار گذشته مصون مانده و مردم آن نیز با حفظ آداب و رسوم گذشتگان کوشیده‎اند تا بافت قدیمی این روستا را به شکلی که بوده است، نگهداری کنند.
اما مسئله مهم این است که مردم به تنهایی توانایی نگهداری از مراکز تاریخی و توریستی را ندارند.
به تازگی نیز با خبر شده‎ایم که به علت بی‎توجهی سازمان میراث فرهنگی به مسجد جامع تاریخی ابیانه این مسجد به محلی برای زاد و ولد موش‎ها تبدیل شده و بنای چوبین مسجد به دست این جانوران مورد حمله قرار گرفته و در حال تخریب است.
به گفته اهالی این روستا چندین سال است که این محل به دلیل شرایط آب و هوایی و رطوبتی که دارد محل مناسبی را برای موش‎ها ایجاد کرده است که روز به روز هم در حال زیاد شدن هستند.
اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز به تازگی به فکر مرمت این بنای تاریخی افتاده است و به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز تنها با اختصاص مبلغ 30 میلیون تومان مرمت خواهد شد و هم‌اکنون نیز تعطیل شده است.
احمدرضا قاسمی با بیان اینکه مسجد جامع ابیانه دارای امکانات ارزشمندی همچون شبستان، منبر، محراب و سقف و درب‌های چوبی است که همراه با کتیبه‎های کنده کاری شده به خط کوفی ارزش بسیار بالایی دارند، گفت: این مسجد به علت اینکه از سرقت‎های احتمالی از آن جلوگیری شود تعطیل شده تا در دست مرمت قرار بگیرد.
نکته قابل توجه دیگر این است که خبرنگاران در کنار پیگیری مرمت و بازسازی آثار تاریخی باید به دنبال پاسخ این پرسش نیز باشند که علت برتری دادن درمان بر پیشگیری نزد مسئولان چیست و چرا یک اثر تاریخی پس از تخریب به چشم مسئولان می‎آید، با وجود اینکه تخریب یک اثر تاریخی به علل متفاوت نخستین بار نیست که رخ می‎دهد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول