اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر نیرو:

سد کوثر گچساران افتتاح شد

خبرگزاری فارس: با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان محلی کهگیلویه و بویراحمد و گچساران سد کوثر گچساران افتتاح شد.

سد کوثر گچساران افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در مراسم افتتاح سد کوثر در گچساران که با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان کشوری و محلی کهگیلویه و بویراحمد و گچساران انجام شد، اظهار کرد: طرح آب‌رسانی از سد کوثر یک طرح خاص بوده که ساختار، ماهیت، اجزا، کیفیت و اهداف آن نیز خاص است.
آرش مصلح طول مسیر این پروژه را 40 کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر از رودخانه‌ها، سنگلاخ‌ها، تپه‌های ماهور و ارتفاعات زیادی گذشته که در موقعیت یک کیلومتری زمین، لوله‌ای به قطر 30 اینچ قرار داده شده است.
وی با اشاره به اختلاف ارتفاع 400 متری این طرح ابراز داشت: دو ایستگاه برای پمپاژ از این میزان ارتفاع تعبیه شده است.
مصلح عنوان داشت: چهار مخزن ذخیره با حجم‌های 20 هزار متر مکعب‌، 2 هزار و 500 متر مکعب، ایستگاه حفاظت کا‌تدیک، ساختمان‌های بهره‌برداری، ساختمان‌های کلر‌زنی، 30 کیلومتر جاده دسترسی، 35 کیلومتر خط انتقال برق از جمله عملیات‌های اجرا‌شده در این پروژه ملی است.
وی عبور از رودخانه‌ها، تپه‌های شنی و سنگ گچ، عبور لوله‌ها از عمق یک و نیم متری برای جلوگیری از آسیب‌ در برابر پدافند غیر عامل را از دیگر ویژگی‌های این طرح عظیم آبرسانی عنوان کرد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر‌احمد با اشاره به ساخت دستگاه الکترو‌موتورهای نصب‌شده در این پروژه توسط متخصصان و مخترعان کشور ابراز داشت: در ابتدا این دستگاه قرار بود توسط شرکت آلمانی در اختیار ایران قرار بگیرد که با تحریم این کشور علیه ایران مواجه شدیم که با تلاش متخصصان داخلی این دستگاه در سال 89 ساخته و در پروژه تست و نصب شد.
مصلح هزینه ساخت دستگاه الکترو‌موتور در کشور را 30 درصد کمتر از نمونه وارداتی آن عنوان کرد و کیفیت بهتر، حذف هزینه حمل و نقل و ترانزیت، حذف هزینه‌های نظارتی و گارانتی و کاهش مدت‌زمان ساخت را از دیگر مزیت‌های ساخت این دستگاه در ایران برشمرد.
وی برق لازم برای این طرح را سه و نیم مگابایت عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به عدم وجود این میزان برق در کهگیلویه و بویراحمد، از طریق برق منطقه‌ای خوزستان این برق تأمین شده است.
این مقام عالی آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار هزینه‌شده برای بهره‌برداری از سد کوثر به گچساران را بیش از 330 میلیارد ریال عنوان کرد.
مصلح با بیان اینکه سالانه 14 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی سالم از این خط به گچساران و 22 روستای مسیر این سد منتقل می‌شود، گفت: این سد برای تأمین آب شرب جمعیت 100 هزار نفری تا جمعیت 160 هزار نفری مناسب است.
به گزارش فارس با افتتاح طرح عظیم آب‌رسانی از سد کوثر به گچساران، آب آشامیدنی تصفیه‌شده گچساران و 22 روستای این شهرستان با جمعیتی افزون بر 150 هزار نفر تأمین می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول