اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای تکمیل شبکه خداآفرین برنامه‌ریزی شده است؛

اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق مشارکت

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: امسال مبلغ 80 میلیارد تومان اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت مرزی برای تکمیل شبکه خداآفرین در منطقه مغان اختصاص یافته است.

اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق مشارکت
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته آب و کشاورزی اردبیل اظهار داشت: امسال بارش‌های خوبی را در فصل پاییز شاهد بودیم به طوری که در مهر ماه امسال 67 میلی‌متر  بارندگی را شاهد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم 5 برابر افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه شرایط مناسبی را در ذخیره‌سازی آب در پشت سدها و همچنین بهره‌برداری از این منابع ابی در بخش کشاورزی شاهد هستیم گفت: 33 درصد زراعت استان در مزارع آبی و 67 درصد در مناطق دیم انجام می‌شود به طوری که متوسط بارندگی در استان اردبیل در طول سال 320 میلی‌متر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل خاطرنشان کرد: از 5 میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سدها در طول سال بیش از 3 میلیارد متر مکعب مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نسبت به تامین مصارف کشاورزی، شرب و صنعت از آن استفاده می‌شود.
نجفیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اختصاص اعتبار مناسب برای سدسازی و اجرای شبکه‌های آبیاری مدرن گفت:‌ برای این حوزه بیش از 62 میلیارد تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده است که در کنار آن تخصیص 2.3 میلیارد تومان اعتبار به صورت متمرکز 139 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت مرزی و 58 میلیارد تومان اعتبار استانی و ملی برای احداث و تکمیل پروژه‌های آب و خاک در نظر گرفته شده است.
وی مجموع این اعتبارات را 260 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: اگر بتوانیم تمامی این اعتبارات را جذب کنیم بخش عظیمی از پروژه‌های نیمه تمام ما در این حوزه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
نجفیان در مورد احداث شبکه خداآفرین در منطقه مرزی پارس‌آباد تصریح کرد: تکمیل این شبکه ٱبیاری جزو اولویت‌هاست به گونه‌ای که با تکمیل این پروژه 62 هزار هکتار از اراضی مغان آبیاری می‌شود.
وی میزان اشتغال ایجاد شده از این محل را 40 هزار نفر به صورت مستقیم و صدها نفر به صورت غیرمستقیم اعلام کرد و بیان داشت: امسال با عنایت دولت خدمتگزار علاوه بر تخصیص 80 میلیارد تومان اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت مرزی 37 میلیارد تومان از محل تملک دارایی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: امسال در تمام جبهه‌ها فعالیت خوبی را شاهد هستیم تا 6 هزار هکتار از اراضی منطقه با تکمیل بخشی از این شبکه آبرسانی زیر پوشش کشت آبی برود.
نجفیان گفت: در تمام قسمت‌ها حتی حوزه آذربایجان شرقی اجرای پروژه با جدیت در حال انجام است که انتظار می‌رود با تزریق اعتبارات مناسب و سرعت کار بهره‌برداری کامل از شبکه آبیاری خداآفرین به صورت کامل محقق شود.
 وی از پیشرفت اجرای سد گیوی ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: سد گیوی هم اکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با رفع برخی از موانع و مشکلات تا پایان امسال شاهد آبگیری این سد خاکی خواهیم بود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سد 76 میلیون متر مکعب آب ذخیره‌سازی شده و برای تامین منابع آبی بخش کشاورزی و شرب جنوب استان بهره‌برداری از آن انجام می‌شود.
نجفیان به تامین اعتبار 11میلیارد تومانی این پروژه اشاره کرد و از پیمانکار پروژه خواست؛ با سرعت عمل بیشتر تکمیل پروژه را در دستور کار قرار دهد.
وی همچنین در مورد برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی نیز بیان داشت: دشت اردبیل از جمله دشت‌های ممنوعه کشور در حوزه بهره‌برداری از منابع آبی است به طوری که روند افت منابع آبی در دشت اردبیل همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که با فعال کردن کمیته تعادل بخشی سعی کردیم جلوی این خسارت بزرگ را بگیریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در پایان سخنان خود اظهار داشت: با فعال شدن کمیته تعادل‌بخشی دشت اردبیل شاهد اجرای برخی طرح‌ها نظیر نصب کنتور هوشمند، ممانعت از حفر غیرمجاز چاه‌ و برگزاری دوره‌های آموزشی برای زارعان بهره‌بردار از منابع آبی زیرزمینی خواهیم بود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول