ترویج پژوهش در جامعه به اصلاحات ریشهای نیازمند است
خبرگزاری فارس: روح پژوهش در جامعه جز با فرهنگسازی و انجام فعالیتهای ریشهای جاری نمیشود و فرهنگسازی در زمینه پژوهش مانند هر موضوع اساسی دیگر به اصلاحات ساختاری در بینش و عملکرد جامعه نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هر از چند گاهی در کشور ما مسائلی از سوی عدهای دلسوز مطرح میشود که غالبا ناشی از غفلتهای عمده در مسائل بنیادی مورد نیاز کشور است. اتفاقی که پس از تذکرات دلسوزانه بزرگان به طور معمول مشاهده میشود این است که این نظرات به صورت شعار در جامعه با رویکردی تبلیغاتی گسترش پیدا کرده سیلی از همایشها، مسابقات، جشنوارهها، بیل بردها، پوسترها و... در این رابطه به راه میافتد.
گرچه شاید به نوعی همه ما به این روند عادت کردهایم اما هر از گاهی بهانهای سبب توجه دوباره به این مشکل میشود.
22 تا 28 آذر به عنوان هفته پژوهش در تقویم ما ایرانیها نامگذاری شده و تقریبا کسی نیست که در اهمیت این موضوع برای رشد و بالندگی کشور تردید داشته باشد.
طبق روال همیشگی جامعه ما هفتهای به نام این موضوع در تقویم نامگذاری شده و کارگروهی در دستگاههای مختلف تعریف میشود تا حجمی از برنامهها را برای آن هفته تعریف کنند. مسئولان با هزار زحمت دعوت میشوند و سالنها رزرو شده و رسانهها دست بکار میشوند.
در نهایت احتمالا دستگاهی که برنامههای پر و پیمانتری برگزار کرده باشد، فعالترین دستگاه در حوزه پژوهش قلمداد میشود اما اتفاقی که در عمل میافتد معمولا تناسبی با این سر و صداها ندارد و مشکلات پژوهش و پژوهشگران هنوز پا بر جا مانده است.
هفته پژوهش تمرکزی از برنامههای مختلف در رابطه با این موضوع در خود دارد اما در عمل حتی وقتی با متولیان این برنامهها صحبت میکنیم متوجه میشویم که خود آنان نیز هیچ اطمینانی از تاثیرگذاری این برنامهها ندارند و تنها به دلیل وظیفهای که برایشان مشخص شده این برنامهها را دنبال میکنند تا گزارشهایی را برای ارائه به مقام بالاتر خود آماده کنند غافل از اینکه روح پژوهش در جامعه جز با فرهنگسازی و انجام فعالیتهای ریشهای جاری نمیشود. فرهنگسازی در زمینه پژوهش مانند هر موضوع دیگر به اصلاحات ساختاری در بینش و عملکرد جامعه نیاز دارد.
نیاز امروز جامعه کاربردی شدن پژوهش و نقشآفرینی آن در زندگی مردم است که از طریق کاربرد در تصمیمگیریهای اساسی جامعه محقق میشود. یکی از شعارهای سازمانهای امروز این است که «بدون پژوهش تصمیمگیری نکنیم » اما باید دید در عمل این شعار تا چه حد محقق شده است و مسولان تا چه اندازه در تصمیمگیریهای خود نتایج فعالیتهای پژوهشی را مد نظر قرار میدهند.
یکی دیگر از امور مهم در این زمینه نگاه به پژوهش در محیط آکادمیک کشور است. بسیاری از خبرگان این عرصه به نحوه ارزشگذاری مقالات و تحقیقات و نوع نگاه به آن معترضند. نگاه کمیتی برای ارزشگذاری محققان یکی از مشکلات مهم این عرصه است.
همچنین روحیه مدرکگرایی که در جامعه به طور گسترده فراگیر شده مانعی برای رشد روح پژوهنده در دانشجویان است. از طرفی در مدارس نیز اصالت نمره و معیارهای سنجش برای ورود به دانشگاه، مانعی جدی برای صرف وقت از طرف دانشآموزان و معلمان برای پژوهش و یادگیری خلاقانه است.
معلمان کتابی به دست دارند که باید تا پایان سال تحصیلی آن را به دانشآموز بیکم و کاست درس دهند و دانشآموز نیز میداند تنها راه رفتن به مقطع بالاتر و قبولی در دانشگاه یاد گرفتن خط به خط این کتاب درسی است.
در گزینش برای مشاغل نیز در بهترین حالت محفوظات افراد در آزمونهای استخدامی مورد سنجش قرار
میگیرد و پژوهنده بودن در کنار عواملی مانند مدرک و معدل دانشگاهی، نمره آزمون و خصوصا رابطه در آخرین مرحله مورد توجه قرار میگیرد.
در حوزه صنعت نیز به نظر میرسد به دلیل ضعیف بودن رابطه آن با دانشگاه و عدم رقابتی بودن فضای صنعتی کشور، پژوهش جایگاه خود را به طور کامل نیافته است.
با وجود همه این مشکلات انجام دهها یا شاید صدها برنامه در هفته پژوهش ذهن انسان را به این نگرانی نزدیک میکند که شاید این حوزه مانند بسیاری از حوزههای اساسی کشور به نگاه سطحی و شعار زدگی مبتلا شده باشد.
================
یادداشت از زینب آخوندی
================
انتهای پیام/ج10
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
http://fna.ir/
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد