اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

در دانشگاه علم وصنعت برگزار شد

بررسی عملکرد مجلس هشتم با حضور نجابت، رسایی و پزشکیان

خبرگزاری فارس: عملکرد مجلس هشتم با حضور حسین نجابت، حمید رسایی و مسعود پزشکیان در دانشگاه علم و صنعت بررسی شد.

بررسی عملکرد مجلس هشتم با حضور نجابت، رسایی و پزشکیان
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حمید رسایی در ابتدای این مناظره که به موضوع عملکرد مجلس هشتم اختصاص داشت، طی سخنانی گفت: تفاوت قوه مقننه با قوای دیگر در ساختار مجلس است. چرا که در قوای دیگر ساختار هرمی حاکم بوده و از یک رأس شروع شده و به پائین می‌آید اما در مجلس اینطور نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: قوای دیگر قدرت دارند اما قابل مدیریت هم هستند ولی در عین حال سیال هم نیستند ولی مجلس یک قدرت سیال و در گردش است.

رسایی ادامه داد: روند حرکتی مجلس بستگی دارد به اینکه چه نمایندگان و چه تفکری بتوانند آن را مدیریت کنند، البته اینکه چرا برخی مصوبات مجلس چند روز بعد توسط خود نمایندگان نقض می‌شود، هم به خاطر این است که مجلس سیال است و گاهی اوقات یک جریان چیره می‌شود و گاهی اوقات هم جریان دیگری غلبه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته گاهی اوقات هم عوامل دیگری همانند نشریات و افکار عمومی در تغییر مصوبات مجلس هم مؤثر هستند؛ در عین حال باید دانست که کارنامه مجلس را نمی‌توان با تعداد مصوبات سنجید. البته تعداد مصوبات هم در کارنامه مجلس مؤثر است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: شرایط زمانی و محیطی که مجلس‌ها در آن واقع می‌شوند هم در کارنامه مجلس مهم هستند اما یک شاخصه مهم برای اندازه‌گیری مجالس این است که مجلس‌ها معمولا بزنگاه‌هایی دارند که در این بزنگاه‌ها می‌توان کلیت مجلس را اندازه‌گیری کرد. در عین حال برخی اشکالات هم در مجالس عمومی هستند که به طور مثال می‌توان در این زمینه به دچار شدن برخی نمایندگان در لابی‌های فاسد و همکاری‌ آنها با دولت‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌داران و غیره اشاره کرد. البته بحث ارتباط مجالس با دانشگاه آزاد هم مربوط به مجلس هشتم نیست؛ اینکه 220 نماینده مجلس در دفاع از عملکرد دانشگاه آزاد بیانیه می‌دهند بعد هم در دفاع از غزه فقط 140 نماینده بیانیه را امضا می‌کنند، این موضوعی نیست که فقط در مجلس هشتم وجود داشته باشد بلکه در مجالس قبلی هم وجود داشت.

رسایی همچنین گفت: در عین حال برخی محافل هم در مجالس، عمومی است و در این زمینه مجالس هفتم و ششم هم خدماتی انجام داده‌اند و نمی‌توان گفت که مجلس ششم اصلا هیچ خدمتی را انجام نداده است ولی در کل مجالس، معمولا خود را در بزنگاه‌ها نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیب مجلس باید تخصصی باشد، البته مهم این است که برآیند مجلس کارشناسی بوده و در مسیر کارشناسی حرکت کند که معمولا مجالس اینطور نیستند و از همه طیف‌ها و سلیقه‌ها در مجالس حضور دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه جایی که از آن انتظار اقدام کارشناسی می‌رود، قوه مجریه است دلیل این گفته خود را محل اجرا و درگیری بودن قوه مجریه عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه کانون‌های قدرت و ثروت از کاهلی و بی‌توجهی برخی نمایندگان سوء‌استفاده می‌کنند؛ در موضوع یکشنبه سیاه و وقف دانشگاه آزاد و همچنین حقوق مادام‌العمر نمایندگان، هیئت رئیسه مقصر بود.

رسایی در پاسخ به این بیان پزشکیان که گفته بود، در کشور ساختارها اشکال دارند و باید اصلاح شود و گفت: ساختار مدنظر آقای پزشکیان قطعا نظام نیست اما این طور صحبت کردند که چنین تلقی‌ای هم ایجاد می‌‌کند.

وی افزود: قانون اساسی پیش‌بینی کرده که انتخاب با مردم است و مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند البته نظام هم بر اساس قانون اساسی به مردم فرصت داده که اگر خواستند نظر خود را اعلام کنند و ۴ سال بعد در انتخابات بعدی ضمن بررسی عملکردها، نظر خود را اصلاح کنند.

سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس در ادامه این مناظره تاکید کرد:‌ بنده برخلاف نظر آقای پزشکیان که گفته بود همه مسئولان مسئله‌دار هستند، معتقدم که همه مسئولان پاک هستند و تنها عده‌ای مسئله‌دار می‌باشند. البته بنده از جریان اصلاحات، پزشکیان را متعادل‌تر و منصف‌تر از بقیه می‌دانم.

رسایی با اشاره به فتنه ۸۸ و عملکرد برخی خواص گفت: برخی‌ها در فتنه و کودتای ۸۸ مردود شدند اما نمی‌توان گفت که همین خواص مردود دیگر به درد نمی‌خورند بلکه شاید همان‌ها در حوادث بعدی بازگشته و به درد نظام بخورند.

وی در پاسخ به این ادعا که استفساریه حقوق مدیران سیاسی، حقوق مادام‌العمر نبود، نیز تاکید کرد:‌ این استفساریه در واقع همان حقوق مادام‌العمر بود چرا که بر اساس آن هر وقت نماینده‌ای از مجلس بیرون رفت تا آخر عمر حتی زمانی که بازنشسته هم می‌شود، تا ۸۰ درصد آخرین حقوق خود را دریافت خواهد کرد و این یعنی حقوق مادام‌العمر.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره میزان حقوق نمایندگان مجلس نیز، گفت: آخرین فیش حقوقی نمایندگان ۲ میلیون تومان است البته برخی نماینده‌ها اگر بیرون از مجلس کار می‌کردند، بیشتر از این درآمد داشتند و برخی نماینده‌ها هم به این حقوق اکتفا نمی‌کنند و دنبال حقوق‌های دیگر هستند.

رسایی با بیان اینکه در نظام اسلامی شورای نگهبانی وجود دارد که در بزنگاه‌ها ورود کرده و از نظام دفاع می‌کند و ما واقعا از این منظر ساختاری قوی داریم، اظهار داشت: ما گفتیم که این مجلس هشتم اصولگرا است درحالی که به نظر بنده نبود و ۳ اقلیت در مجلس حضور دارند؛ یک اقلیت خاص در مجلس حضور دارد که زمانی حاکمیت در اختیار آنها بود و آنها هم می‌توانستند طرح تحول اقتصادی بیاورند اما وقتشان را صرف اکبر گنجی‌ها کردند.

وی اضافه کرد: اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای کشور لازم است. اما باید در مورد نظام اسلامی گفت که فرق جمهوری اسلامی ایران با جمهوری‌های دیگر در این است که نظام ما، نظام ولایت فقیه است.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اشاره‌ای هم به عملکرد مجلس ششم داشت و در این زمینه گفت: فرآیند کلی مجلس ششم خیانت به نظام و مردم بود و در حال حاضر هم تعدادی از نمایندگان آن دوره در خارج از کشور هستند.

رسایی در پایان اظهار داشت: این اصولگرایی نیست که ریاست مجلس و فراکسیون اصولگرایان یکی باشد، البته ما خودمان در ریاست لاریجانی نقش داشتیم اما بعدا به این مسئله اعتراف کردیم و آن‌را خلاف اصولگرایی دانستیم.

به گزارش فارس حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه طی سخنانی در نقد عملکرد مجلس هشتم در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران اظهار داشت: فرض می‌کنیم یک طرح یا لایحه کارشناسی شده در مجلس مطرح می‌شود که این یک مقوله ساختاری است و باید روال خودش را طی کند.

وی افزود: در خیلی از جاهای دنیا 2 مجلس وجود دارد؛ یک مجلس نماینده عموم مردم است و مجلس دیگر هم اقشار مختلف مردم را نمایندگی می‌کند.

نجابت ادامه داد: وقتی نماینده‌ای، نماینده می‌شود دانشگاه آزاد با آن فرد تماس می‌گیرد و پیشنهاد ادامه تحصیل را به آن نماینده می‌دهد و یا در بحث نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد نمایندگان دخیل هستند که هر دوی این موارد اشتباه است.

وی با بیان اینکه باید اشکالات ساختاری در مجلس حل شود، گفت: نماینده‌ای که به حوزه انتخابیه‌اش مراجعه می‌کند و درگیر کارهای حوزه انتخابیه‌اش می‌شود یک سری اشکالات ساختاری به وجود می‌آید.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه در بعضی موارد هیئت رئیسه مجلس هشتم به صورت آشکار خلاف آئین‌نامه عمل کرد، اظهار داشت: ‌من اعتقاد دارم که در موضوع استفساریه حقوق مادام‌العمر به نمایندگان اختصاص نمی‌یافت.

نجابت با ذکر این مسئله که اساس استفساریه غلط بود،‌ ادامه داد: البته شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کرد.

وی گفت: در کل یک سری اشکالات رفتاری هم وجود دارد که باید برای آنها هم چاره‌‌اندیشی کرد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در بسیاری از نقاط کشور اگر یک فرد از یک قبیله یا طایفه باشد، رأی می‌آورد که باید برای این مسائل هم فکر کرد.

نجابت در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در مجلس هشتم اکثریت با افرادی بود که تحت عنوان اصولگرا وارد مجلس شدند بر همین اساس یک فراکسیون اصولگرایان در مجلس تشکیل شد که متاسفانه از ظرفیت این فراکسیون استفاده نشد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من اشکال عدم استفاده از ظرفیت فراکسیون اصولگرایان متوجه هیئت رئیسه این فراکسیون است.

نماینده مردم تهران با ذکر این مسئله که مجلس هفتم در استفاده از ظرفیت اصولگرایان موفق‌تر از مجلس هشتم بود، گفت: بعضی وقت‌ها سیاسی کاری در مجلس به کار تخصصی ترجیح داده می‌شد.

نجابت خاطرنشان کرد: یک سری مسائل کلان در کشور وجود دارد که نیاز نیست همه این مصلحت‌ها به اطلاع عموم برسد.

وی اظهار داشت: ما هم اکنون در تحریم هستیم و یک سری کمیته‌های ویژه هم این مسئله را بررسی می‌کنند و دلیلی هم ندارد که همه مردم در جریان این فعالیت‌ها قرار گیرند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: در مجلس گاهی سیاسی کاری و مصلحت‌سنجی سبب می‌شد که کار کارشناسی کنار گذاشته شود.

نجابت ضمن تمجید از عملکرد مجلس در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: مجلس در کنار شورای عالی امنیت ملی مسئله هسته‌ای را به خوبی مدیریت کرد، همچنین درباره کاهش رابطه با انگلیس بحث‌های زیادی در مجلس انجام شد.

وی تاکید کرد: در حوزه سیاست خارجی و در مقوله بیداری اسلامی که دولت متأسفانه کوتاه آمد، مجلس چندین اقدام خوب داشت.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: اگر هیئت رئیسه و سایر نمایندگان به آئین‌نامه عمل کنند، کارها به خوبی پیش می‌رود.

نجابت با بیان اینکه شاید من سؤال از رئیس جمهور را در شرایط فعلی کار اشتباهی بدانم، افزود: ولی مسئله‌ای که مهم است این است که آئین‌نامه باید اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اصولگرایی و اصلاح طلبی دو خط سیاسی است و نباید روی لغت آن خیلی بحث کرد.

نماینده مردم تهران گفت: خیلی از ماها از احمدی‌نژاد دفاع کردیم ولی اولین کسانی هم بودیم که اشکالات وی را گفتیم؛ خود ما بودیم که این اشکالات را بیان می‌کردیم و این مسئله باارزش است و در واقع ما از یک فرد عبور کردیم.

نجابت خاطرنشان کرد: در زمان هاشمی و خاتمی کارهایی در کشور صورت گرفت و آفاتی هم وجود داشت. در دوره نهم و دهم هم اقداماتی صورت پذیرفت ولی برخی اشکالات هم در این دوره وجود داشت.

وی اظهار داشت: نمی‌توانم 10 نماینده پیدا کنم که برای جیب خودشان کار کنند و حاضرم برای این گفته حتی دست روی قرآن بگذارم.

نماینده مردم تهران افزود: به اعتقاد من نکات مثبت جریان اصولگرایی به نکات منفی آن می‌چربد.

نجابت به شکار پهپاد آمریکایی در کشورمان اشاره کرد و گفت: همه کارشناسان می‌گویند اگر ارتباط پهپاد با مرکزش به هر دلیلی قطع شود، به مکان اولیه‌اش برمی‌گردد و یا به طور کامل از بین می‌رود؛ متخصصان ایرانی زمانی که این پهپاد در ارتفاعی کمتر از 15 هزار پا پرواز می‌کرد، کنترل آن را در دست گرفتند که این یک دستاورد بزرگ برای ما است.

وی گفت: من فکر می‌کنم اصولگراها در کشور از اصلاح‌طلب‌ها بهتر و موفق‌تر عمل کردند.

نماینده مردم تهران ادامه داد:‌ در فتنه افرادی بودند که مردود شدند ولی اینکه بگوییم در جبهه متحد اصولگرایان عده‌ای حامی فتنه بودند و این عده هم اکنون در رأس امور هستند، درست نیست.

نجابت در ادامه اظهار داشت: بیداری اسلامی چه بخواهیم چه نخواهیم از ایران الگو گرفته است و ما باید به این مسئله توجه کنیم.

نماینده مردم تهران گفت: خبر دارم در افغانستان عده‌ای ظاهرا ایرانی با افراد دسته دوم و سوم آمریکایی نشست و برخاست داشتند که در آنجا آمریکایی‌ها گفتند در انتخابات آینده ایران بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

همچنین مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه طی سخنانی در نقد عملکرد مجلس هشتم در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران اظهار داشت: بحث ما این است که برای درست شدن مجلس چه کار باید کرد.

وی افزود: وقتی مجلس قانون نوشت و مجری اجرا نکرد، نشان می‌دهد که مجری گوش به حرف مجلس نمی‌کند.

پزشکیان با بیان اینکه اصل ادعای ما بر اساس عدالت است، ادامه داد: محصول کار مجلس را باید ارزیابی کرد و دید که محصول عادلانه هست یا نیست و من می‌گویم که این محصول عادلانه نیست و بر اساس لابی است.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: اگر بخواهیم مجلس درست شود، باید عدالت حاکم شود نه حزب و جناح و گروه.

پزشکیان با تاکید بر اینکه باید حق را شناخت، گفت: نمی‌دانم چه طور شده که یک روز یک فرد را بالا می‌بریم و امروز می‌گوییم که آن فرد منحرف است.

وی تصریح کرد: باید شاخص‌های حق را در قانونگذاری بررسی کنیم؛ واقعیت این است که ما عادلانه قانونگذاری نکردیم.

پزشکیان با بیان اینکه مجلس قانونی نوشته که تا دلتان بخواهد می‌شود در آن رانت خورد، افزود: اختلاس 3 هزار میلیاردی به دلیل اشکالاتی است که در سیستم وجود داشت.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: نمی‌شود بگوییم همه افراد دچار مسئله هستند. بر این اساس باید گفت که سیستم مشکل دارد و باید ساختار را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: بنده به اصولگرایی از این نظر که همه آنها بر اساس یک دیدگاه عمل می‌کنند، عقیده ندارم اما در کل اصولگرایی و اصلاح طلبی امری غیرقابل انکار است.

پزشکیان اظهار داشت: رهبری گفته‌اند که ما باید در سند چشم‌انداز کشور اول منطقه باشیم و این مسئله بدون اصلاحات امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه رسیدن به چشم‌انداز یعنی تغییر در رفتار و نگرش، گفت: کارآیی، عدالت و کیفیت نیازمند اصلاحات است و من نمی‌دانم که در بکارگیری لفظ اصلاحات با چه چیزی می‌خواهیم دعوا کنیم.

نماینده مردم تبریز با ذکر این مسئله که اگر اصلاحات بمیرد یعنی جامعه مرده است، افزود: باید به برون داد کارها نگاه کرد؛ داشتن شاخص خیلی مسائل را حل می‌کند. بر این اساس همه باید شاخص داشته باشیم.

پزشکیان با ذکر این مسئله که متاسفانه در کشور ما فردی که توان مدیریت ندارد، در راس امور قرار می‌گیرد و افراد دیگر سرباز او می‌شوند، اظهار داشت: من حاضرم جانم را هم در راه مملکت بدهم ولی می‌گویم که باید حق را پذیرفت و آن چیزی که حق هست را هم بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: من بارها گفته‌ام که هر کسی که گره از مشکلات مردم باز کند، کمکش می‌کنم و فرقی هم نمی‌کند که چه فردی یا گروهی باشد.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت:‌ ما به جای اینکه مشکل مردم را حل کنیم با دعواهای داخلی و رأی دادن به افراد وقت خودمان را می‌گذرانیم.

پزشکیان یادآور شد: وقتی مشکل مردم حل نشده، نشان می‌دهد که ما نقص داریم و باید نقص‌مان را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: 8 سال است که مملکت دست ماست. بر این اساس باید جامعه را درست کنیم؛ بفرمایید که کجا را درست کرده‌ایم که بخواهیم به آن ببالیم.

نماینده مردم تبریز در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان گفت: قانون غلط هم باشد، باید آن را اجرا کرد چرا که قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

وی افزود: بنده در زمان انتخابات برای آقای موسوی تبلیغ کردم اما بعد از موضع رهبری دیگر کاری انجام ندادم.

پزشکیان به تخلفات دولت در اجرای قانون اشاره کرد و گفت: نمی‌شود اگر یک فرد خلاف قانون عمل کرد، آن فرد را متهم کنید. ولی یک فرد دیگر اگر خلاف عمل کرد، بی‌توجه باشیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول