اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل مهاجرین خارجی خراسان رضوی:

ایران بر خروج داوطلبانه مهاجران افغان تاکید دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بازگشت مهاجران افغان به وطن خود بازگشتی داوطلبانه است.

ایران بر خروج داوطلبانه مهاجران افغان تاکید دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  محمد عجمی عصر امروز در جمع خبرنگاران در استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه سیاست دولت در قبال وضع مهاجران افغان روشن و مشخص است اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بازگشت مهاجران افغانی به افغانستان، بازگشتی داوطلبانه و نه اجباری است.
وی به حضور 30 ساله خیل عظیم مهاجران افغانی در ایران به سبب  حمله شوروی و جنگ‌های داخلی در کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: 30 سال مهمان‌پذیری از مهاجران افغانی در حالی بود که کشور ایران در شرایطی مانند جنگ تحمیلی قرار داشت.
عجمی وجود مرز، زبان، دین و فرهنگ مشترک بین دو کشور افغانستان و ایران را دلیلی بر ورود مهاجران بسیار به ایران دانست و خاطرنشان کرد : بر طبق آخرین آمار مهاجران افغانی در بیش از  27 استان کشور ایران سکونت دارند.
وی تصریح کرد: استان خراسان رضوی به خاطر مرزی مشترک به طول 300 کیلومتر که با کشور افغانستان دارد معبر اصلی ورود مهاجران افغان به ایران بوده و اکنون نیز پذیرای حدود 150 هزار مهاجر افغانی است.
وی تسهیلات فراهم شده از سوی دولت ایران برای مهاجران را قابل توجه خواند و عنوان کرد: تا قبل از هدفمندسازی یارانه‌ها یک مهاجر افغانی از همان یارانه‌ای استفاده می‌کرد که یک شهروند ایرانی داشت.
وی تحصیل بیش از 60 هزار دانش‌آموز افغانی در مدارس و 1600 دانشجو را در دانشگاه‌های استان را از دیگر امکانات ارائه شده از سوی دولت ایران برای مهاجران دانست و بیان کرد: متوسط سرانه تحصیل برای هر دانش‌آموز در ایران بین 600 تا 800 هزار تومان است و این در حالی است که فرزندان مهاجران افغان در مدارس دولتی در کنار فرزندان شهروندان ایرانی مشغول به تحصیل هستند.
مدیر کل اتباع خارجی خراسان رضوی به صدور 40 هزار کارت اشتغال موقت و دائم برای مهاجران افغانی دارنده کارت آمایش 7 اشاره کرد و افزود: با توافق‌هایی که بین اداره اتباع استان، کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و نیز ادارات استان مانند آموزش و پرورش و سازمان فنی‌و حرفه‌ای صورت گرفته است دوره‌های آموزشی همچون برق،جوشکاری، تاسیسات برای کمک به اشتغال موقت مهاجران اجرا شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی افغانستان برای بازگشت اتباع افغانی مناسب است وبا اشاره به حضور  نخبگان افغانی بسیار در ایران ، بیان کرد: با جلساتی که با نخبگان افغانی داشته‌ایم به آنان توصیه و تاکید کرده‌ایم که خدمت این متخصصان در افغانستان بسیار موثرتر از ایران است اما کسی را مجبور به بازگشت به افغانستان نمی‌کنیم.
عجمی مهمان شهر تربت‌جام را که میزبان حدود 5200 مهاجر افغانی است را دارای تمام امکانات رفاهی یک شهرک دانست و اظهار داشت: تمام خدمات بهداشتی، آموزشی و رفاهی در مهمان‌شهر تربت‌جام برای مهاجران رایگان است.
وی با اشاره به  کمک‌های دولت ایران به اقشار آسیب پذیر مهاجران افغان،افزود: در کلیه طرح‌ها و برنامه‌هایی که در ارتباط با مهاجران افغانی بوده تمام خدمات برای مهاجران آسیب‌پذیر به‌صورت رایگان بوده است.
مدیرکل اتباع خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نمی‌توان بحث خدمات‌رسانی به مهاجران افغانی را از سوی دولت ایران را خالی از اشکال بدانیم اما برخی اظهار نظرات در ارتباط با رفتار دولت ایران با مهاجران به‌ویژه اتباع افغانی نادرست است، تصریح کرد: در ایران اگر فردی جرمی را مرتکب شود مجازات تعیین شده برای یک افغانی فرقی با یک ایرانی ندارد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول