اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر تدوین قوانین اقلیم‌ شناسی کشاورزی در دنیا:

خشکسالی بیشترین خسارات را به بخش کشاورزی وارد می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیر تدوین قوانین اقلیم‌‌شناسی کشاورزی در دنیا گفت: خشکسالی یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی است که بخش کشاورزی با آن روبه‌رو است و خسارات بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.

خشکسالی بیشترین خسارات را به بخش کشاورزی وارد می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کیس استیگتر بعد از ظهر امروز در همایش مدیریت راهبردی و کشاورزی هوشمند که در سالن باغستان برگزار شد، بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در بخش کشاورزی، خشکسالی است که خسارات بسیاری را به بخش کشاورزی وارد می‌کند.
وی ادامه داد: خشکسالی، سرمازدگی، تگرگ، بارش شدید باران، سیل، موج گرمایی و تابش شدید خورشید، تندبادها، طوفان‌ها و آفات و بیماری‌های گیاهی از جمله بلاهای طبیعی در بخش کشاورزی است که خشکسالی یکی از مهمترین بلایای طبیعی است.
دبیر تدوین قوانین اقلیم ‌شناسی کشاورزی در دنیا اضافه کرد: دو روش برای مقابله با بلایا از جمله خشکسالی وجود دارد، تطبیق و آمادگی که تطبیق راهکاری بلندمدت است و آمادگی راهکاری موقت است و کاهش اثرات را در آینده به دنبال دارد و البته این دو روش مستقل از هم نیستند و باید به آمادگی بیشتر توجه شود.
وی افزود: در مقابله با خشکسالی در کشت دیم، اگر کمبود رطوبت بیش از پنج یا 10 روز باشد، بذرهای پاشیده شده نیاز به آبیاری دارند و این آبیاری از منابع دریاچه‌ها، جویبارها و یا منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد و اگر شدت خشکسالی و کمبود رطوبت بالا باشد باید به کشاورز گفته شود که دوباره بذر بریزد زیرا گیاهی مانند برنج دیم بر اثر خشکسالی از بین رفته و با آغاز بارش باید مجدد کشت صورت گیرد.
کیس استیگتر عنوان کرد: در خصوص خشکسالی طولانی مدت که در گستره پهناوری صورت می‌گیرد، مانند چین، این امر موجب تضادهایی بین استان‌های مختلف شده که در طول رودخانه‌های بزرگ هستند و کشور چین به دلیل گستردگی به گونه‌ای است که در شمال سیل و جنوب خشکسالی دارد و این ایده وجود دارد که با جابه‌جایی آب با خشکسالی مقابله کنند و از این‌رو برای انتقال آب کانال‌هایی دیده شده است که البته هنوز این کار صورت نگرفته است.
وی توضیح داد: در کشور سودان برای آبیاری مزارع از کانال‌های طولانی استفاده می‌شود که اصلی هستند و از این کانال‌ها انشعاباتی برای انتقال آب گرفته می‌شود و البته استفاده از کانال‌ها برای آبیاری، مشکلات زیرساختی را به دنبال دارد که از دست رفتن آب از طریق کانال، گرفتگی کانال‌ها، استفاده بیش از حد آب در ابتدای کانال از جمله این مشکلات است.
این کارشناس کشاورزی کشور هلند یادآور شد: این موارد مثال‌هایی است که حتی در کشورهای با آب فراوان نیز وجود دارد و در کشورهایی با مشکل کمبود آب این مسائل بزرگتر می‌شود.
وی تأکید کرد: در کشورهای کم آب و خشک، آب باید نگهداری، انبار و تقسیم شود و با راندمان بالا مورد استفاده قرار گیرد و بعضی از گونه‌های گیاهی مانند برنج آب بیشتری استفاده می‌کنند و برخی گونه‌های گیاهی، آب کمتری نیاز دارند و در چرخه رشد گیاهان نیز آب مورد نیاز نیز متفاوت است.
کیس استیگتر ادامه داد: هر چه بیشتر راجع به نیاز آبی گیاهان بدانیم می‌توان به راندمان آب برسیم و آبیاری بهتری را داشته باشیم و اینجاست که نقش اقلیم شناسی کشاورزی وارد شده و استفاده بهینه آب را برای گیاهان به دنبال دارد.
وی افزود: مهم است که بدانیم ریشه گیاهان خود را با وضعیت خاک تطبیق می‌دهند به طوری که گاهی گیاهان در تطبیق با شرایط ریشه خود را توسعه می‌دهند.
دبیر تدوین قوانین اقلیم‌ شناسی کشاورزی در دنیا اعلام کرد: استفاده از سیستم‌های هواشناسی کشاورزی موجب کاهش اثرات مخرب هوا و اقلیم بر وضعیت محلی است و تغییر اقلیم همیشه بد نیست و گاهی باعث بروز فرصت‌هایی می‌شود که باید استفاده کرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول