اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش کامل فارس از متن و حاشیه جلسه علنی امروز مجلس

ادامه بررسی طرح فضای کسب و کار و رفع ایرادات شورای نگهبان به 4 لایحه

خبرگزاری فارس: نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس بررسی طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار را ادامه دادند و ایرادات شورای نگهبان به ۴ لایحه را رفع کردند.

ادامه بررسی طرح فضای کسب و کار و رفع ایرادات شورای نگهبان به 4 لایحه
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ساعت 8:20 دقیقه صبح امروز (یکشنبه) با حضور 197 تن از نمایندگان و به ریاست علی لاریحانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان برگزار شد.

* ماده 25 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار مراعا ماند
** توکلی: دولت را نباید مکلف به اطلاع‌رسانی تصمیمات اقتصادی در شرایط تحریم کرد

نخستین دستورکار امروز بهارستان‌نشینان، بررسی ماده 25 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار بود و احمد توکلی نماینده مردم تهران در جریان بررسی این ماده در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی، ماده 25 را مغایر قانون اساسی دانست و با بیان اینکه در این ماده دولت مکلف به اطلاع‌رسانی به عموم مردم قبل از اعمال هر‌گونه تغییر در سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی شده است، گفت: در این ماده که هدف شفاف‌سازی است، درست است تا عاملان اقتصادی به‌زودی تصمیم بگیرند اما با تصویب این ماده دولت نمی‌تواند هیچ تصمیم محرمانه‌ای بگیرد؛ هم‌اکنون دولت با روش‌های مقابله با تحریم‌های بین‌المللی را در کمیسیون اقتصادی خودش بررسی و تصمیمات را اخذ می‌کند که در صورت تصویب این ماده باید این تصمیمات را اطلاع‌رسانی کند، در حالی که نه تنها قبل از اجرا بلکه بعد از اجرای این تصمیمات نیز نباید آن را بگوید.

‌وی تأکید کرد: اصل 60 قانون اساسی اجرای امور را به دولت سپرده است و ما باید مقتضای عقل را رعایت کنیم و این ماده را به تصویب نرسانیم چراکه اطلاع رسانی درباره هرگونه تصمیم قبل از اجرای آن مغایر اصل 60 قانون اساسی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنانش به تبصره این ماده نیز ایراد قانون اساسی گرفت و تصریح کرد: در تبصره این ماده و در صورت تصویب نهایی آن، موارد مقتضی نظیر تغییر تعرفه‌ها و نرخ‌های تضمیمی به پیشنهاد شورای گفت‌‌و‌گو باید به تصویب هیئت وزیران برسد، ممکن است یک وقتی همه ملت بخواهند راجع به موضوعی پیشنهاد دهند ولی وقتی موضوعی را الزام می‌کنیم، این امر یعنی تعیین کردن دستور جلسات دولت در حالی که پیشنهاد تغییر تعرفه‌ها را باید وزیر بدهد و قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و هیئت وزیران آن را تصویب کند، بنابراین تبصره این ماده نیز مغایر قانون است و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شود. 

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز ضمن وارد دانستن اخطار توکلی در تبصره ماده مذکور، این اخطار را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان مجلس نیز با 128 رای موافق، 7 رای مخالف و 21 رای ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی، به وارد بودن اخطار توکلی رای مثبت دادند.

رئیس مجلس پس از رای مثبت نمایندگان این ماده را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصل 44 ارجاع داد.

* بررسی ماده 26 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار
** فولادگر: طرح فضای کسب و کار سیاسی نیست/ لاریجانی: رسانه‌ها ‌بداخلاقی نکنند

در جریان بررسی ماده 26 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در اخطاری با استناد به اصل دوم قانون اساسی و در جریان بررسی طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار اظهار داشت: طبق بند «ج» اصل دوم قانون اساسی، هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطه‌گری باید نفی شود لذا ‌مجلس در تقلیل روابط با انگلیس، کار بسیار به جا و شایسته‌ای انجام داد اما اخیرا زیاده‌خواهی‌هایی از سوی این رژیم روباه صفت در روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم.

سلیمی همچنین گفت: سابقه تاریخی رفتار انگلیس با ملت ایران نشان‌دهنده دخالت‌های رژیم سلطه‌گر انگلیس در امور کشورمان است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن قطع سخنان سلیمی، اخطار او را مربوط به دستور جلسه ندانست و گفت: در پایان جلسه تذکر خود را بیان کنید.

در ادامه این جلسه حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی، در تذکری با استناد به مواد ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ و در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ و ۴۴ قانون اساسی، در جریان بررسی ماده ۲۶ طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار، اظهار داشت: این طرح طبق روال در کمیسیون اصل ۴۴ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جریان بررسی آن نیز از دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت شد تا با حضور در کمیسیون پیشنهادات و نظرات خودشان را بیان کنند.

فولادگر با بیان اینکه ما موظف به اجرای سیاست‌های کلی نظام در اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم، متذکر شد‌: درحالی که مجلس طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار در صحن علنی درحال بررسی کارشناسی است، اما یک جوّ رسانه‌ای نامطلوبی بیرون از مجلس درست شده است به طوری که روز گذشته تیتر یک روزنامه رسمی دولت مجلس را متهم به ورود به کار سیاسی کرده است، درحالی که شب گذشته ۴ ساعت جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار کردیم و نظرات و پیشنهادات آنان را راجع به بخش‌های مختلف طرح مذکور اخذ کردیم.

رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ در خاتمه سخنانش از هیئت رئیسه خواست که اجازه چنین کاری را به برخی رسانه‌ها ندهند و گفت:‌ خواهش من این است که بحث‌های کارشناسی آلوده به مسائل سیاسی نشود.

علی لاریجانی نیز در پاسخ به وی گفت: ما که اجازه نمی‌دهیم اما برخی رسانه‌ها بی‌خود بداخلاقی نکنند و رسانه‌ها نیز باید اجازه دهند که فضای کارشناسی حاکم شود.

**  کوچک‌زاده: ارجحیت تولید بر مردم ‌مغایر اقتصاد اسلامی است

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس در جریان بررسی ماده 26 طرح یک‌فوریتی بهبود مستمر فضای کسب و کار با استناد به اصل سوم و همچنین مقدمه قانون اساسی گفت: در مقدمه قانون اساسی آمده است که اقتصاد وسیله است و نه هدف و در تحکیم بنیان‌های اقتصادی رشد و تکامل انسان اصل است، نه مانند نظام‌های دیگر که تکاثر ثروت اصل است اما ماده ۲۶ طرح بهبود فضای کسب و کار اصل به اقتصاد گذاشته شده است که بر اساس این ماده اول ما اقتصاد را در نظر می‌گیریم، بعد رشد و تکامل انسان را، لذا این موضوع با روح اقتصاد اسلامی مغایرت دارد لذا ما با این قانون، تولید را نسبت به خود انسان ارجحیت داده‌ایم و این مسئله با قانون اساسی مغایرت دارد.

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار نماینده تهران گفت: به نظر بنده این مسئله اشکال قانون اساسی ندارد چراکه اگر تولید از بین برود، باز هم به مردم لطمه می‌خورد لذا این موضوع هم خود، به فکر مردم بودن است.

* حذف واحدهای تولیدی و صنعتی از شمول اولویت قطع برق و گاز

نمایندگان مجلس پس از بررسی ماده 26 طرح یک‌فوریتی بهبود مستمر فضای کسب و کار، این ماده را با 143 رأی موافق، 13 رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع با اصلاحاتی تثبیت کردند که بر این اساس مقرر می‌شود زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند.
 
* مجلس اعلام تعطیلی‌ها از سوی دولت را کنترل کرد/ اعلام ‌تعطیلی روزهای کاری مشروط به حوادث غیرمترقبه و بروز خطر

در ادامه وکلای ملت با 127 رای موافق، 12 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر در صحن علنی، ماده 27 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار را تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس اعلام تعطیلی روزهای کاری سال توسط دولت، فقط در شرایط وقوع حوادث غیر‌مترقبه یا بروز خطری که جان شهروندان را به خطر‌ اندازد، مجاز است و در غیر این موارد، دولت مجاز نیست روزهای کاری سال را تعطیل کند همچنین مرجع تعیین شرایط غیر‌مترقبه سازمان‌های تخصصی نظیر هواشناسی و محیط زیست و مرجع تشخیص شرایطی که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، شورای تامین استان محل ایجاد اضطرار است.

در جریان بررسی این ماده ستار هدایتخواه پیشنهاد حذف 6 سطر اول این ماده را ارائه داد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد و در نهایت نیز به تصویب وکلای ملت رسید.

پس از هدایتخواه احمد توکلی نماینده تهران پیشنهاد حذف 3 سطر آخر ماده 27 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار را مطرح کرد که با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

* ارجاع ماده 28 طرح بهبود مستمر فضای کسب و کار
** لاریجانی: شورای گفت‌و‌گو نباید تصمیمات حاکمیتی بگیرد


در جریان بررسی ماده 28 احمد توکلی نماینده مردم تهران، در اخطاری با استناد به اصل 60 قانون اساسی، این ماده را مغایر قانون دانست و خواستار ارجاع آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه شد و گفت: در این ماده مصادیق امتیازات و منافع تخصیص یافته به بخش‌های تعاونی و خصوصی به پیشنهاد هر یکی از اتاق‌ها توسط شورای گفت‌و‌گو در صورت تصویب نهایی تعیین می‌شود‌ در حالی که این موضوع و تعیین چنین مصادیقی توسط شورای گفت‌و‌گو مغایر قانون است.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین گفت: ماده 28 اشکال ماهوی دارد و جایگاه شورای گفت‌و‌گو یک جایگاه مشورتی است و نباید تصمیمات حاکمیتی بگیرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد دانستن اخطار توکلی، گفت: شورای گفت‌وگو جایگاه مشورتی دارد و اشکالی که آقای توکلی مطرح می‌کند، وارد است و تعیین چنین مصادیقی از اختیارات حاکمیتی است که بر عهده دولت است.

رئیس مجلس پس از این سخنان اخطار را به رای نمایندگان گذاشت که وکلای ملت نیز با 110 رای موافق، 8 رای مخالف و 18 رای ممتنع از 208 نماینده حاضر در صحن علنی، به وارد بودن اخطار مذکور رای مثبت دادند.

لاریجانی پس از رای مثبت نمایندگان به این اخطار، ماده 28 را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داد.

* الزام قوه قضاییه و ‌دولت ‌‌به تشکیل دادگاه‌های تجاری

نمایندگان مجلس در ادامه ماده ۲۹ و ۳۰ طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار را بررسی و تصویب کردند که بر اساس این گزارش طبق ماده ۲۹ طرح بهبود مستمر محیط کسب و کار دولت موظف شد با همکاری اتاق‌ها ظرف ۶ مه پس از تصویب این قانون اقدامات قانونی لازم را برای تعیین نحوه رسیدگی به اعتراض مودیان مالیاتی و نحوه رسیدگی به اعتراض پرداخت‌کنندگان حق بیمه اجتماعی به عمل آورد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده ۳۰ این طرح تصویب کردند که قوه قضائیه و دولت اقدامات قانونی لازم را برای تنظیم آئین دادرسی، تجاری و تشکیل دادگاه‌های تجاری بعمل می‌آورند.

طبق تنها تبصره ماده ۳۰ تا زمان تأسیس دادگاه‌های تجاری، جرام مرتبط با فعالیت‌های تجاری و اختلافات بین بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی حسب مورد، شورای حل اختلاف یا شعب خاصی که رؤسای دادگستری استان‌ها با رعایت صلاحیت محلی در حوزه‌های قضایی تعیین می‌‌کند، رسیدگی می‌شود.

ماده ۲۹ این طرح با ۱۱۵ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع و ماده ۳۰ با ۱۰۷ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

* باهنر: مشتری‌های رأی‌دهنده ثابت هستند/ برخی نمایندگان کلا رأی نمی‌دهند

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برای ساعتی برعهده داشت، به دلیل مشارکت ضعیف نمایندگان در رأی گیری‌ها، چندین بار به آ‌نان تذکر‌داد که حضور بیشتری در رأی‌گیری‌ها داشته باشند.

باهنر همچنین خطاب به نمایندگان گفت: مثل اینکه مشتری‌های رأی‌دهنده‌مان ثابت هستند و برخی از دوستان به طور ثابت در رأی‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند.

نایب رئیس اول مجلس همچنین در جریان یک رأی‌گیری که تنها با اختلاف ۵ رأی به تصویب رسید، گفت: این ماده تصویب شد اما تعداد آرا خیلی لب مرز بود. عزیزان دقت کنند و در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند. تا بنده مجبور به اعلام اسامی دوستان نباشم.

در جریان رأی‌گیری‌های امروز صحن علنی که به طور میانگین حدود 205 نماینده در جلسه حضور داشتند، به عنوان مثال ۷۸ و ۸۲ نماینده اصلا در رأی‌گیری‌ها شرکت نکردند و رأی ندادند.

* دولت مجاز به عضویت در "سازمان منطقه‌ای دریای پاک" شد

بهارستان‌نشینان در دستورکار بعدی خود، پس از بررسی لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان منطقه‌ای دریای پاک از شورای نگهبان که به دلیل عدم انضمام موافقتنامه مصوب مجلس شورای اسلامی مورد ایراد آن شورا قرار گرفته بود، با ۱۱۷ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی، این لایحه را به تصویب رساندند که طبق این مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد در "سازمان منطقه‌ای دریای پاک" به شرح موافقتنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند.

* وکلای ملت همچنین در دستورکار بعدی خود، ‌‌لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در گروه ۸ کشور در حال توسعه که به‌دلیل عدم انضمام اساسنامه مورد ایراد ‌شورای نگهبان قرار گرفته بود، را مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۱۲۴ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند که براین اساس، به دولت اجازه داده شد در گروه ۸ کشور در حال توسعه (گروه دی - ۸) به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

* مجلس لایحه تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی را اصلاح‌ کرد

همچنین نمایندگان ملت لایحه اعاده شده تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی اعاده شده از سوی شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، یک تبصره به ذیل ماده یک این لایحه الحاق و مقرر شد تصمیمات هیئت حل اختلاف در مورد املاک افراد غایب و محجور با نظر قانونی هیئت معتبر باشد.

* خانه ملتی‌ها ماده ۱۱ این لایحه را نیز اصلاح کردند که به موجب آن مقرر شد عدم ارسال پاسخ از سوی مراجع ذکر شده در مواد ۸ و ۱۰ و تبصره ماده ۹ مانع رسیدگی هیئت حل اختلاف نیست.

* مجلس در اصلاح دیگری مصوب کرد برای املاکی که در اجرای مقررات ماده ۱۴۷ اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک در موعد مقرر پرونده تشکیل شده و تاکنون منجر به صدور رأی و یا قرار بایگانی نشده باشد، رسیدگی به پرونده یاد شده مطابق مقررات این قانون به عمل می‌آید.

* بهارستان‌نشینان در اصلاح دیگری، تبصره دوم ماده ۱۷ لایحه مذکور را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح و مقرر کردند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور ایجاد زیرساخت لازم و پرداخت حق‌الزحمه اعضای هیئت حل اختلاف، برای هر پرونده ۵درصد بر مبنای ارزش منطقه‌ای از متقاضی اخذ کند و درآمد حاصل از اجرای این تبصره به خزانه واریز و صددر صد آن برای اجرای این تبصره در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار می‌گیرد. ‌

مجلسی‌ها مصوب کردند ترتیب تشکیل جلسات و نحوه رسیدگی هیئت‌های حل اختلاف و کارشناسان مطابق آیین‌نامه‌ای است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری وزارت دادگستری تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.

* دولت مجاز به عضویت در مرکز آسیایی کاهش بلایا به شرح اساسنامه شد

در ادامه نیز نمایندگان مجلس لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مرکز آسیایی کاهش بلایا از شورای نگهبان ‌که به دلیل عدم انضمام اساسنامه مورد ایراد آن شورا قرار گرفته بود را مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۱۲۸ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن علنی، این لایحه را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحاتی به تصویب رساندند که بر این اساس مجلس به دولت اجازه داد در "مرکز آسیایی کاهش بلایا" به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

خانه ملتی‌ها همچنین لایحه اعاده شده عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در طرح همکاری بازرسی دارویی از شورای نگهبان را بررسی کرده و با 119 رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، این لایحه را با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، یک تبصره به ماده واحده این لایحه الحاق شد.  

* باهنر درگذشت امام جمعه رفسنجان را تسلیت گفت

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس در ادامه درگذشت حجت‌الاسلام محمد هاشمیان امام جمعه رفسنجان را به مردم آن شهرستان تسلیت گفت و افزود: درگذشت محمد هاشمیان را به خانواده و همکارمان هاشمیان نماینده رفسنجان تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت داریم.

مجمع نمایندگان استان کرمان نیز درگذشت حجت‌الاسلام محمد هاشمیان را تسلیت گفتند. 

* نطق‌های میان دستور بهارستان‌نشینان

   ** عیسی‌زاده: وزارت خارجه از ‌افغانستان ‌درباره تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران توضیح بخواهد

مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب به عنوان نخستین ناطق میان دستور جلسه مجلس با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) اظهار داشت: بی‌شک افتخارآفرینی فرزندان ایران اسلامی در مجامع بین‌المللی و همچنین شجاعت رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس و امروز نیز کنترل هواپیمای پیشرفته جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران موجب غرور و عزت ملی شده است و قدرت و غرور آمریکایی‌ها را در جهان شکست و اکنون نوبت وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور است که ضمن اعتراض در نهادهای بین‌المللی نسبت به تجاوز آمریکا، از کشور دوست و همسایه افغانستان توضیح بخواهند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: افغانستان باید توضیح دهد که آیا معاهده تعهد امنیتی بین ایران و افغانستان یکطرفه است؟ و این کشور دوست نباید فراموش کند که ایران همواره حامی منافع افغانستان بوده و بیشترین مهاجران افغانی را در خود جای داده است.

عیسی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر دستگاه دیپلماسی کشورمان پویا عمل کند، حقانیت جمهوری اسلامی ایران در افکار جهانیان و آزادیخواهان به اثبات خواهد رسید، گفت: در همین راستای تلاش این عزیزان و اعلام معاون وزیر امور خارجه روسیه خطاب به جامعه بین‌المللی بود که پس از سال‌ها سرانجام اعلام کردند که ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد.

   ** علیزاده: شکار هواپیمای جاسوسی آمریکا ‌نشانگر اقتدار و عظمت ‌جمهوری اسلامی است

همچنین رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان در نطق میان دستور خود با تسلیت شهادت امام حسین (ع)، کنترل و به غنیمت گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا و برخورد قاطع با دولت انگلیس که نشانگر اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی است، را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: توسعه و تداوم موج بیداری اسلامی و سقوط دیکتاتورهای وابسته و پیروزی‌های پی در پی اسلامگرایان در این کشورها ‌که در واقع تحقق بخشی از وعده‌های الهی است را به مردم ایران و تمام آزادیخواهان جهان تبریک می‌گویم.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز آمریکا و هم‌پیمانانش باید این واقعیت را بپذیرند که دوران زورگویی و سلطه‌گری‌شان به پایان رسیده و تفکر ضد استکباری و ضد صهیونیستی نه تنها در بین ملت‌های مسلمان بلکه در قلب آمریکا و اروپا نیز در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه از زمان صدر اسلام تاکنون هر جریان فکری و یا سیاسی که از امام زمان خود جلو و یا عقب افتاد، دچار خسران ابدی شده است، تصریح کرد: امام شناسی و با امام بودن راه مطمئنی است که با آن سره از ناسره شناخته می‌شود لذا به گروه‌های سیاسی توصیه می‌کنم به جریان زلال ولایت بپیوندند و فرمایشات معظم‌له را نصب‌العین قرار دهند. 
 
   ** برنا: تأثیر "لابی" و "چانه‌زنی" در تنظیم لوایح بودجه

سیروس برنا نماینده مردم بروجن در مجلس نیز طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس ضمن تبریک به نیروهای مسلح کشور برای شکار پهپاد آمریکایی اظهار داشت: اگر قرار است در مملکت پیشرفت و توسعه به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد، الزاماتی را باید مدنظر قرار دهیم که مهمترین آن نیاز به نهادینه شدن برنامه محوری و تحزب در کشور است چراکه تحزب موجب اجماع نظر افراد می‌شود و انسجام داخلی را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن عقلانیت و خردورزی در کشور خواهد شد.

وی به تسخیر سفارت انگلیس توسط جمعی از دانشجویان انقلابی اشاره کرد و اظهار داشت: مجلس کاری را کرد که افکار عمومی انتظارش را داشتند. بر این اساس ضمن تاکید و تائید اصل حضور تجمع در آن منطقه به نظر می‌رسد که تهاجم و حمله و خشونت کار غیرقابل قبولی بود که بدون تردید هزینه قابل توجهی را به نظام تحمیل کرد؛ امیدواریم این موارد درسی برای آینده باشد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در شرایط فعلی به عنوان مسئول اصلی دیپلماسی خارجی کشور در زمینه بحث بهار عربی از فعالیت لازم برخوردار نیست و از موضع انفعالی برخورد می‌کند.

برنا در ادامه سخنانش با بیان اینکه کیفیت تنظیم بودجه در معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور متاثر از لابی و چانه‌زنی است، ادامه داد: این مسئله واقعیت انکارناپذیری است که مسئولان ذیربط هم آن را قبول دارند و ما امیدواریم این روند اصلاح شود.

   ** غضنفرآبادی: شکار پهپاد فوق مدرن آمریکایی نشان از هوش بالای متخصصان ایرانی داشت
 
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس نیز در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس به بیداری کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: صدای شکستن شیشه عمر ظلم و ستم به گوش می‌رسد و اگر کسی از این کاروان عقب افتاد در فتنه‌های تیره و تار زمان گرفتار می‌شود و فرقی نمی‌کند که آن فرد نخست‌وزیر امام باشد یا وکیل و وزیر. 

نماینده مردم بم در بخش دیگری از سخنانش به نیروهای سپاه و ارتش که موفق به غنیمت گرفتن پهپاد فوق مدرن جاسوسی آمریکا شده‌اند، تبریک گفت و اظهار داشت: این مسئله بار دیگر هوش و توانمندی ایرانیان را به رخ جهانیان کشاند.

وی در ادامه سخنانش گفت: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر تقسیم استان کرمان به گوش می‌رسد هر چند گفته‌ام چنانچه قصدی برای تقسیم استان وجود دارد، شرق استان با 4 شهرستان با توجه به وسعت و جمعیت لازم به عنوان استان مستقل تحت عنوان استان بم لحاظ شود. در غیر این صورت شاهد نگرانی‌های شدید در منطقه خواهیم بود.

   ** نکونام: تلاش برای حفظ قدرت از طریق تصاحب مجلس "انحراف" است
 
حجت‌‌الاسلام محمد‌ابراهیم نکونام نماینده مردم گلپایگان در مجلس طی نطق میان دستور اظهار داشت: ‌زمان زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نمانده است، مجلس مرکز بزرگ تصمیم‌گیری در کشور است و مجلس مستقل با تعهد به اصل مترقی ولایت فقیه و ارزش‌های اسلامی و انقلابی حامی مردم و پشتیبان آنهاست.

نکونام خطاب به سایر همکاران خود در مجلس گفت: به زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس نزدیک می‌شویم؛ در این لایحه عدم توانایی مساجد، تکایا، بیمارستان‌ها و واحدهای خیریه را برای پرداخت قبوض مصرفی باید در نظر بگیریم و نسبت به جبران آن تصمیم مناسب اتخاذ کنیم.

وی اظهار داشت: از قوه قضائیه انتظار می‌رود که اخلالگران در نظام اقتصادی و بانکی اخیر در هر پست و مقامی که هستد را با قید سرعت به‌گونه‌ای مجازات کند که برای همیشه عبرت تاریخ شوند. 

* تذکرات شفاهی وکلای ملت 
 
   ** ایرانیان کلیمی بخش جدایی‌ناپذیری از بدنه ملت ایران هستند

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت:‌ بنا به گزارشاتی که به اطلاع بنده رسیده، رسانه دروغ‌پرداز استعمارگر پیر انگلیس اخیراً اقدام به پخش فیلمی به اصطلاح مستند در رابطه با ایرانیان کلیمی کرده است، همانطوری که شیوه همیشگی و سیاست استعمارگر پیر است، در این فیلم اقدام به سیاه‌نمایی شده و وضعیت مناسب کلیمیان ایرانی کاملا وارونه نشان داده می‌شود.

مره‌صدق ادامه داد:‌ برخلاف روابط دوستانه‌ای که ایرانیان کلیمی با سایر مردم ایران داشته‌اند، در این فیلم سعی شده که برخی مسائل واژگونه نشان داده شود و به همین علت ایرانیان کلیمی با اعلام انزجار از رفتار دولت استعمارگر و رسانه وابسته به آن به عنوان یک مصداق عینی دخالت در امور ایران این رفتار را محکوم می‌‌کنند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که ایرانیان کلیمی بخش جدایی‌ناپذیر از بدنه ملت ایران هستند و هیچ نیازی به مداخله دایه‌نماهای دروغگو ندارند و با توجه به حسن نظری که مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری در رابطه با ایرانیان پیرو ادیان توحیدی داشتند، اطمینان دارم که تمامی مسائل و مشکلات همه مردم ایران در چارچوب نظام و قوانین جمهوری اسلامی ایران به صورت کاملا شایسته قابل حل است و هیچ نیازی هم به مداخله استعمارگر پیر و جنایتکاران جهان سیاست در امور داخلی ایران حس نمی‌شود.

مره‌صدق تصریح کرد: اقدام رسانه‌های استکباری قدمی دیگر در راستای سیاست‌های تاریخی تفرقه‌افکن است که البته این سیاست از دیر ایام شیوه مرسوم استعمارگر پیر بود که البته این شیوه نیز مانند سایر شیوه‌های استعمارگران راه به جایی نمی‌برد و ایرانیان کلیمی اطمینان کامل دارند که این فعالیت‌های استعمارگران هیچ نقشی در تفرقه‌افکنی در ملت موحد ایران نمی‌تواند ایفا کند.

وی در پایان اعلام کرد که انگلیس باید به دنبال تصحیح رفتارش باشد و بداند که با برخی حرکت‌ها نمی‌تواند در ایران جای پا پیدا کند.

   ** قنبری: تحقیق و تفحص‌های ابتدای مجلس هنوز بی‌نتیجه مانده‌اند

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در مجلس امروز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: هرچقدر که به ماه‌های پایانی عمر مجلس نزدیک می‌شویم، شاهد کم توجهی بیشتر به ابعاد نظارتی و وظایف مجلس هستیم چراکه در حال حاضر ماه‌ها است که سؤالات نمایندگان در کمیسیون‌ها معطل می‌ماند و رؤسای کمیسیون‌ها نیز متاسفانه این سؤالات را در دستور کار قرار نمی‌دهند که این مسئله خلاف قانون اساسی است.

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه بر اساس قانون مهلت پاسخ مسئولان به سؤالات نمایندگان ۱۰ روز است، ادامه داد: ظرف ۱۰ روزی که سؤال پرسیده می‌شود، وزیر مربوطه باید نسبت به آن پاسخ لازم را ارائه دهد و من نمی‌دانم که چه دلیلی دارد که برخی از رؤسای کمیسیون‌ها اینطور مجلس را تضعیف می‌کنند.

قنبری گفت: از سوی دیگر بحث‌های تحقیق و تفحصی که در ابتدای دوره مطرح شده‌اند هنوز در کمیسیون‌های تخصصی هم مورد بررسی قرار نگرفته‌اند که از جمله آن می‌توان به موضوع تحقیق و تفحص از خسارت جنگ ۸ ساله که بنده خودم طراح آن بودم اشاره کرد.

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر قنبری گفت که تقریباً گزارش‌های کمیسیون‌ها برای جلسات علنی تا پایان دوره کفایت می‌کند؛ البته این مسئله نباید مانعی برای انجام وظایف کمیسیون‌ها باشد.

وی افزود: در حال حاضر گزارش‌هایی که کمیسیون‌ها در پاسخ به سؤالات ارائه داده‌اند و یا موضوع تحقیق و تفحص‌ها تا پایان سال پر است.

   ** درخواست قاضی‌پور برای اختصاص گازوئیل 150تومانی جهت مصرف مساجد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه امروز یکشنبه طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت:‌ سوخت گازوئیل مصرفی مساجد، حسینیه‌ها و مکاتب قرآنی روستاها لیتری ۳۵۰ تومان حساب می‌شود؛ نمی‌دانم سوخت ۱۵۰ تومانی که در اختیار استانداران است کجا استفاده می‌شود و نمی‌دانم که چرا به مسائل روستائیان رسیدگی نمی‌شود.

قاضی‌پور از رئیس جمهور خواست که به وزیر کشور و نفت بگوید تا اگر نمی‌توانند سوخت رایگان به مساجد و حسینیه‌ها و مکاتب قرآنی روستایی بدهند حداقل سوخت ۱۵۰ تومانی به آنها اختصاص بدهند.

نماینده مردم ارومیه در تذکری دیگر از وزیر ارشاد پرسید که چرا ۵ درصد از اعتباراتی که باید به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شود را اختصاص نمی‌دهند و اظهار داشت: بر اساس قانون از بودجه‌های استانی و ملی نیم درصد به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد که باید با پیگیری این قانون را به اجرا درآورد.

   ** موسوی: بانک مرکزی برای تولیدکنندگان داخلی "ال‌سی" باز نمی‌کند

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در تذکر شفاهی در صحن مجلس در خصوص بازنشستگان صنعت فولاد کشور تذکر داد و گفت: باگذشت حدود ۲۰ روز از ماه آذر بازنشستگان صنعت فولاد تنها حدود ۷۵ هزار تومان دریافت کرده‌اند لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت رفاه و همچنین معاونت راهبردی رئیس جمهور باید در خصوص مشکل بازنشستگان صنعت فولاد تدبیری بیندیشد و مشکل آنها را حل کند.

نماینده مردم فلاورجان همچنین با اشاره به فساد مالی اخیر گفت: پس از این فساد، بانک مرکزی حاضر نیست LC‌داخلی برای تولیدکنندگان باز کند و صنعتگران و تولیدکنندگان با مشکل جدی روبه رو هستند لذا باید این موضوع پیگیری شود چراکه باتوجه به مشکل بیکاری در کشور و تصمیم دولت مبنی بر ایجاد دو و نیم میلیون شغل، با اینکار عملا از تولیدکنندگان و صنعتگران حمایت نمی‌شود.

موسوی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس سال آینده سران در استان اصفهان تصریح کرد: قرار است، سالن اجلاس سران در استان اصفهان ساخته شود اما بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص داده شده است، کفاف ساختن این سالن را نمی‌دهد لذا لازم است تا مسئولین به طور جدی این موضوع را پیگیری کند چراکه تا سال ۹۱ فرصت زیادی باقی نمانده است.

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر موسوی گفت: مشکل بازنشستگان ذوب آهن و فولاد یکی از مشکلات جدی کشور است و بسیاری از نمایندگان نیز این دغدغه را دارند.

وی افزود: در بودجه ۹۰ ما پیش‌بینی‌هایی برای این موضوع کرده بودیم که متأسفانه برخی از این مصوبات هنوز اجرا نشده است لذا امیدواریم مشکل این بازنشستگان که در شهرهای بسیاری از کشور حضور دارند، حل شود و از دولت می‌خواهیم تا مشکلات این افراد را برطرف کند.

   ** درخواست حسینی‌صدر از وزیر بهداشت برای احداث بیمارستان‌های شبانه‌روزی در ‌«خوی»

در ادامه نیز مؤید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی در مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس در خصوص مشکلات بیمارستان و همچنین درمانگاه‌های حوزه انتخابیه خود و نداشتن پزشک متخصص شیفت شب تذکر داد و گفت: این شهرها جمعیت بالایی دارند و نیاز به بیمارستان و درمانگاه جز نیازهای اساسی مردم است که نبود پزشک در ساعات شب بر مشکلات این مردم می‌افزاید.

وی افزود: مشکل بعدی شبانه روزی کردن مرز اجازی است که باید طبق توافق از اواخر شهریورماه اتوبوس و تریلر‌ها برای حمل کالا و صادرات از این مرز تردد می‌کردند که متاسفانه این موضوع عملی نشده است لذا از دولت می‌خواهیم که این مشکل را برطرف کند.

نماینده مجلس همچنین گفت: ما اکنون روستاهایی داریم که هنوز گازرسانی‌ نشده‌اند و با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم، انتظار داریم که دولت جدیت به خرج دهد و این مشکل را حل کند. 
 
   ** باهنر: 2 نامه رسمی لاریجانی به احمدی‌نژاد برای ارائه هرچه زودتر بودجه 91

در پایان نیز مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس تذکر نخست خود را مربوط به اصل 52 قانون اساسی دانست و گفت: این اصل تاکید دارد که تا 15 آذر ماه دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند اما اکنون 5 روز از زمان قانونی تحویل لایحه بودجه به مجلس می‌گذرد و هنوز دولت این لایحه را به مجلس نداده است و اگر تا اوایل دی دولت این لایحه را به مجلس نیاورد، عملا نمایندگان پس از اواسط بهمن ماه درگیر انتخابات هستند و فرصتی برای بررسی بودجه ندارند لذا از هیئت رئیسه می‌خواهم تا به دولت تذکر دهند تا هرچه زودتر این بودجه را به مجلس تقدیم کند.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص نظارت دقیق بر نحوه اجرای قانون بودجه 90 تاکید کرد و گفت: در آمارها آمده که دولت نهم و دهم بیش از 720 میلیارد دلار درآمده داشته‌اند اما هنوز از بانک مرکزی استقراض می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از پروژه‌های عمرانی اجرا نشود که عدم تخصیص بودجه برای اجرای پروژه‌ها دلیل اصیل این موضوع است. 

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: در خصوص بودجه سال آینده مجلس تلاش‌های خود را انجام داده است و رئیس مجلس نیز تاکنون 2 نامه رسمی به دولت نوشته است تا بودجه هرچه زودتر به مجلس بیاید.

وی افزود: بودجه سال گذشته تجربه خوبی نبود و ما 2 ماه اول سال را بودجه نداشتیم و مجبور شدیم از 2 دوازدهم استفاده کنیم لذا امیدواریم دولت مساعدت کند و هرچه زودتر بودجه را به مجلس بیاورد.

* پایان جلسه علنی امروز

محمدرضا باهنر که ریاست ساعات پایانی صحن را بر عهده داشت،‌ با اعلام پایان نشست امروز نمایندگان گفت که جلسه علنی آینده مجلس ساعت 8 صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول