اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم:

مدارس هوشمند مکمل ترویج پژوهش در جامعه هستند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم گفت: معلم و دانش‌آموز پژوهشگر مکمل هوشمندسازی مدارس هستند و هوشمند سازی نیز بیشترین کمک را به ترویج پژوهش در جامعه می‌کند.

مدارس هوشمند مکمل ترویج پژوهش در جامعه هستند
سید حمید رضا موسوی خورشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی نواحی آموزش و پرورش در سال 90 با هدف گسترش و توسعه پژوهش و تحقیقات در دو سطح دانش‌آموزان و فرهنگیان تاسیس شد.
وی ادامه داد: البته این معاونت قبلا در اداره‌کل بوده و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کرد که در نواحی هم کسانی متولی در این عرصه باشند تا شرایط را برای فعالیت‌های اساسی آماده کنند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم ابراز داشت: هدف دیگر در تاسیس این معاونت به کارگیری و توسعه فناوری اطلاعات در مدارس بود که طبق برنامه تا چهار سال آینده باید تمام این مدارس به این سیستم‌ها مجهز شوند.
وی با اشاره به ارتباط توسعه پژوهش و برنامه‌ریزی برای هوشمند سازی مدارس گفت: این دو موضوع به هم مرتبط هستند یعنی معلم و دانش‌آموز پژوهشگر، مکمل هوشمند سازی مدارس‌ به شمار می‌روند.
موسوی خورشیدی گفت: هدف اصلی در برنامه‌ریزی و هزینه برای هوشمند سازی مدارس توسعه پژوهش محوری به جای آموزش محوری در سیستم آموزشی است.
وی با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در نواحی آموزش و پرورش از ابتدای تاسیس ادامه داد: در گام اول معاونین فناوری و رابطین پژوهشی در مدارس ایجاد شد تا پیگیر کارهای هوشمند سازی و پژوهشی باشند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم تاکید کرد: اگر قرار است در سال 1404 دانش‌آموزانی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم همانطور که در سند تحول آموزش و پرورش این نکته بیان شده است، دراین سال باید دانش‌آموزان ما پژوهش محور باشند.
وی افزود: دانش‌آموزان در آن زمان باید به فناوری روز آشنا شده و معلم به جای دیکته کردن مطالب باید راهنمایی برای دانش‌آموز باشد تا او به وسیله پژوهش مطالب را بیاموزد.
موسوی خورشیدی ابراز داشت: قبلا معلم انتقال دهنده ارتباطات بود، درس مشخص بود و سئوالات مشخصی از دانش‌آموزان پرسیده می‌شد که این روش فرصت بروز خلاقیت را از معلم و دانش‌آموزان می‌گرفت.
وی تصریح کرد: در فناوری‌های جدید دانش‌آموز از تمام امکانات رسانه‌ای برای یادگیری استفاده کرده و با استفاده از فضای امن اینترانت به پژوهش در موضوعات درسی خود خواهد پرداخت.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم اظهار داشت: دانش‌آموز در این روش هم با جدیدترین مسائل روز دنیا آشنا شده و با استفاده از شبکه ملی مدارس و سایت‌های استاندارد براساس کلید واژه‌ای که معلم در اختیارش قرار خواهد داد به کار پژوهشی و تولید مقاله می‌پردازد.
وی ادامه داد: سیستم‌های سنتی آموزش تنها 12 درصد از حواس دانش‌آموزان را درگیر آموزش می‌کند اما در مدارس هوشمند دانش‌آموز با 70 درصد از حواس خود درگیر درس می‌شود که این موضوع تاثیر فراوانی در افزایش بازده یادگیری خواهد داشت.
موسوی خورشیدی ابراز کرد: دانش‌آموز در این سیستم روش تحقیق را یاد می‌گیرد و این موضوع سبب می‌شود تا در زندگی خود نیز بتواند از این مهارت استفاده کرده در برابر مشکلات با روش‌های منطقی به حل مسئله بپردازد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به آسیب‌های احتمالی این روش افزود: در ماتریکس تحلیل سیستم هوشمندسازی مدارس نقاط قوت و ضعف این طرح به خوبی دیده شده و فرصت‌ها و تهدیدها مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم با بیان اینکه هوشمند سازی و پژوهش محوری در مدارس باید فرهنگ سازی شود، افزود: 14 سال است که جشنواره‌ها و مسابقات مختلف معلم پژوهشگر در سطح کشور برای تشویق و آشنا سازی معلمان با این عرصه برگزار می‌شود.
وی گفت: همینطور جشنواره‌های الگو‌های برتر تدریس مبتنی بر ICT که در طی 9 سال اخیر در سطح کشور برگزار شده به الگوسازی برای انجام این روش‌ها در آموزش و پرورش پرداخته است.
موسوی خورشیدی با اشاره به آمادگی‌های مورد نیاز برای محقق شدن هوشمند سازی مدارس در استان قم، ابراز داشت: همکاران طی دوره‌های آموزشی به طور نسبی آشنایی با کامپیوتر و اینترنت پیدا کرده‌اند و قسمتی از تجهیزات مورد نیاز این امر نیز تا دو ماه آینده وارد استان خواهد شد.
وی اظهار کرد: در کنار این فعالیت‌ها، آموزش ضمن خدمت، تولید محتوای الکترونیک و روش تدریس برای همکاران داده می‌شود تا با نرم‌افزارها آشنا شده و بتوانند تولید محتوا کنند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم ادامه داد: نرم‌افزارهایی توسط آموزش و پرورش برای همکاران تهیه شده که به آنان کمک خواهد کرد تا تولید کتاب الکترونیک توسط خود فرهنگیان انجام شود.
وی ابراز داشت: تا سه سال آینده باید همه مدارس استان به این سیستم‌ها مجهز شده و امتحانات دانش‌آموزان نیز توسط همین سیستم‌ها گرفته شده و نتیجه از طریق همین سیستم به والدین دانش‌آموزان نیز اطلاع داده شود.
موسوی خورشیدی با اشاره به اهمیت گسترش روح پژوهش در کنار توسعه سخت‌افزاری گفت: روح پژوهش یعنی اینکه بتوانند با روش علمی در یک موضوع خاص تحقیق کرده و نتیجه را به معلم ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در این شیوه می‌توانند خود به تولید محتوا بپردازند و از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های دانش‌آموزان مدارس دیگر نیز استفاده کنند.
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ناحیه دو قم ادامه داد: امکانات آزمایشگاه مجازی نیز برای دانش‌آموزان فراهم می‌شود تا دانش‌آموز بدون نیاز به حضور در فضای آزمایشگاه به آزمایش بپردازد و اشکالات خود را از طریق نرم‌افزار برطرف کند.
وی یادآور شد: با کانال‌سازی از طریق اینترانت برای دانش‌آموزان آسیب‌های موجود برای آنها در اینترنت کنترل شده و علاوه بر این معلمان نیز از طریق سیستم خود بر عملکرد دانش‌آموزان در این فضا نظارت خواهند داشت.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول