اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

طب جامع‌نگر جایگزین طب مدرن و معاصر می‌شود

خبرگزاری فارس: طب سوزنی که سال‌ها است پزشکان ایرانی برای درمان بسیاری از امراض به این نوع روش علمی بسنده کردند و با اینکه بومی کشور نیست و جامعه پزشکی نسبت به آن نگاه مثبتی نداشته است، اما به خوبی توانسته مورد استقبال بسیاری از عامه مردم ایران قرار گیرد.

طب جامع‌نگر جایگزین طب مدرن و معاصر می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به دنبال بررسی وضعیت طب سوزنی در ایران با مجید آویژگان، عضو انجمن طب سوزنی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که به شرح ذیل آمده است.

*فارس: با وجودی که طب سوزنی بومی ایرانی نیست، دلیل استقبال بالای مردم از این روش درمانی چیست؟
آویژگان: در نگاه اول چون طب سوزنی و همیوپاتی از روش‌های نوین درمانی است و از روش‌های قدیمی نتیجه نگرفته است و مردم همیشه به دنبال روش‌های جدید هستند به همین دلیل استقبال خوبی از این جریان شده است.
دومین ویژگی که سبب شده طب سوزنی با وجودی که طب بومی ایران نیست، اما جایگاه ویژه‌ای در عرصه درمان کشور باز کند به دلیل این است که از یک طبقه‌بندی سیستماتیک پیروی می‌کند که در تمام دنیا پزشکان طب سوزنی از یک الفبای یکسانی برای تشخیص و معالجه بیماران استفاده می‌کنند.
 
*فارس:‌ جامعه پزشکی ایران در زمینه طب سوزنی نگاه‌های متضادی دارند، دلیل این امر چیست؟
آویژگان: عده‌ای از پزشکان، طب مکمل از جمله طب سوزنی و همیوپاتی را شارلاتان بازی، دروغ و اراجیف می‌دانند که در 30 تا 40 سال پیش طب سوزنی را باشگاه دروغ و کذب می‌دانستند و این در حالی که طی 20 تا 30 سال گذشته تعداد زیادی از پزشکان با سفر به چین و هزینه شخصی خود اقدام به گذراندن دوره‌های دکترای حرفه‌ای طب مدرن چین کردند که پزشکان ایران از این امر مستثنی نبودند.
بر خلاف مقاومت پزشکان نسبت به این روش‌های درمانی اما مردم استقبال خوبی کردند و نتیجه خوبی هم گرفتند که به دنبال این مسئله جامعه پزشکی تصمیم گرفت به جای مقاومت راه هدایت شده را پیش بگیرند.

*فارس: ‌در این کش و قوس‌هایی که در جامعه پزشکی نسبت به طب مکمل دارد در حال حاضر تصمیم بر چیست؟
آویژگان: در بین دیدگاه دو گروه که یک عده‌ای طب معاصر را طب تو خالی می‌دانند که داروهای شیمیایی خطرناک است و عوارض سنگینی بر بیمار می‌گذارد از سوی دیگر  و در نگاه متقابل برخی طب سنتی را طب تو خالی می‌شمارند زیرا ریشه آن را به هزار سال پیش می‌دانند که استفاده از این روش‌های درمانی در زمان فعلی عاقلانه نیست.
در این میان جامعه پزشکی کنونی به دنبال تلفیق طب مدرن و معاصر به نام طب جامع‌نگر است.
 
*فارس:‌‌ با توجه به اینکه مردم اصولا زیر بار درمان‌های پردرد نمی‌روند چطوری به طب سوزنی که با درد زیادی همراه است روی آوردند؟
آویژگان: طب سوزنی با دردی همراه نیست زیرا که سوزن‌ها یک سوم قطر موی سر یک زن است و سه سوزن در کنار یکدیگر به اندازه قطر یک مو است که اگر از لوله پلاستیکی استفاده شود سوزن با بدن برخورد مستقیم ندارد و بیماری دردی حس نمی‌کند.
اگر در مواردی شاهد درد در طب سوزنی هستیم به دلیل این است که برخی از پزشکان از یک سوزن حتی تا ده بار هم استفاده می‌کنند طوری که نوک تیز آن به خاطر استفاده مکرر از بین می‌رود.
بر اساس استاندار هر سوزن تنها قابلیت یک‌بار استفاده برای بیمار را دارد و این در حالی که پزشکان چینی یک سوزن را چند بار استریل کرده و برای بیماران استفاده می‌کنند و در گذشته سوزن مستقیم با بدن در تماس بود و دست پزشک با بیمار برخورد می‌کرد که احتمال آلوده شدن زیاد بود.

*فارس:‌ در طب سوزنی آیا درمان قطعی وجود دارد؟
آویژگان: فلسفه وجودی طب سوزنی ایجاد تعادل بدن است تا زمانی که تعادل بدن با طب سوزنی ایجاد شود، درمان نتیجه بخش است.

*فارس: ‌عوارض طب سوزنی چیست؟
آویژگان: این روش درمانی هیچ عارضه خاصی به همراه ندارد، اگر به دست یک پزشک مجرب انجام بگیرد شاهد عارضه نیستیم در موارد بسیار نادر حالت بیهوشی در فرد بیمار مشاهده می‌شود و یا به دلیل اینکه سوزن در مکان خودش و به عمق بدن بیمار فرو رفته است سبب پاره شدن ریه یا حتی کور شدن شخص می‌شود.

*فارس:‌ کلام آخر
در حال حاضر انجمن طب سوزنی ایران دوره‌های کوتاه مدتی آموزش طب سوزنی به شکل تکمیلی برای اعضای خود گذاشته است و نسبت به 10 و 20 سال قبل متخصصان خوبی در این حوزه آموزش دیدند.  
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول