اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در جهان سوخت غنی شده گیاهی ساخته شد؛

کارشناس فولاد مبارکه مدال طلا اختراعات انرژی کره جنوبی را کسب کرد

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول آزمایشگاه فولاد مبارکه به ساخت سوخت گیاهی بدون آلودگی اشاره کرد و گفت: با ساخت و طراحی سوخت غنی شده گیاهی در نمایشگاه کره‌جنوبی ۲۰۱۱ مدال طلای اختراعات بخش انرژی و محیط زیست این کشور به ایران اختصاص یافت.

کارشناس فولاد مبارکه مدال طلا اختراعات انرژی کره جنوبی را کسب کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اصفهانی با اشاره به اینکه پس از کسب مدال طلای 2008 مسکو در زمینه نفت جامد که به پیشنهاد یکی از معاونت‌های فولاد مبارکه که آیا امکان صنعتی سازی از انرژی است به دنبال ارائه طرحی بودیم، بیان داشت: حدود یک سال و نیم برای امکان سنجی استفاده از این انرژی برای صنعت کار کردیم و سبب ثبت اختراع سوخت غنی شده گیاهی شد.
وی با بیان اینکه این سوخت محصولی است که از ضایعات گیاهی ساخته می‌شود، ادامه داد: در شهر اصفهان سالانه بیش از 30هزار تن ضایعات گیاهی که از هرس درختان و ضایعات چوب شهری است، تولید می‌شود که از این ضایعات به دلیل تنوع امکان کاربری خاصی وجود ندارد.
کارشناس مسئول آزمایشگاه فولاد مبارکه گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده، پی بردیم در صورتی که سوخت را به نوعی در یک واکنش شیمیایی قرار دهیم ارزش حرارتی آن را می‌توان به ارزش حرارتی بالایی تغییر داد.
وی با تاکید بر اینکه انرژی بیومت یا همان ضایعات گیاهی انرژی است که در حال حاضر در اروپا و آمریکا کشورهایی که منابع کافی و لازم را برای تولید برق استفاده می‌کنند، افزود: اما انرژی مصرفی مواد اولیه پایین است و بین یک هزار و 800 کیلو تا 2هزار و 800 کیلو کالری دارد.
بختیاری ادامه داد: برای برآورده کردن این نیاز انرژی باید چندین برابر این سوخت را بسوزانند تا انرژی لازم را کسب کنند.
وی با بیان اینکه در این راستا در فرآیندی محصول اولیه که همان ضایعات گیاهی باشد را به محصولی تبدیل کردیم که ارزش حرارتی به 7هزار و 200 کیلو کالری یعنی حدود سه برابر ارزش حرارتی افزایش یافت.
کارشناس مسئول آزمایشگاه فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این ارزش حرارتی معادل انرژی گاز محسوب می‌شود زیرا انرژی گاز حدود 8هزار کیلو کالری است، افزود: در این رویه چون صنعتی سازی را در فولاد ایجاد کردیم از روندی به نام میکرونایز استفاده شده و در واقع ذرات ضایعات را به حدی پایین آوردیم که قابلیت استفاده داشته باشد.
وی با بیان اینکه تست‌های اولیه این طرح در فولاد مبارکه انجام گرفت و تست‌های ثانویه نیز در کارگاه‌های تولید چدن بیرون از کارخانه فولاد مبارکه انجام شد، گفت: نتیجه کار به اینجا رسید که به همراه تیم تحقیقاتی پروژه پروژه‌ای را در ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته فولاد مبارکه تعریف کردیم که مقرر شد با کار کارشناسی انجام گرفته به عنوان فاز پایلوت از این انرژی در این ناحیه استفاده شود.
بختیاری گفت: در صورتی که این کار محقق شود این نخستین بار است که در جهان انرژی بیومت به کار برده می‌شود.
وی در مورد مزایای طرح بیومت گفت: کمبود ضایعات کمتر از سوخت فسیلی دارد و از آن جایی که آلودگی co2 سوخت‌های فسیلی آلودگی زیادی برای محیط دارد که این سوخت از این آلودگی جلوگیری می‌کند.
این طراح با اشاره به اینکه سه ماه پیش دعوتنامه‌ای از کشور کره برای حضور در نمایشگاه ارسال شد که با حمایت مدیریت فولاد مبارکه این طرح در بخش انرژی و محیط زیست نمایشگاه مزبور معرفی شد، ادامه داد: در نهایت بین بیش از 600 طرح از 32 کشور جهان که در این نمایشگاه حاضر بودند این طرح مدال طلا را به دست آورد و همچنین نشان ویژه از کشور آلمان به این طرح اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه حمایت شرکت فولادسازی هیوندای از این طرح این توانایی را برای فولاد مبارکه ایجاد کرد که ما از مرز توانستن فراتر رفته‌ایم و به جایی رسیدیم که توانایی صادرات تکنولوژی را داریم، بیان داشت: در خارج از کشور با سه کمپانی در حال مذاکره هستیم که خواستار انتقال این تکنولوژی به کشورهای خودشان هستند.
بختیاری با بیان اینکه کار صنعتی کردن این طرح نزدیک به یک سال است که با همکاری فولادسازی و نورد پیوسته فولاد مبارکه انجام شده است و از دو ماه دیگر کار آزمایشگاهی و نیمه صنعتی نیز وارد مرحله اجرایی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌ها عمده‌ترین مکان‌هایی هستند که می‌توانند از این انرژی استفاده کنند، اظهار داشت: برای نمونه نیروگاه‌ها در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز از مازوت و گازوییل استفاده می‌کنند که میزان گوگرد زیادی را روزانه در هوا نشر می‌کنند و به جای این سوخت‌های آلوده می‌توانند از این انرژی جدید استفاده کنند.
این کارشناس با بیان اینکه فولاد مبارکه در سال‌های گذشته حمایت خوبی را از طرح‌های تحقیقاتی داشته است، گفت: این طرح ارائه شده در نمایشگاه اول تا چهارم سپتامبر سال 2011 بود.
شماره ثبت این اختراع 54542 در تاریخ 21 آبان ماه سال 1387 است.
به گزارش فارس، در ادامه معاون شرکت تحقیقاتی فرتاک انرژی با اشاره به اینکه نیازمند حمایت و همکاری بیشتر مسئولان فولاد مبارکه برای کاربرد صنعتی کردن این طرح هستیم، افزود: بسیاری از تحقیقات و مطالعات ممکن است به مرحله اجرایی نرسد، اما بر روی این طرح اقدامات خوبی انجام شد.
غلام‌رضا نادری با بیان اینکه در کارخانه‌های مختلف ایران از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود ولی دنیا به سمتی پیش می‌رود که از سوخت‌های فسیلی کم‌تری استفاده کند، بیان داشت: این طرحی که ساخته شده به دلیل اینکه از انرژی نو استفاده شده مزایای زیادی دارد زیرا میزان آلودگی در مقایسه با سوخت‌‌های دیگر بسیار کمتر است و اینکه از منابعی این سوخت تهیه می‌شود که بسیار ارزان محسوب شده و مقدار بسیاری ضایعات گیاهی بدون استفاده وجود دارد و این در حالی است که این ضایعات می‌تواند به یک سوخت غنی شده تبدیل شود.
وی افزود: در فولاد مبارکه پیشنهاد شده که کاربرد این انرژی در بخشی از واحدهای مختلف و به جای سوخت‌های فسیلی جایگزین شود.
این عضو تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم حمایت از طرح‌ها در کشور به این دلیل است که بسیاری از طرح‌ها نظری بوده و به مرحله عملی نمی‌رسید و به همین دلیل صنعت توجه کمی را به این بخش‌ها داشته است، ادامه داد: اما چند سالی است که نگاه‌ها به بخش‌های فناوری ویژه شده و بسیاری از مراکز مختلف به سمت پژوهش‌های تحقیقاتی روی آورده‌اند.
وی در مورد اینکه در کشور ما فردگرایی در کارهای مختلف بهتر نتیجه می‌‌دهد، گفت: به دلیل اینکه فرهنگ انجام کارهای گروهی را نداریم و آموزش‌های لازم را نیز ندیده‌ایم و باید بدانیم که موفقیت در عرصه‌های مختلف نیازمند کار گروهی است زیرا در کار فردی به مرور زمان انرژی فرد تقلیل می‌رود و از بهره‌وری کار وی کاسته می‌شود.
نادری اضافه کرد: استراتژی‌های لازم برای کار گروهی در دانشگاه‌ها و فنی حرفه‌ای‌ها وجود ندارد.
انتهای پیام/م10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول