اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آنچه درباره آینده عربستان تاکنون گفته نشده است

خبرگزاری فارس: انتصاب شاهزاده "نایف بن عبد العزیز" به سمت ولی‌عهد و برادرش "سلمان بن عبد العزیز" به سمت وزیر دفاع با توجه به گرایش‌های موجود در آنها بیانگر این است که این کشور هیچ‌گاه روی اصلاح و پیشرفت را نخواهد دید.

آنچه درباره آینده عربستان تاکنون گفته نشده است
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی لابی صهیونیستی، انتخاب شاهزاده نایف بن عبد العزیز به عنوان ولی‌عهد عربستان و برادرش شاهزاده سلمان به سمت وزیر دفاع دلیل آشکاری بر این نکته است که جناح افراطی "السدیری" که این دو شاهزاده آن را هدایت و رهبری می‌کنند، موفق شدند، بر کشور حاکمیت مطلق داشته باشند.
 
* پیشینه گرایش‌های سیاسی
 
با نگاهی به تاریخ گرایش‌های این دو شاهزاده انتظار می‌رود، آینده عربستان تحت حاکمیت آنها بشارت دهنده انجام هرگونه اصلاحات و پیشرفت نخواهد بود و گزافه نیست، اگر پیش‌بینی کنیم که آینده مردم عربستان چیزی جز سرکوب نخواهد بود و باید در انتظار فشارها و سختی‌های بسیاری باشند، چراکه این دو شاهزاده به شدت مخالف هرگونه تغییر و اصلاح و از جمله حامیان افراطی جریان مذهبی تندرو در داخل و خارج عربستان هستند.
نایف و سلمان در هر چیز با هم اشتراک نداشته باشند، در یک ویژگی با هم شریک هستند و آن رد قاطع هرگونه اصلاحاتی دخیل باشند که به موجب آن ملت در تعیین سرنوشت خود و وضع قوانین مورد نظرشان که شکوفایی و پیشرفت را در این کشور و آزادی بیان و احقاق حقوق شهروندان و مجازات فاسدان و برقراری مساوات و برابری را درپی داشته باشد.
 
* اتخاذ سیاست سرکوب امنیتی

از دیگر ویژگی‌های این دو شاهزاده سعودی باید از اتخاذ و اعمال سیاست سرکوب امنیتی برای ساکت کردن تمام صداهای خواهان اصلاحات و تغییر چه از طریق تهدید  به زور یا به زندان افکندن نام برد، بی‌آن‌که در این میان توجهی به آنچه در جهان عرب روی می‌دهد و تغییر و تحولات آن داشته باشند.
 
* نایف: آنچه‌ را که با شمشیر گرفتیم با شمشیر پس می‌گیریم
 
از جمله بارزترین نمونه‌های این سیاست که بر آمادگی شاهزاده نایف بر سرکوب خواسته‌های اصلاح طلبان تاکید می‌کند، اظهارات وی در سال 2003 در برابر برخی اصلاح طلبان سعودی است که خواستار مشروطه سلطنتی بودند، نایف در آن زمان گفت: "آنچه‌ را که با شمشیر گرفتیم با شمشیر باز پس می‌گیریم" و این بدین معناست که کشور ملک شخصی و خصوصی خاندان آل سعود است و در آن هرگونه که بخواهد دخل و تصرف خواهد کرد و در این میان بر هیچ کس پوشیده نیست، نایف چگونه از روحانیون و نیروهای امنیتی که باید در خدمت کشور باشند، برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم استفاده کرد.
همچنین از دیگر اظهارات معروفش در حمایت از جریان مذهبی که منفور مردم هستند، گفت: امر به معروف و نهی از منکر ششمین ستون دین اسلام است.
 
* سرکوب امنیتی خارج از عربستان
 
سیاست امنیتی نایف بن عبد العزیز تنها به سرکوب شهروندان سعودی محدود نمی‌شود، بلکه تمام کسانی که خواهان برقراری عدالت اجتماعی و حقوق مشروع در خارج از عربستان هستند، نیز می‌شود، بسان آنچه که در بحرین با ارسال نیروهای سپر جزیره حادث شد و شاهزاده نایف در پس تاسیس و شکل‌گیری آن بود تا تاکید کند که جلوی برقراری هرگونه حاکمیت دمکراسی و آزادی را در جزیره العرب چون مانع و سدی بزرگ می‌ایستد و دفاع وی از این دیدگاهش را باید در پذیرفتن دیکتاتورهای مطرود عرب چون "زین العابدین بن علی" و "علی عبد الله صالح" و دعوت از "حسنی مبارک" ملاحظه کرد.
 
* وجه تشابه شاهزاده سلمان
 
این در حالی است که شاهزاده سلمان هم تفاوت چندانی با نایف از حیث حمایت از جریان مذهبی و استفاده از سیاست سرکوب امنیتی و سرکوب اصلاح‌طلبان به هر قیمتی ندارد. وی در دیدار با نیروی هوایی عربستان بی‌پرده از این موضوع سخن می‌گوید: "استقرار و ثبات جامعه بر نیروهای مسلح آن متکی است".
اما سوالی که هم اکنون خود را مطرح می‌کند، این است که چه چیز مانع از آن می‌شود که خاندان آل‌سعود از تاریخ درس‌های لازم را بگیرد، در حالی‌که همواره ثتبت شده، هیچ‌گاه نمی‌توان خواست و اراده ملت‌ها را سرکوب کند و رژیم‌های دیکتاتور رو به زوال و نابودی بوده‌اند.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول