اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جلیلی:

جمهوریت قابلیت خوبی برای ارائه مفاهیم دینی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرمسئول نشریه راه گفت: از لحاظ دینی جمهوریت قابلیت خوبی برای ارائه مفاهیم دینی و ولایی دارد.

جمهوریت قابلیت خوبی برای ارائه مفاهیم دینی دارد
‌‌به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، وحید جلیلی در همایشی با عنوان "بازخوانی جمهوریت اسلامی" در مشهد اظهار داشت: اگر از اکثریت و ساز و کار جمهوریت دفاع کنیم مطمئنا مطابق نظر غربی‌ها نخواهد بود.
وی با بیان این مطلب که باید از قابلیت‌های جمهوریت برای پیشبرد آرمان‌های دینی استفاده شود، تصریح کرد: ولایت فقیه عمیقا در تثبیتش مدیون جمهوریت نظام است و اگر می‌خواهیم انقلاب افول نکند لازمه‌اش حضور مردم در ساختار جمهوریت است.
جلیلی با اشاره به این مطلب که خوش‌بینی عمیقی در صحبت‌های امام راحل و مقام معظم رهبری درباره حضور مردم و جمهوریت وجود دارد.
وی ادامه داد: از لحاظ دینی جمهوریت قابلیت خوبی برای ارائه مفاهیم دینی و ولایتی دارد و اگر ما ولایی هستیم و می‌خواهیم کاری انجام دهیم راهش این است که همزمان ولایت فقیه و جمهوریت را تبیین کرد.
جلیلی افزود: نگاه تهدید محور به انتخابات و جمهوریت نظام به ضد خودش و یک جریان برانداز تبدیل می‌شود.
وی تاکید کرد: عده‌ای با این رویکرد می‌گویند به ما رای بدهید تا کسانی که صلاحیت واقعی را ندارند رای نیاورند، که این کار خود یک نوع براندازی است.
وی در ادامه با اشاره به دلائل حوادث قبل از 9 دی خاطرنشان کرد: در انتخابات 88 یک عده نتایج انتخابات را نپذیرفتند و درصدد بودند نظام را مجبور کنند که آرا مردم را کنار گذاشته و به امیال آنها پاسخ بگویند.
جلیلی افزود: فتنه‌گران تلاش کردند با تمام توانشان چه با پشتیبانی داخلی و چه با پشتوانه‌های وسیع تبلیغاتی و سیاسی خارجی، انتخابات را باطل اعلام کنند.
مدیرمسئول نشریه راه گفت: این بحران فراز و فرودهایی داشت و پس از واقعه عاشورای سال 88 در شهرها، حماسه 9 دی رخ داد و به فضای فتنه تیر آخر را زد.
وی با بیان اینکه در واقعه 9 دی نقش و جایگاه جمهوریت در نظام اسلامی مهم بود، اظهار داشت: این حضور در صحنه از یک سوء پایبندی نظام دینی به رای مردم و مردم به نظام دینی را نشان داد و سبب شد مدعیانی که طی سالیان دراز پرچم و علم دموکراسی‌خواهی، جامعه مدنی، رای مردم، ‌آزادی مردم در انتخابات و حقوق شهروندان درجه دو و سه در دست داشتند، ادعاهای خود را زیر پا بگذارند.
وی گفت: یکی دیگر از ادعاهای فتنه‌گران حفظ قاعده بازی بود، کسانی که ادعا می‌کردند ما مظهر عقلانیت و روشنفکری هستیم از ضعیف‌ترین معادلات و افکار دفاع می‌کردند مثل صحبت‌هایی که موسوی در لرستان و آذربایجان می‌زد که رای می‌آورد چون موسوی فرزند آذربایجان و داماد لرها است؟
مدیرمسئول نشریه راه  همچنین به ادعاهای دیگر سران فتنه اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ادعاهای آنها زنده نگه‌داشتن خط امام بود اما آنها در شعارهایشان اعلام می‌کردند نه غزه نه لبنان، این شعار با خط امام سازگاری نداشت.
جلیلی آشکار شدن نیت فتنه‌گران را از دستاوردهای فتنه دانست و افزود: این افراد هنگامی که پای منافعشان بیاید قانون، اخلاق و عقل را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها قدرت را می‌شناسند.
وی با اشاره به حضور 85 درصدی مردم در انتخابات بیان کرد: در کشور مصر بعد از 30 سال با آن همه دیکتاتوری مردم در رای‌گیری 62 درصد مشارکت داشتند و این درحالی است که در آمریکا این رقم کمتر از 60 درصد است.
جلیلی تاکید کرد: مشارکت با این عظمت در مصر و دولتی با 60 درصد آرا و یک اپوزیسیون با 13 میلیون رای مشارکت عظیم مردم را می‌رساند.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول