اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد تاریخ:

آخوندخراسانی نظریه‌پرداز «مأخوذیت مشروطیت از شریعت» بود

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان ارشد تاریخ گفت: نظریه پرداز اصلی «مأخوذیت مشروطیت از شریعت» آخوند خراسانی به شمار می‌رود.

آخوندخراسانی نظریه‌پرداز «مأخوذیت مشروطیت از شریعت» بود
 به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حسین حاتمی با بیان اینکه انقلاب مشروطه، به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران، شخصیت‌ها، قرائات و نسخه‌های فراوانی از اندیشه‌ها را به جامعه ارائه داده است تصریح کرد: نسخه‌هایی که در عین اختصاص دادن صفحات زیادی از  تاریخ به خود، کانون بسیاری از مناقشات و کشاکش‌ها را نیز تشکیل داده است.
وی افزود: یکی از این کشاکش‌ها را می‌توان مناقشات میان «سلطنت‌‌طلبان و سنت‌‌گرایانِ حامی آنان» از یک سو و «روشنفکران رادیکال غیر مذهبی» از سوی دیگر دانست.
این کارشناس ارشد تاریخ ادامه داد: اینان بر سر مسئله «مشروطه» و لوازم آن اختلافات جدی داشتند و در این میان، گروهی از مشروطه خواهان مذهبی به رهبری علما و مراجع مقیم نجف، در تلاش برای بومی سازی مفهوم مشروطه در معنای تحدید سلطنت، نظریه «مأخوذیت مشروطیت از شریعت» را مطرح کرد.
وی بیان داشت: بدون تردید نظریه پرداز اصلی این نظریه، «آخوند ملامحمد کاظم خراسانی»، مرجع کل شیعیان جهان بود.
حاتمی خاطرنشان کرد: آخوند خراسانی، مرجع نوگرایی بود که به زیان‌های تاریخی استبداد پی برده و نظام مشروطه را جاگزینی مناسب برای آن می‌دانست.
وی گفت: ایشان برای آنکه انگ ضد دینی و غربی بودن مشروطه را بزداید، با تسلط بی نظیری که در فقه و اصول داشت،‌ توانست آن را در قالبی شرعی و بومی و متناسب با نیازهای جامعه مسلمان ایران از نو نظریه پردازی کند.
این محقق برجسته ادامه داد: او در نهایت به این نتیجه رسید که از دید شریعت اسلام، در حال حاضر بهترین شکل حکومت، «نظام مبتنی بر مشروطه و الزامات آن» است و البته بدیهی بود از نگاه او، ماهیت این نظام باید اسلامی باشد.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول