اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

بیله‌سوار صاحب جایگاه ممتاز تولید سویا در واحد سطح

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شهرستان مرزی بیله‌سوار از نظر تولید سویا در واحد سطح در جایگاه ممتاز کشوری است.

بیله‌سوار صاحب جایگاه ممتاز تولید سویا در واحد سطح
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از مزارع توسعه کشت دانه‌های روغنی در بیله‌سوار اظهار داشت: به طور متوسط از هر هکتار اراضی کشت این محصول 2.5 تا  سه تن محصول با کیفیت تولید شده و روانه بازار مصرف به ویژه کارخانه‌های روغن‌کشی می‌شود.
وی از آغاز برداشت محصول سویا از کشتزارهای دشت مغان خبر داد و گفت: در حالی که جنوب استان اردبیل با برف و سرما دست به گریبان است کشاورزان ساکن شمال استان اردبیل به ویژه منطقه مغان مشغول برداشت محصول سویا هستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اردبیل افزود: در سال زراعی جاری متوسط و میزان سطح زیر کشت اراضی اختصاص یافته به کشت دوم سویا در حدود 6 هزار و 100 هکتار است.
نیکشاد پیش‌بینی کرد: از این میزان اراضی بیش از 13 الی 14 هزار تن تولید محصول سویا را شاهد باشیم که به عنوان محصول دوم زارعان منطقه مغان به شمار می‌رود.
این مسئول قیمت تضمینی برای سویا را 570 تومان اعلام کرد و بیان داشت: با احتساب این رقم برای خرید تضمینی محصول در یک حساب و کتاب سرانگشتی زارعان بیله‌سوار از قبل فروش سویای خود بیش از 8 میلیارد تومان عایدات خواهند داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اردبیل با اعلام اینکه 90 درصد کشت سویا در منطقه بیله‌سوار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دشت مغان با ظرفیتی معادل 350 هزار هکتار به دلیل داشتن اقلیم معتدل و کشت حاصلخیز به مغان زر خیز معروف است.
 
* ۲ رقم بذر سویا به زودی روانه بازار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بازدید کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل نیز در سخنانی با اشاره به برنامه این مرکز برای افزایش کیفیت و سطح تولید محصول سویا گفت: ارقامی برای زارعان منطقه توصیه و معرفی شده که دوره رشد کمتری داشته و زودرس هستند.
علیرضا سیف‌امیری یادآور شد: دو رقم جدید در حال حاضر به صورت طرح تحقیقی و ترویجی آخرین مراحل و فرایند عمل آوری خود را سپری می‌کنند که شامل ارقام M7 و M9 است.
وی اظهار داشت: کشت این ارقام به صورت آزمایشی با پاسخی مناسب روبه‌رو بوده که انتظار می‌رود کشت گسترده این ارقام در سال‌های آینده بیشتر مشاهده شود.
سیف‌امیری خاطرنشان کرد: یافته‌های 20 ساله نشان می‌دهد که اجتناب از آبیاری بیش از حد، کشت به موقع و استفاده از ارقام زودرس به همراه بذر سالم در افزایش راندمان تولید نقش مهمی دارد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول