اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آترین نقش جهان:

طراحی توربین‌های بادی با تولید یک مگاوات در اولویت است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت دانش بنیان آترین نقش جهان گفت: طراحی و ساخت توربین‌های بادی با توان تولید بیش از یک مگاوات را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم.

طراحی توربین‌های بادی با تولید یک مگاوات در اولویت است
سید علی میرسعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که برای افزایش سهم انرژی‌های نو در تولید برق کشور چه گام‌هایی باید برداشت، تاکید کرد: تأمین بودجه کافی توسط دولت، بخش خصوصی یا سرمایه‌گذار خارجی مهم‌ترین نیاز کشور در زمینه گسترش استفاده از انرژی‌های نو است.
وی ادامه داد: برای نمونه کشور چین با اختصاص بودجه‌ای هنگفت، رشد چشمگیری در استفاده از انرژی‌های نو از جمله انرژی باد کرده و در سال‌های اخیر جزو چند کشور برتر در استفاده از این منابع بوده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان آترین نقش جهان با بیان اینکه یکی از نیازهای کشور به منظور تولید توربین‌های بادی، ساخت آزمایشگاه‌های مجهز برای انجام آزمایش‌های لازم بر روی توربین‌ها، مانند آزمایش پره، سامانه کنترل و گیریبکس است، افزود: در غیر این صورت نمونه‌ها را باید به آزمایشگاه‌های خارج از کشور فرستاد.
وی با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان آترین نقش جهان، واقع در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان یک سال پیش تاسیس شده است و در زمینه طراحی و ساخت توربین‌های بادی با توان بیش از یک مگاوات فعالیت می‌کند و ساخت توربین‌هایی با توان کمتر را نیز مد نظر دارد، بیان داشت: این شرکت در همین زمینه با سازمان انرژی‌های نو، معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته هوا و خورشید دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری می‌کند و در تلاش است برای گسترش فعالیت‌های خود گواهی نامه‌های بین‌المللی مرتبط با طراحی و ساخت توربین‌های بادی را اخذ کند.
میرسعیدی با تاکید بر اینکه این شرکت در راستای انتقال فناوری و استفاده از تجربیات چند دهه‌ کشور‌های پیشرو در این زمینه و کوتاه کردن فرآیند طراحی و ساخت با چند شرکت خارجی نیز مذاکراتی انجام داده است، اضافه کرد: توربین‌های مورد استفاده در کشور از جمله توربین‌های نیروگاه بادی منجیل که با همکاری شرکت دانمارکی وستاس ساخته شده‌اند توان تولیدی زیر یک مگاوات دارند.
وی با اشاره به اینکه توربین‌های بادی بر حسب مکانی که نصب می‌شوند به دو نوع زمینی و فراساحل تقسیم می‌شوند، افزود: در مورد جایگاه توربین‌های فراساحل در کشور در بعضی کشور‌ها به دلیل کمبود زمین، توربین‌های فراساحل با اقبال بیشتری رو به رو هستند و این نوع توربین‌ها به منظور افزایش تولید الکتریسیته، ظرفیت سه مگاوات یا بیشتر دارند که به دلیل قرار‌گیری در دریا، هزینه‌های نصب و نگهداری این توربین‌ها نسبت به انواع زمینی بیشتر است هر چند به دلیل وزش یکنواخت باد در مناطق ساحلی و دریایی انرژی تولید شده به وسیله آنها از انواع زمینی بیشتر محسوب می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: در کشور ما به دلیل وجود زمین کافی برای ساخت مزرعه‌های بادی بر روی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از توربین‌های زمینی تمرکز شده است.
به گزارش فارس، در کنار توربین‌های بادی مورد استفاده در مزرعه‌های بادی که توان تولیدی بالا و پیچیدگی ساخت از جمله ویژگی‌های آنها است نوع دیگری از توربین‌ها نیز وجود دارد که توان تولیدی آن‌ها برای مصارف مورد نیاز یک یا چند خانه کافی است و ساخت به نسبت ساده‌تری نیز دارند.
وی در مورد امکان استفاده از این نوع توربین در کشور گفت: می‌توان برق مورد نیاز ساختمان‌های با ارتفاع زیاد یا مجتمع‌های مسکونی را در صورتی که در مکان مناسبی قرار گرفته باشند به وسیله توربین‌های بادی کوچک به صورت مجزا یا در کنار سامانه‌های خورشیدی تأمین کرد و برای نمونه مسکن مهر گزینه مناسبی برای استفاده از توربین‌های کوچک است.
گزارش فارس حاکی از این است که، به دلیل وجود منابع غنی نفت و گاز بخش عمده‌ای از برق مورد نیاز کشور به وسیله نیروگاه‌های بخاری و گازی تولید می‌شود، به غیر از محدود بودن ذخایر سوخت‌های فسیلی، استفاده از این منابع سبب آلودگی محیط زیست از جمله هوا می‌شود، اما انرژی‌های نو و از جمله انرژی باد، تجدید پذیر هستند موجب آلودگی محیط زیست نمی‌شوند و استفاده از آنها رایگان است، به همین نظر بسیاری از کشور‌های جهان از جمله کشور ما تلاش‌های زیادی برای توسعه استفاده هر چه بیشتر از این انرژی‌ها و کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی انجام داده‌اند.
بر مبنای سند چشم‌انداز توسعه 20 ساله، 10درصد برق مورد نیاز کشور در سال 1404 باید توسط انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی، بادی و امواج دریا تأمین شود.
بنا بر ظرفیت سنجی‌های کلی به عمل آمده از سوی سازمان انرژی‌های نو، مورچه‌خورت و نائین از جمله مناطق بادخیز استان اصفهان هستند اگر چه برای احداث مزرعه بادی در این مناطق لازم است ظرفیت سنجی جزئی نیز انجام شود و میانگین سرعت وزش باد و میزان انرژی قابل بهره‌برداری آنها مشخص شوند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول