اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

محرم در اسارت/

حقوق اندک اسرا صرف تهیه شربت برای پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا شد

خبرگزاری فارس: برای عزاداری اسرا در روزهای تاسوعا و عاشورا بهترین محل وسط اردوگاه بود. قرار شد هیئت‌ها نوبتی در محل تعیین شده عزاداری کنند. ‌استان‌ها به نوبت برای میزبانی عزاداران انتخاب شدند. شکری هم که طی ماه‌ها با استفاده از حقوق اندک اسرا تهیه شده بود صرف تهیه شربت برای پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا شد.

حقوق اندک اسرا صرف تهیه شربت برای پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا شد
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، مرتضی سرهنگی در بخشی از کتاب محرم در اسارت می‌نویسد: شب هنگام،‌ بعد از گرفتن آمار ناگهان درِ آسایشگاه باز شد و نگهبان دستور داد بیرون برویم. همه با تعجب بیرون رفتیم. همه اسرا آنجا در محوطه اردوگاه ایستاده بودند. ظاهراً «نقیب جمال» دستور داده بود همه نگهبان‌ها در آن ساعت سر پست باشند.
 
خودش هم با ماشین سواری‌اش آمده بود. حالا ماشین او در محوطه اردوگاه پارک شده، رادیوی آن روشن بود و با بلندترین صدای ممکن ترانه پخش می‌کرد. همه که جمع شدند «احسان» مسئول قسمت جلو آمد، کاملاً مست بود. یک دایره خالی وسط جمع اسرا ایجاد کرد و تلوتلو خوران شروع کرد به رقصیدن.
 
آنها که به او نزدیک‌تر بودند، مجبور شدند بلند شوند، چون دست آنها را می‌گرفت و دور محوطه می‌چرخاند! چند دقیقه بعد در حالی که احسان مثل یک میمون گنده می‌چرخید و جست‌وخیز می‌کرد، نقیب جمال دست می‌زد و با صدای بلند می‌خندید و هر چند دقیقه یکبار هم با موج رادیو ور می‌رفت و آن را روی امواج رادیوی کشورمان تنظیم می‌کرد و بلافاصله به موج اول برمی‌گشت و صدای جیغ خواننده ‌زن در محوطه اردوگاه طنین می‌انداخت... آن شب، شب عاشورا بود.

- چند روز قبل از فرا رسیدن ایام محرم نگهبان‌ها پیامی به این مضمون از اسرا دریافت کردند: «ما قصد داریم در این ایام عزاداری کنیم. به فرمانده اردوگاه اطلاع دهید!» آنها خیلی سریع عکس‌العمل نشان دادند و شدیداً مخالفت کردند، اما دوباره همان پیام را دریافت کردند و این دور چند بار تکرار شد. سرانجام «مقدم ضیاء» در پاسخ اصرار اسرا سکوت کرد. او متوجه شده بود که آنها در انجام تصمیم خود مصمم هستند و از طرفی، عزاداری برای سیدالشهداء در ارتش عراق یک جرم مسلم به حساب می‌آمد.

در واقع نه می‌توانست به بچه‌ها جواب رد بدهد و نه می‌توانست قانون منع عزاداری را زیر پا بگذارد. بنابراین ترجیح داده بود سکوت کند تا ببیند «باری به هر جهت!» چه خواهد شد. برنامه‌ای که تنظیم شده بود،‌ به این شکل بود: هشت شب اول عزاداری در آسایشگاه‌ها انجام می‌گرفت، اما روزهای تاسوعا و عاشورا در محوطه اردوگاه عزاداری می‌شد. اسرای هر استان با در نظر داشتن سنت‌های خود، هیئت‌هایی تشکیل داده بودند.
 
برای عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا، بهترین محل وسط اردوگاه بود. برنامه‌ای تهیه شد که براساس آن هیئت‌های مختلف می‌توانستند نوبتی در محل تعیین شده عزاداری کنند. همین‌طور با قرعه‌کشی، ‌استان‌ها به نوبت برای میزبانی عزاداران انتخاب شدند.
 
اسرای باقیمانده که از استان‌های مختلف بودند، در هم ادغام شدند و یک هیئت مشترک تشکیل دادند. همین‌طور میزان شکر مورد نیاز نیز محاسبه شد. شکری که طی ماه‌ها با استفاده از حقوق اندک ماهانه تهیه شده بود و حالا می‌بایست به مصرف شربت جهت پذیرایی از عزاداران اباعبدالله (ع) می‌رسید.

* ویژه‌نامه محرم و صفر خبرگزاری فارس/168

انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول