اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به زودی انجام می‌شود؛

حل مشکل آب شرب منطقه سیستان

خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو گفت: طی چند ماه آینده با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شرب زابل، مشکل آب منطقه سیستان برطرف می‌شود.

حل مشکل آب شرب منطقه سیستان
 به گزارش خبرگزاری فارس از هیرمند، محمدرضا عطار زاده امروز در جریان بازدید از طرح آبرسانی به اراضی شهرستان هیرمند اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما آب شرب منطقه است که طرح‌های زیادی از جمله آبرسانی زابل را در دستور کار داریم که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و آب سالم و بهداشتی در اختیار مردم منطقه قرار می‌گیرد.
وی به انتقال موقت آب به اراضی کشاورزی شهرستان هیرمند اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را به صورت دائم اجرا کنیم تا باعث رشد منطقه و اشتغال‌زایی در منطقه شده و دریاچه هامون از خشکی نجات یابد.
وی گفت: متاسفانه ورودی آب هیرمند طبق معاهده انجام نمی‌گیرد وافراد و کشورهایی همانند آمریکا به دنبال این هستند که روابط ایران و افغانستان دچار خدشه شود و بستری را آماده کرده‌اند که مشکلاتی برای منطقه ایجاد شده است.
وی گفت:با رابطه خوبی که با مسئولان افغانستان داریم این مسئله را با آنها در میان می‌گذاریم تا هر دو کشور از آب رودخانه هیرمند استفاده کنند.
عطارزاده افزود: به اجبار مقداری از ذخایر آب شرب را برای کشاورزی استفاده کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مشکل آب کشاورزان منطقه را هر چه سریعتر با مسئولان افغانستان حل کنیم تا دوستی و روابط بین مردم دو کشور افزایش یابد.
وی همچنین به طرح‌ها و تاسیسات آبرسانی منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه طرح‌های گسترده‌ای داریم که امیدوارم با سرعت پیشرفت پروژه‌ها از قطره قطره آب منطقه استفاده بهینه شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز به اشتراکات قومی و قبیله‌ای مردم افغانستان و ایران اشاره کرد و گفت: در گذشته در سایه همکاری‌های دو ملت در دو طرف مرز برای همدیگر شرایط مطلوبی را فراهم می‌کردند.
احمدعلی کیخا ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه هامون 500 هزار هکتار وسعت دارد و مشترک بین دو ملت ایران و افغانستان است و تنها منبع تامین آب این منطقه رودخانه هیرمند است، متاسفانه در سال‌های اخیر عمدتا به دلیل دخالت در داخل افغانستان و به ویژه قطع آب رودخانه هیرمند به طرف ایران یک دوره خشکسالی ده ساله را در منطقه سپری کردیم ولی در حال حاضر شرایط بهتر شده است.
وی گفت: با این وجود حدود سه ماه است که آب رودخانه مرزی به دلیل اینکه مسیر آب به داخل خاک افغانستان منحرف شده قطع شده است.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انتظار داریم در کنار وزارت نیرو، در محافل بین‌المللی از حقوق مردم منطقه سیستان دفاع کنند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول