اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

توسعه باغات در اراضی شیب دار آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، از توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، برای افزایش سطوح باغی استان خبر داد.

توسعه باغات در اراضی شیب دار آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان استان، با اشاره به طرح اصلاح و جایگزینی باغات استان اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت و کار محصولات زراعی در شیب‌های بیشتر از 10 درصد محدودیت‌هایی را از لحاظ استفاده از مکانیزاسیون و همچنین فرسایش خاک در بر دارد اما، امکان توسعه و جایگزینی باغات در اراضی شیب‌دار فراهم است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در مناطقی که آب مطمئن فراهم شده باشد و یا در مناطق خاصی از استان که میزان بارندگی سالانه بیشتر از 350 میلی‌متر بوده باشد، تبخیر نیز کم‌تر است و محدودیتی از لحاظ خسارت سرمای زمستانه وجود ندارد، افزود: در این مناطق یادشده توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار انجام می‌پذیرد.    
اسکندری، با بیان اینکه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی در این زمینه تدوین شده است، گفت: اصلاح باغات دره دو، شامل تغییر روش‌های آبیاری، تغذیه صحیح و هرس مناسب به همراه جایگزین و نوسازی باغات درجه دو، اصلاح روش‌های کاشت و غرس مجدد درختان از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که توسط این مدیریت در شهرستان‌های مختلف استان مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و همچنین حذف و جایگزینی باغات درجه سه و اصلاح سیستم‌های تاکداری و تعویض تاج درختان نامرغوب از عملیات مهم باغبانی در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه در برنامه اصلاح باغات و جایگزینی درختان مثمر، تبدیل ارقام نامطلوب و غیرتجاری به ارقام تجاری و بازار پسند، نظارت بر اصلاح و تربیت درختان، خارج کردن شاخه‌های زاید و انهدام آنها، نظارت بر اصلاح سیستم کاشت از جمله تراکم و تنظیم فواصل درختان و رعایت تعادل در رقم اصلی مدنظر قرار گرفته است، اضافه کرد: سعی بر این است بر اساس برنامه تعریفی، در کوتاه‌ترین مدت ممکن، باغات درجه دو استان به باغات درجه یک تغییر وضعیت یابد.
اسکندری خاطرنشان کرد: با اجرای این عملیات در سال‌های اخیر متوسط راندمان تولید مجموعه محصولات باغی استان در هر هکتار نزدیک به یک و نیم تن افزایش یافته است.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول