اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادگاران معصومان بر تارک قم؛

معرفی امامزاده جعفر غریب و محمد

خبرگزاری فارس: بارگاه مطهر امامزاده جعفر غریب(ع) در قبرستان بقیع قم و قبر امامزاده محمد(ع) در جوار علی بن جعفر واقع شده و همواره پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) است.

معرفی امامزاده جعفر غریب و محمد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، قم یکی از استان‌هایی بوده که از نعمت امامزاده‌های فراوان بهره‌مند است و مزار امامزاده جعفر غریب(ع) یکی از بقاع امامزادگان مدفون در قم محسوب می‌شود.
نسب شریف امامزاده سید‌جعفر غریب مدفون در قبرستان بقیع نزدیک مسجد جمکران با چهار واسطه به امام هفتم منتهی می‌شود.
وی سیدی جلیل‌القدر، عظیم‌الشان و بسیار بزرگوار بود. علمای انساب، نسل و اعقاب احمد بن هارون پدر بزرگ این امامزاده را در قم و نواحی آن نوشته‌اند.
بر این اساس اکثر عموها و عموزادگان سیدجعفر در قم، تفرش، اراک و فراهان سکنی گزیده و منشا آثار و برکاتی برای اهالی این مناطق بودند.
پدر امامزاده جعفر، محمد نام داشت که بنا به نوشته علمای انساب، امیر منطقه قم بود و از او فرزندان زیادی به وجود آمده است. وی فرزندی داشته به نام سیدحسن که به عنوان قائدالجندی رهبر جیوش و فرمانده سربازان معروف بوده است.
سیدجعفر به خاطر منصب دولتی پدر، از موقعیت ممتازی برخوردار بود و در همین شهر قم به کسب دانش پرداخت و از سرآمدان عصر خویش شد. متاسفانه در منابع موجود از نام همسر و تعداد فرزندان و تاریخ وفات او سخنی به میان نیامده است اما با وجود واسطه‌ها در نسب شریف او می‌توان گمان زد که وی در دهه آخر قرن سوم هجری وفات یافته باشد. آرامگاه او اخیرا بازسازی شده و مورد توجه دوستداران اهل بیت(ع) است.
 
* امامزاده محمد(ع)
نسب شریف امامزاده محمد مدفون در کنار علی بن جعفر(گلزار شهدا) با پنج واسطه به امام هفتم منتهی می‌شود.
وی سیدی جلیل‌القدر، عظیم‌الشان و بزرگوار بود از او به عنوان سیدمحمد فقیه یاد می‌شود او پسر عموی شاهزاده حمزه مدفون در میدان کهنه خیابان آذر است.
جدش سیدابوعبدالله اسحاق، نخستین کس از این خاندان است که به قم مهاجرت کرده و در آوه وفات یافته و اینک آرامگاه او در آوه زیارتگاه دوستداران اهل بیت(ع) است.
مولف تاریخ قدیم درباره مهاجرت جد امامزاده حمزه می‌نویسد «ابوعبدالله اسحاق به قم آمد و قصد داشت که به خراسان و طبرستان رود، اما علی بن عبدالله جبله اشعری و دیگر بزرگان عرب قم از او خواهش کردند که در این شهر اقامت کند و او را بسیار احترام و اکرام کردند و به او عطا و بخشش کردند. او  در این شهر ماند و ازدواج کرد و صاحب فرزندانی شد که سه پسر و یک دختر بودند. اکثر عموها و عموزادگان امامزاده سید حمزه، از بزرگان سادات موسوی قم، آبه و خورزون بودند و برخی از آنها منصب نقابت سادات علوی را عهده‌دار شدند».
این خاندان به زهد و تقوا آراسته و قبور آنها از مشاهیر مزارات مناطق فوق‌الذکر است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول