اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

زارعی در گفت‌وگو با فارس:

مجلس با طرح سه فوریتی به اقدامات خارج از شئون دیپلماتیک انگلیس پایان دهد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مجلس برای التیام زخم رژه سیاسی سفرای اجنبی در پایتخت جهان اسلام با طرح سه فوریتی اساس این اقدام خارج از شئون دیپلماتیک انگلیس را به طور جامع و با ضرب‌‌الاجل خاص به اتمام برساند.

مجلس با طرح سه فوریتی به اقدامات خارج از شئون دیپلماتیک انگلیس پایان دهد
مجتبی زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ‌به اقدام روز گذشته برخی سفرای کشورهای اروپایی اشاره کرد و اظهار داشت: بنده با تقلیل حرکت سفرای کشورهای اروپایی به کاروانال مخالفم چراکه این عنوان ندیدن عمق فاجعه اقدام دیروز آنها در تهران بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اقدام دیروز سفرای کشورهای اروپایی را یک حرکت ایزایی ندانست و از آن به عنوان یک حرکت تمام عیار یاد کرد و گفت: اقدام دیروز کشورهای اروپایی بی‌سابقه‌ترین حرکت در شئون دیپلماتیک در دنیا بود.
 
وی ادامه داد: اگر این کشورها به شیوه برخورد دانشجویان با سفارتخانه و باغ قلهک معترض بودند مجاری دیپلماتیک و حقوق کنسولی حکم می‌کرد که در بالاترین شکل ممکن سفیر ما را فرامی‌خواندند یا یادداشت اعتراضی داده و یک بیانیه مشترک را امضا می‌کردند.
 
زارعی بر همین اساس اتفاق دیروز را در تاریخ ۲۰۰ ساله ایران اتفاقی جدید عنوان و تصریح کرد: 25 کشور ولو کوچک و غیرمؤثر اتحادیه اروپا که به اندازه یک شهر بزرگ ما نیستند با فراخوانی سفیر انگلیس وارد خیابان‌های تهران شده و بدون هیچ مانعی خیابان‌ها را طی و در کشورمان یک میتینگ و  تظاهرات سیاسی برگزار کردند بدون اینکه از مقامات ذیربط مجوز بگیرند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم یادآور شد: اگر فرض کنیم این کشورها مجوز را در موعدی که در خیابان بوده‌اند به صورت شفاهی گرفته باشند در واقع دومین تحقیری است که در حوزه حقوقی کشورمان وارد کرده‌اند.
 
وی با تأکید بر اینکه سؤال این است که اگر برای این 25 نفر در یکی از خیابان‌های تهران اتفاقی می‌افتاد مسائل حقوقی آن چگونه جمع می‌شد و اگر حرکتی تروریستی از سوی دشمن اتفاق می‌افتاد چگونه می‌شد آن را توجیه کرد، افزود: کشور میزبان می‌تواند از سرحدات آن سفارت دفاع کند؛ ممکن است گفته شود خاک آن کشور مورد اعتراض واقع شد یا دانشجویان معترض وارد این سفارت شدند که باید گفت مجلس و دولت در این رابطه مواضع رسمی اعلام کردند اما چگونه این سفرا بدون اجازه کشور میزبان در یک نقطه میتینگ برگزار می‌کنند.
 
*با تقلیل حرکت سفرای اروپایی به کارناوال نمی‌توان از عمق فاجعه کاست

زارعی با بیان اینکه این اقدام در روزگاری که جنگ‌ها عوض شد و نوعی تحول پیدا کرده است یک جنگ پست مدرن کشورهای غربی علیه ما به شمار می‌رود، اظهار داشت: با تقلیل این حرکت به کاروانال نمی‌توان از عمق فاجعه کاست چرا که در این صورت تنها خود را فریب می‌دهیم چراکه این اقدام نوعی نقض حاکمیت ملی و هتک هویت ما در ماه محرم بود؛ سفرا مهمان ما هستند و باید متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و ملی ما عمل کنند؛ متأسفانه حرمت ماه عزای امام حسین را نگه نداشتند چون در این ماه و آغاز این فضای حزن‌انگیز در تهران این کاروان را به راه انداختند.

این کارشناس مسائل سیاسی بر همین اساس ماه محرم را ماه جوشش و خروج ملت ما دانست و تصریح کرد: حداقل در ۲۰۰ سال اخیر دولت‌های روس و انگلیس و سلطه‌گر همیشه در ماه محرم و صفر یک حالت تدافعی داشتند اما در این ماه و زمانی که مجلس آن اقدام قانونی را انجام داد در یک اقدام ابتکاری دو کار مهم را انجام دادند اول اینکه ما را در ماه محرم در حالت انفعالی قرار دادند در حالی که هویت ایرانی‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد همچنین اقدامی فرادستانه علیه مصوبه قانونی مجلس شکل دادند.
 
وی با بیان اینکه تظاهرات ۲5 کشور اروپایی در خیابان‌های تهران خارج از شئون دیپلماتیک بود و حداقل کار این است که وزارت خارجه این سفرا و نمایندگی‌های این کشورها را برای توضیحات فراخوانده و تذکر شدید به ‌آنها بدهد، گفت: این اقدام در عرف دیپلماتیک وجود نداشته و به قدری هویت ملی ما تحقیر شد که جا دارد برای جبران نداشتن سرعت عمل دولت در تعطیلی سفارت انگلیس در حالی که این دولت 48 ساعت به ما فرصت داد و التیام زخم رژه سیاسی سفرای اجنبی در پایتخت جهان اسلام مجلس فردا با طرح سه فوریتی اساس این اقدام خارج از شئون دیپلماتیک انگلیس را به طور جامع و با ضرب‌‌الاجل خاص به اتمام برساند.

*مجلس با طرح سه فوریتی از مصوبه قبلی خود دفاع می‌کند

زارعی تأکید کرد: مجلس با طرح سه فوریتی از دستاورد و مصوبه قبلی خود دفاع می‌کند و این طرح پاسخی به رژه سیاسی سفرای غربی خواهد بود و در واقع از مؤلفه‌های مهم آن حرمت‌نگه داشتن اقدام خود مجلس است. 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در شرایطی که جنبش وال‌استریت و تظاهرات و تحصن دو میلیون انگلیسی، دولت این کشور را به انفعال کشانده نباید اجازه داده شود این دولت در مرکزیت یک کشور انقلابی ابتکار عمل را در دست بگیرد؛ از این رو نمایندگان و حقوقدانان شورای نگهبان و وزیر امور خارجه در مجلس جواب قاطعی به این اقدام بدهند چراکه در غیر این صورت تاریخ درباره این رژه سیاسی برای کارگزاران ما قضاوت بسیار واقع‌بینانه‌ای خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: ‌اگر وزارت خارجه در این زمینه تعلل کند وزیر باید استیضاح شود چون این موضوع بسیار اهمیت داشته و مشابه آن را تنها می‌توان در زمان ناصرالدین شاه دید.
 
زارعی با بیان اینکه ما از تجربه‌ها خوب استفاده نکرده‌ایم، اظهار داشت: در واقعه میکونوس آنچه اتفاق افتاد این بود که تمام کشورهای غربی، سفرای خودرا فراخواندند چرا که سفیر آلمان در آن واقعه جنایت کرد و ولی فقیه یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خاطر آن فرمودند سفیر آلمان آخرین نفری است که باید به ایران بازگردد؛ از این رو چگونه است ما محوریت یک توطئه سیاسی را در ماه محرم از بریتانیا شاهدیم اما نمی‌توانیم همانند میکونوس با آنها برخورد کنیم؛ از زمان میکونوس تاکنون قدرت ملی، علمی و وضعیت سیاسی‌ کشور ما بسیار بالاتر رفته است. ضمنا غربی‌ها در نقطه بسیار ضعیف‌تری قرار دارند اما چگونه است که ما از واقعه میکونوس عبرت نگرفته و رفتاری مطابق خودشان را انجام نمی‌دهیم.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه اقدام مجلس را قانونی عنوان کرد و گفت: دولت باید به این اقدام مجلس عمل کند.

وی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر متناسب با نهضت بیداری اسلامی در منطقه و تزلزلی که در فضای اندیشه‌ای و عملی کاپیتالیسم در غرب به وجود آمد و متناسب با آن جنبش‌های مردمی در کشورهای غربی و اروپایی سر برآورد مدیریت سیاسی خارجی در ایران از تدابیر و ابتکار عمل مناسبی برای استفاده از این فضا مواجه نیست.

زارعی با بیان اینکه دیپلماسی عمومی کشور که گروه‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی هستند متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی فعالیت می‌کنند، یادآور شد: در موضوع قطع ارتباط با انگلیس نیز مدیریت سیاسی خارجی ما رفتار انفعالی پیشه کرده و اگر قادر نباشد متناسب با این ظرفیت‌ها عمل کند باید نیروهای تازه نفس و انقلابی و عقلانی از این فضا و انرژی آزاد شده در منطقه و جهان استفاده کنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول