اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط هنرمند مراغه‌ای؛

فرش مزین به تمثال مقام معظم رهبری بافته شد

خبرگزاری فارس: هنرمند خوش ذوق مراغه‌ای تمثال مقام معظم رهبری را در قالب فرش به صورت مرینوس و در اندازه یک متر در 80 سانتی‌متر بافته است.

فرش مزین به تمثال مقام معظم رهبری بافته شد
حسین حسامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار داشت: این فرش را در مدت سه سال همراه با تحصیل در مدرسه بافته است.
وی، تمثال مقام معظم رهبری را به صورت مرینوس و در اندازه یک متر در 80 سانتی‌متر بافته است.
به گفته وی، در این فرش 40 رنگ مختلف به کار رفته است.
حسامی افزود: این فرش را در مدت سه سال همراه با تحصیل در مدرسه بافته است و مشغله‌های درسی هیچ‌گاه مانع از ادامه این کار نشده است.
به گفته وی، این فرش پس از پرداخت لازم به دفتر مقام معظم رهبری هدیه خواهد شد.
حسامی، بافت فرش را برای پرکردن اوقات فراغت خود فراگرفته و قصد دارد در آینده تابلوهایی از پیام‌ها و احادیث چهارده معصوم ببافد.
گفتنی است: خطه آذربایجان به دلیل وسعت مراتع و زمین‌های کشاورزی همچنین آب و هوای مناسب و طبیعی کوهستانی همواره در تولید قالی از موقعیتی خاص بهره‌مند بوده است.
قالی‌ها و قالیچه‌های تولیدی به وسیله روستاییان این منطقه با ساختاری سفت، پرزی بلند و بافتی درشت، مالامال از نقوشی هندسی و شکسته با برخورداری از رنگ‌های تند و تیره است. 
گرایش به قالیبافی، گرچه در برخی از مناطق به طور اجبار و ناشی از عدم استعداد کشاورزی و بی مهری زمین بوده است و روستاییان به حد فراوان در فصول طویل زمستان و دوران بیکاری ناگزیر با قالیبافی انس گرفته‌اند، با این حال در شرایط مساعدتر نیز کشاورزی به خصوص در مناطق باختری (ارومیه، خوی) و خاور آن با موفقیت کمتری مواجه شده و کمتر نضج گرفته است.
قالیبافی در آذربایجان نیز همچون دیگر مناطق از دو شیوه شهری باف و روستایی باف پیروی می کند ولی در این تقسیم‌بندی روستایی، هریس از نظر ویژگی‌های خاص در گروهی جداگانه قرار می‌گیرد. 
حوزه قالیبافی شهری باف با نوع تبریزی صرف نظر از تبریز و مرند و مراغه، شهرهای سراب، میانه و مشکین شهر را نیز از نظر برخی خصلت‌های ویژه دربرمی‌گیرد. 
حوزه هریس و مهربان همسایه آن شامل هریس، گراوان، قراء اطراف و نیز شهر اهر و شربیان و حومه آن خواهد بود. 
حوزه روستایی‌باف بیشتر در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی، قسمت‌های شمالی ارسباران، سراب، میانه، هشترود، معمول است.
 انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول