اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی حادثه آتش‌سوزی دبیرستان دانشگاه چابهار توسط مجلس

خبرگزاری فارس: حادثه آتش‌سوزی دبیرستان دانشگاه چابهار با حضور خانواده‌های حادثه‌دیدگان توسط نورالله حیدری نماینده ویژه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به همراه نماینده وزیر علوم و جمعی از مسئولان کشوری و نماینده چابهار نیکشهر و کنارک بررسی شد.

بررسی حادثه آتش‌سوزی دبیرستان دانشگاه چابهار توسط مجلس
به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار یعقوب جدگال، نماینده مردم چابهار نیکشهر و کنارک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آتش‌سوزی خوابگاه دانش‌آموزان دانشگاه دریانوردی بندر چابهار یکی از مهم‌ترین حوادث چند ماه اخیر در سیستم آموزشی کشور به حساب می‌آید که متاسفانه مسئولان محلی شهرستان چابهار از اظهارنظر پیرامون این حادثه دردناک خودداری کردند و به همراه آن سکوت رسانه‌ای برخی خبرگزاری‌ها و شبکه استانی هامون، آبی شد تا شعله‌های انتقاد زود فروکش کند.
وی افزود: پس از وقوع این حادثه دردناک با خانواده حادثه‌دیدگان که تمام آنها روستایی هستند تماس برقرار و از نزدیک برای تسلی‌خاطر آنها ضمن همدردی به روستای آنها سفری داشته و خواسته‌های آنها را بررسی و به مقامات مسئول رسانده‌ام.
جدگال گفت: پنج دانش‌آموز حادثه‌دیده از افراد کم درآمد و روستایی هستند و از بهترین فرزندگان و نخبگان بوده‌اند که خانواده آنها به هزاران زحمت و گرفتاری به امید داشتن آینده‌ای روشن آنان را به دبیرستان دانشگاه فرستاده‌اند.
رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان از پاسخگو نبودن به سؤالات متعدد افکار عمومی، انتقادها از نحوه انتقال مصدومان و نپذیرفتن مسئولیت حادثه توسط هیچ کس را از دلایل فروکش کردن شعله‌های آتش دانست.
عبدالعزیز بلوچزهی گفت: آتش‌سوزی خوابگاه دانش‌آموزی چابهار هم از نظر تعداد قربانیان که از میان پنج نفر دانش‌آموز بنام‌های قاسم حیرتی، فرشید درزاده، جمال رئیسی، برهان‌الدین بلیده و قنبر قریب فقط یک نفر بنام جمال رئیسی جان سالم به در برد حائز اهمیت است و هم اینکه ضعف سیستم درمانی و نحوه انتقال مصدومان به مرکز استان و فقدان امکانات اولیه برای مداوای چنین مصدومانی را آشکار ساخت و بر اهمیت آن افزود.

* پیگیری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
نماینده مامور مجلس برای بررسی حادثه آتش‌سوزی چابهار در مصاحبه با خبرنگاران گفت: وقتی که به بررسی موضوعی ورود پیدا ‌می‌کنم همانند یک خبرنگار غیرممکن است که پیگیری آن را رها کنم.
نورالله حیدری دستنایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بررسی حادثه آتش‌سوزی چابهار نیز همانند حوادث مشابه در سال‌های گذشته بی‌نتیجه خواهد ماند، گفت: از فوت چهار دانش‌آموز این حادثه نخواهیم گذشت و قاطعانه ‌می‌گویم که پیگیری این حادثه را رها نمی‌کنم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سفر به چابهار دیدارهایی با خانواده‌های دانش‌آموزان فوت شده در این حادثه در دفتر ارتباطات مردمی داشت و هدف از این سفر را تهیه گزارشی کامل و جامع در مورد این حادثه دانست و تصریح کرد: اگرچه نهادهای مسئول در وقوع این حادثه گزارش‌‌هایی خلاف واقع تهیه کرده‌اند اما مجلس شورای اسلامی موارد را کاملا بررسی و تصمیمی قاطع خواهد گرفت.
وی پس از بازدید از محل استقرار آتش‌نشانی و مسیر آن تا دبیرستان دانشگاه گفت: با وجود موانع و دست‌انداز و طول مسیر هیچگونه امکانی ندارد که آتش‌نشانی در 2 دقیقه به محل حادثه برسد و اظهار نظر برخی مسئولان خلاف واقع است.
وی همچنین در بازدید از اورژانس 115 چابهار و بیمارستان امام علی از فرماندار چابهار و مسئولان شبکه بهداشت درمان خواست تا آمبولانسی که دانش‌آموزان حادثه دیده را تا زاهدان رسانده نشان بدهد تا از امکانات و وضعیت آن باخبر باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: متاسفانه کادر اورژانس و شبکه بهداشت و درمان آمبولانسی دیگر و مجهز را به ما نشان دادند که با واکنش خانواده حادثه‌دیدگان مواجه شد و گفتند این آمبولانس خیلی مجهز و شیک است ولی اون شب آمبولانس کهنه و از رده خارج بوده و این آمبولانس اصلا شبیه به آن آمبولانس نیست.
حیدری گفت: مسئولان اورژانس که هیچ جوابی نداشتند و اظهارات کذب آنها در چند لحظه همانند سایر جاها رو شد گفتند آمبولانس اینجا نیست و در حوزه نگور دشتیاری است و مسیر آن دور است.
وی در مورد سکوت وزارت علوم نسبت به حادثه آتش‌سوزی چابهار خاطرنشان کرد: وزیر علوم معتقد است که پاسخگویی در مورد این حادثه در حیطه اختیارات وزارت علوم نیست و این در حالی است که چون این حادثه درخوابگاه دبیرستان دانشگاه دریانوردی چابهار رخ داده به نوعی با این وزارتخانه ارتباط دارد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش بررسی حادثه آتش‌سوزی چابهار را به کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تصمیم‌گیری تحویل خواهد داد.
وی افزود: درحد امکان همه تلاش خود را برای پیگیری این حادثه انجام خواهم داد و این بازدید خیلی از جزئیات پنهان را برای ما آشکار کرد و اکنون همه موارد برای ما روشن شد و بهتر می‌توانیم قضاوت کنیم.
وی از کم‌کاری مسئولان چابهار و استان سیستان و بلوچستان و عدم همکاری در ارسال جزئیات این حادثه دردناک به شدت گلایه کرد و افزود: در هر کاری باید خدا را در نظر بگیریم و مجلس این حادثه را تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال می‌کند و به‌زودی گزارش کامل و پیگیری‌های آن به اطلاع مردم خواهد رسید.  
حیدی ادامه داد: در این خطه بیشتر مسئولان محلی و بومی هستند و باید به مسائل و مشکلات توجه بیشتر داشته باشند و اینگونه حوادث زیاد اتفاق می‌افتد نباید مسئولان اینگونه به راحتی از کنار آن بگذرند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول