اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

ادبیات داستانی عاشورایی/1

تولد نویسندگان عاشورایی

خبرگزاری فارس: ادبیات داستانی معاصر ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تولد نویسندگان بی شماری با رویکردهای دینی و به ویژه فرهنگ عاشورایی بوده که اکنون آثار این نویسندگان از کتاب‌های پر مخاطب در بین خوانندگان محسوب می‌شود.

تولد نویسندگان عاشورایی
حضور پر رنگ باورهای دینی به ویژه در بخش فرهنگ عاشورایی، بخش وسیعی از آثار ادبیات داستانی معاصر ایران در سال‌های اخیر را به سمت نگاه دین محور سوق داده و در نتیجه ماحصل کار نویسندگان این حوزه در قالب گونه جدیدی با عنوان ادبیات داستانی عاشورایی تبلور یافته است. نویسندگان این بخش از ادبیات داستانی معاصر ایران اغلب پرورش یافتگان مراکز انقلابی مانند حوزه هنری هستند که از همان ابتدا با آموزه‌های دینی فعالیت‌های نویسندگی خود را شروع و در ادامه به عنوان چهره‌های شاخص این گونه ادبی در کشور شناخته شده‌اند.
البته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم تعداد معدودی از نویسندگان در این بخش فعال بودند که از جمله آنها می‌توان به محمود حکیمی اشاره کرد که آثاری قابل توجهی را در بخش ادبیات دینی، آن هم در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خلق کرده است.
 
با این حال، جایگاه شاخص ادبیات داستانی عاشورایی را می‌توان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جست و جو کرد که رشد چشمگیری داشته است. اولین کتاب‌ها در این زمینه، با انتشار سلسله آثار سوره بچه‌های مسجد در حوزه هنری انتشار یافت که حاصل کار گروهی بود. در این کتاب‌ها اغلب آثار نویسندگان جوان حوزه هنری منتشر می‌شد که نگاه غالب در این آثار هم بیشتر مبتنی بر آموزه‌های دینی با رویکردهای اغلب انقلابی و عاشورایی بود. این موضوع از آن جهت قابل توجه است که ماهیت انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه‌های دینی و به ویژه فرهنگ عاشورایی بود و آثاری که برگرفته از این واقعه خلق می‌شد، ناخود آگاه به سمت نگاه دینی و به ویژه فرهنگ عاشورایی می‌رفت.
 
در سال های بعد تعداد این نویسندگان به مراتب بیشتر شد و طبعا آثار خلق شده توسط این نویسندگان هم سهم بیشتری از ادبیات داستانی معاصر ایران را به خود اختصاص داد. بنابر این، اکنون می‌توان با قاطعیت ادعا کرد که ادبیات داستانی عاشورایی در کشور ما دارای جایگاه شایسته‌ای است که از سوی نویسندگان صاحب نام و پر توان در این حوزه تغذیه می‌شود و هر سال کتاب‌های داستانی متعددی در این زمینه چاپ و منتشر و به خوانندگان علاقه مند عرضه می‌شود.

با این حال، این ادبیات با توجه به مخاطبان علاقه‌مند و انبوهی که در کشور ما دارد، هنوز به مرحله کمال خود نرسیده و باید زمینه‌های لازم برای این منظور را فراهم کرد تا دوران شکوفایی آن فرا برسد و آثاری که توسط نویسندگان فعلی این گونه ادبی خلق می‌شود، در تاریخ ادبیات داستانی کشورمان ثبت و برای نسل‌های آینده به یادگار بماند. هر چند هر نسلی برای خود ادبیات خاص خود را می‌طلبد، اما شرایط جامعه کنونی ما و موقعیت جهانی ایجاب می کند، ادبیات داستانی عاشورایی در این سال‌ها به اوج اقتدار خود نزدیک و تشنگان فرهنگ ایثار و شهادت در سراسر کره خاکی را با آثار شاخصی که در این زمینه خلق می‌شود سیراب کند.
 
-------------------------------------
نویسند: علی الله سلیمی
-------------------------------------
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول