اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش مقامات غربی به تسخیر سفارت انگلیس در تهران

خبرگزاری فارس: به دنبال تسخیر سفارت انگلیس در تهران توسط دانشجویان ایرانی، مقامات غربی در حمایت از انگلیس ضمن محکوم کردن این اقدام آن را غیر قابل قبول خواندند.

واکنش مقامات غربی به تسخیر سفارت انگلیس در تهران
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی "لوپاریزین"، تجمع اعتراض‌آمیز و ورود روز گذشته دانشجویان دانشگاه‌های تهران به سفارت انگلیس در تهران واکنش‌های گسترده‌ای را در میان مقامات غربی داشت که در زیر به آنها می‌پردازیم:

* "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا

"هیلاری کلینتون" روز گذشته در محکومیت اقدام دانشجویان ایرانی در تسخیر سفارت انگلیس در تهران اعلام کرد: «من از ایران می‌خواهم که از دیپلمات‌های خارجی مستقر در کشورش حمایت کند و حمله به نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در تهران را به شدت محکوم می‌کنم.»

وی در حاشیه کنفرانس کمک‌های بین‌المللی در بوسان کره جنوبی افزود: «این اقدام نه تنها توهین به مردم انگلیس، بلکه توهین به تمام جامعه بین‌الملل است. دولت‌ها وظیفه حمایت از جان و اموال جوامع بین‌الملل در کشور خود را بر عهده دارند و ما از دولت ایران می‌خواهیم که به این موضوع عمل کند.»

* "بان کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل

سخنگوی "بان کی‌مون" نیز به نقل از وی در واکنش به ورود دانشجویان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران اعلام کرد که از شنیدن خبر حمله به سفارت انگلیس در تهران "شوکه" و "خشمیگن" شده است.

* "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کاترین اشتون" نیز به نوبه خود همسو با آمریکا و انگلیس در محکومیت اقدام دانشجویان ایرانی اعلام کرد: « من از شنیدن خبر حمله تظاهرات‌کنندگان به سفارت انگلیس بسیار نگران شدم و این حمله کاملا غیرقابل قبول را محکوم می‌کنم.»

* "آلن ژوپه" وزیر امور خارجه فرانسه

"آلن ژوپه" نیز همسو با متحدان آمریکایی و انگلیسی کشورش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه هجوم گروهی از تظاهرات‌کنندگان به سفارت انگلیس در تهران و خرابی‌های غیرقابل تحمل به بار آمده را به شدت محکوم می‌کند.»

وی افزود: «فرانسه مقامات ایرانی را مسئول حفظ امنیت و تمامیت تمامی هیأت‌های دیپلماتیک در تهران می‌داند. در این شرایط غیرقابل قبول فرانسه همبستگی کامل خود را با انگلیس اعلام می دارد.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: «فرانسه این نقض آشکار و ننگین کنوانسیون وین را تقبیح می‌کند.»

* "جیولیو ترزی" وزیر امور خارجه ایتالیا

وزیر امور خارجه ایتالیا در واکنش به تسخیر سفارت انگلیس گفت: «ایتالیا تهاجم جمعی از تظاهرات‌کنندگان به سفارت انگلیس را به شدت محکوم می‌کند. آنچه در حیاط سفارت انگلیس در تهران به وقوع پیوست، کاملا غیر قابل قبول است.» 

"سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه

لاوروف نیز در واکنش به تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان ایرانی اعلام کرد: «اقدامات گروهی از معترضان ایرانی که در تناقض با معیارهای بین‌المللی بود، غیر قابل قبول و شایسته محکوم شدن است.»

* "گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان

"گیدو وستروله" وزیر خارجه آلمان نیز ضمن محکومیت اقدام دانشجویان ایرانی اعلام کرد که این حمله نقض قوانین بین‌المللی و به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

* "جان بیرد" وزیر امور خارجه کانادا

"جان بیرد" نیز ضمن ابراز خشم کشورش از اقدام دانشجویان ایرانی در ورود به سفارت انگلیس در تهران اعلام کرد: «کانادا از این حمله عمیقا ناراحت است. ما نمایندگی ایران در کانادا را صریحا خطاب قرار خواهیم داد.»

وی افزود: «دیپلمات‌ها به حمایت نیاز دارند، کنوانسیون‌های سازمان ملل امروز زیر پا گذاشته شده‌اند و ما از اقدام تظاهرات‌کنندگان خشمیگن هستیم.»

وزیر خارجه کانادا همچنین در ادامه از اتباع کانادایی مقیم ایران خواست که هشیارتر باشند.

"ترینداد خیمنز" وزیر امور خارجه اسپانیا

وزیر امور خارجه کانادا نیز ضمن غیر قابل قبول ارزیابی کردن اقدام دانشجویان ایرانی، به سرزنش مقامات ایرانی به اتهام عدم پاسخگویی کافی به این اقدام پرداخت.


تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران بعدازظهر روز گذشته مقابل سفارت انگلیس در تهران آغاز شد. در این تجمع که اقشار مختلف مردم همراه با دانشجویان حضور داشتند، شعارهایی چون "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر اسرائیل"، "الله اکبر"، "دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده" و ... سر داده ‌شد. در این تجمع، پرچم انگلیس و رژیم صهیونیستی همراه با شعار مرگ بر انگلیس دانشجویان به آتش کشیده شد.

انتهای پیام/ر.ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول