اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فعال شیعه اندونزیایی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس؛

«عاشورا» برای شیعیان اندونزی یک مراسم ملی است

خبرگزاری فارس: معلم دینی دبستان‌های اندونزی با اشاره به سنت‌های محرم در این کشور با بیان اینکه مردم در روز عاشورا از سراسر اندونزی به پایتخت می‌آیند، گفت: ما بزرگترین اماکن با گنجایش ۵ هزار نفر را به این مراسم اختصاص می‌دهیم، چون این برای ما یک مراسم ملی است.

«عاشورا» برای شیعیان اندونزی یک مراسم ملی است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، «اما راچمان» فارغ‌التحصیل رشته «انسان‌شناسی» از دانشگاه پادجاجران باندونگ است که در دوران کاری‌اش روابط عمومی، ارتباطات و بازاریابی را تجربه کرده و آموخته است.
او به سه زبان انگلیسی و آلمانی و فرانسوی مسلط است و هم‌اکنون چند سالی است که به عنوان معلم دینی در مقطع دبستان به تدریس مشغول است.
او بارها به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و آخرین بار نیز برای حضور در جشنواره رسانه‌های دیجیتال به کشورمان آمده است.
«اما راچمان» که فعال شیعه و فعال حقوق بشر و از اعضای کاروان آسیایی شکست حصر غزه، در مصاحبه اینترنتی با خبرنگار فارس از حال و هوای شیعیان اندونزی در طول ماه محرم و اعتقادات و آداب و رسوم مردم این کشور در عاشورا حسینی و ارادت آنها به امام حسین (ع) و اهل‌ بیت(ع) می‌گوید.

* خانم راچمان، از حال و هوای شیعیان اندونزی در آستانه ماه محرم بگویید.

ـ ما (شیعیان) نیز دقیقا همان کارهایی را می‌کنیم که دیگر جوامع شیعه در سراسر دنیا می‌کنند، در حسینیه‌های تمام شهرهای استان اندونزی ما به یاد امام حسین (ع) و یارانش عزاداری می‌کنیم.
این مراسم از اولین شب از ماه محرم آغاز می‌‌شود، در این مراسم‌ها، روحانیون و علمای ما درباره آنچه که در کربلا اتفاق افتاده سخن می‌گویند و سپس درباره اتفاقات کربلا و آنچه که بر اهل البیت (ع) و بنی‌هاشم گذشت مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌کنند. 

* شما در کشورتان مراسم عزاداری حسینی را چگونه برگزار می‌کنید؟

ـ‌ همانطور که قبلا هم گفتم ما در حسینه‌ها و مجالس تعزیه جمع می‌شویم و از همان اولین شب ماه محرم، پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء، خطیبی درباره واقعه کربلا سخنرانی کرده و آنچه را که در این روز‌ها اتفاق افتاده است را برای ما یادآوری می‌کند. 
به طور معمول ما زن و مرد در کنار هم در این مراسم‌ها حضور می‌یابیم البته در یک مکان و رعایت فاصله از هم.

* این مراسم‌ روزها برگزار می‌شوند یا شب‌ها؟ آیا در این میان مراسمی نیز وجود دارد که ویژه زنان باشد؟

ـ برخی اوقات، زنان در میان خودشان مراسم‌هایی برگزار می‌کنند که تا بعد از ظهر ادامه می‌یابد، در این مراسم‌ها سعی می‌شود تا زنان هر چه بیشتر نسبت به وقایع کربلا آگاه و هشیار شوند و به آنها یاد داده می‌شود که چگونه روح کربلایی را در زندگی روزانه‌شان حفظ کرده و به کار ببرند، زنان در روز به روز زندگی نقش مهمی دارند، همانگونه که در واقعه کربلا، خانم زینب کبری، بنت علی(ع)، در روز عاشورا نقش کلیدی و مهمی به عهده داشت، او بود که وقایع کربلا را به بطن جامعه آورد.

* علما و سخنرانان شما در سخنرانی‌های بیشتر درباره چه چیزی صحبت می‌کنند؟

ـ در اینجا مثل جاهای دیگر، از سفر امام حسین (ع) از مدینه به مکه و پس از آن به کربلا (نینوا) گرفته تا تاثیر حادثه کربلا در اتفاقات امروز صحبت می‌شود.
شما می‌توانید در وب سایت مرکز اسلامی جاکارتا ببینید که هر روز در محرم یک سخنرانی انجام می‌شود و در این وب سایت ثبت و ضبط می‌شود.
نشانی این سایت www.iccjakarta.com است.


بسیاری از ناشران اندونزیایی اقدام به انتشار کتاب‌هایی در زمینه امام حسین(ع) کرده‌اند


* آیا در کشور شما منابع مکتوب درباره امام حسین (ع) به اندازه کافی وجود دارد؟

ـ از آنجایی که ما اکنون در عصر سایبری زندگی می‌کنیم، می‌توانیم به منابع بی‌شماری درباره امام حسین (ع) دسترسی داشته باشیم، انتشارات «ICC» و بسیاری از ناشران اقدام به انتشار کتاب‌های زیادی در این زمینه کرده‌اند که حتی در این میان شاهد انتشار کتاب‌هایی چون «ناجی» (حسین در مسیحیت) نوشته «دکتر آنتونی بارا» و «تاریخچه سوریه» هستیم و در ماه محرم کتاب‌هایی با موضوع «امام حسین» (ع) با تخفیف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
من خودم نیز گاهی اوقات یک جزوه کوچک در این ایام با موضوعاتی چون نقش زنان در اسلام ـ برافراشتن پرچم اسلام (حجاب) و یا دهم محرم امام حسین (ع) چاپ و منشتر کرده‌ام که در وبلاگ من به نشانی www.emarachman.blogspot.com موجود است.

* آیا هنر با موضوع محرم و امام حسین(ع) چون تئاتر و ... در کشور شما وجود دارد؟

ـ بله، ما در شاخه‌های مختلف از هنر، یاد محرم را زنده نگاه می‌داریم، به ویژه در عرصه تئاتر شاهد چنین رویدادی هستیم، شما در این مورد نیز می‌توانید به وب سایت www.iccjakarta.com مراجعه کنید و ویدئو کلیپ‌های آن را ببنید و حتی اشعاری که در این زمینه وجود دارد را نیز بخوانید.

* در این ایام در کشور شما بیشتر چه نوع اشعاری خوانده می‌شود؟ تراژیک یا حماسی؟

ـ هم تراژیک و هم حماسی بستگی به سخنران و راوی دارد.

* مراسم عاشورا در کشور شما چگونه برگزار می‌شود؟

ـ معمولا، ما بزرگترین اماکن را به مراسم این روز اختصاص می‌دهیم، جایی که بیش از ۵ هزار نفر از مردم بتوانند به راحتی در آن حضور یابند، چون این یک مراسم ملی است، هرچه در ارتباط با اهل بیت(ع) باشد، برای ما در ارتباط با تمام جامعه است، آنچنان که معمولا برخی از شعیان دیگر شهرها در پایتخت گرد هم ‌می‌آیند و آنان که نمی‌توانند به پایتخت بیایند در شهر خودشان نسبت به عاشورا و اهل‌بیت ادای دین می‌کنند.
عاشورا، برای ما مراسم بزرگی است که برای برگزاری آن از خیرین پول جمع‌آوری می‌کنیم تا بتوانیم این مراسم‌ها را به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا کنیم و همیشه کمک‌ها، صبح زود، پیش از شروع مراسم عاشورا جمع‌آوری می‌شود و بعد از ظهر ما مراسم را با تلاوت آیاتی از قران کریم، سخنرانی، نوحه سرایی و اجرای تئاتر (تعزیه) آغاز کرده و ادامه می‌دهیم و در نهایت آن را با حمل پرچمی از کربلا و هم‌خوانی زیارت عاشورا به پایان می‌رسانیم.


پوشش رسانه‌ای نامطلوب عاشورا در اندونزی / حضور اهل تسنن در مراسم عزاداری


* اهالی اهل تسنن و پیروان دیگر ادیان نیز در مراسم‌های محرم حضور می‌یابند؟

ـ الحمدلله، بله، ما از رهبران جامعه اهل سنت نیز برای حضور در این مراسم‌ها دعوت می‌کنیم، بیشتر اوقات آنها نیز در این مراسم‌ها حضور می‌یابند، ما و اهل تسنن همیشه در تلاشیم تا رابطه‌مان را با یکدیگر به خوبی حفظ کنیم، آنها بالاخص رهبران اهل تسنن از ما در برابر آزار و اذیت و تفرقه‌افکنی وهابیون دفاع می‌کنند. 

* آیا شما در مراسم‌هایتان نذری هم می‌دهید؟ رسم و رسومتان در این رابطه چیست؟

ـ زمانی‌که جمعیت برای حضور در این مراسم‌ها می‌رسند ما به آنها جعبه‌های حاوی تنقلات متنوع و بطری آب می‌دهیم و پس آن نماز ظهر به جماعت اقامه می‌شود و پس از آن نیز به آنها ظرف ناهار و یک بطری آب داده می‌شود.

* مراسم عاشوا و دیگر مراسم‌های محرم در رسانه‌های شما از چه اهمیتی برخوردار است؟ دولت شما تا چه اندازه به این مسئله اهمیت می‌دهد؟

ـ به نظر من، پوشش رسانه‌ای که در اینباره در کشور ما وجود دارد هنوز در حد شایسته و بایسته نیست و در رابطه با دولتمان نیز باید بگویم که آنها تصور می‌کنند که عاشورا تنها متعلق به شیعه و اقلیتی از جامعه است.
 
* نقش ایران در توسعه مراسم عاشورا در کشور شما چقدر بوده و آیا در مراسم‌هایی که در کشور شما برگزار می‌شود، آیین و رسوم ایرانی نیز جایی دارد؟

ـ در حقیقت، بیشتر علما و سخنرانان در این ایام از ایران می‌آیند و تاکنون رابطه میان عاشورا و ایران تقریبا یک رابطه هویتی بوده است... ما در این رابطه به عزم ملی بیشتری نیاز داریم.


 ------------------------------------------------------------------
گفت‌وگو و ترجمه از؛ سجاد اسلامیان و نرگس محمدی
-------------------------------------------------------------------

* ویژه‌نامه محرم و صفر خبرگزاری فارس/100

انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول