اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بررسی به کتاب «مجلس حر»/1

معلم: می‌خواستم حقیقت بزرگ و شگرف عاشورا را بیان کنم

خبرگزاری فارس: علی معلم گفت: علاقمند بوده آنچنان ماجرای عاشورا را بیان کنم که اگر توسط مخاطب مورد مطالعه قرار گیرد متوجه شود که من راوی تاریخ نیستم و اسطوره هم نمی‌بافم بلکه حقیقت بسیار بزرگ و شگرفی را بیان می‌کنم.

معلم: می‌خواستم حقیقت بزرگ و شگرف عاشورا را بیان کنم
به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب باشگاه خبری فارس «توانا» علی معلم در نگاهی به کتاب «مجلس حر» که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد، اظهار داشت: شعر به شدت وام‌دار ادبیات پیشینه ایران است و بنده در اشعاری که در این اثر آمده از آثار گذشتگان بسیار استفاده کرده و از اشعار فرخی سیستانی شاعر معروف نیز بهره برده‌اند.

وی اضافه کرد: کل شعرهایی که در کتاب مجلس حر بیان شده تلمیحات و اشارات آن است که از ادبیات عرب و فارسی به ما رسیده و از آن استفاده شده است.
معلم ادامه داد: سهم من در این ماجرا عنایت‌ها بود، یعنی عنایت به اشعارم بیش از آنکه تصور می‌کردم، بود.
وی افزود: پیشینیان و به نوعی در این زمینه اسطوره‌ای همانند فردوسی اشعاری را سروده به آسمان بردند و بعد از فردوسی هر کس رفت از پی او رفت و به نقطه اوج نرسید یعنی جهان به خصوص اشخاص دیگر در سایر کشورها همانند یونان و هند نیز در این راستا بوده‌اند.

استاد معلم بیان کرد: ما شاید تنها طایفه‌ای باشیم که علاوه بر تاریخ و اسطوره که این دو را با تفکیک یکدیگر، تاریخ در واقعیتی دلالت می‌کند یعنی اسطوره از این نیست و در اختیار سراینده اسطوره قرار دارد نه اینکه مورخی به تاریخ دست ببرد.
وی با بیان اینکه اسطوره تا حدی که شاعر می‌تواند پیش می‌رود، ادامه داد: اسطوره مفهوم دلیلی را می‌خواهد که در مصداقی نام رستم را نشان می‌دهد و یکی از سیستان را معرفی می‌کند و پهلوان از سیستان از هفت خوان می‌گذرد و مصداقی است که بعدها همه باور می‌کند و پهلوانی یعنی این و مظلومیت یعنی سیاوش.
معلم با بیان اینکه ما دارای تاریخ و اسطوره هستیم، گفت: گروهی دیگر نسبت به آنها ستم بزرگی وارد شد و این گروه در ماندند که چگونه آن را نامگذاری کنند اما آنها اسوه بودند اسوه‌ها امکان دارند در هر دین و آیینی وجود داشته باشند اما در بین شیعیان این پدیده جایگاه را از آن خود می‌کند.

وی بیان کرد: حادثه عظیم کربلا که از نظر واقعیت از حلبچه بزرگتر است اما حلبچه پایان کار جهان را اعلام می‌کند که از بس همه جهان کربلا و جهان تمام شد و میزان در بین شما گذاشته شد و دیگر نیازی به تجربه‌ تازه‌ای در جهان نیست.
معلم ادامه داد: درگیری ایران و عراق درگیری بین دو روستا بوده است و در حد واقعه کربلا نیست و تاریخ وقتی به غلو می‌پردازد می‌خواهد کار دیگری را انجام دهد یعنی اگر آنها 40 هزار نفر باشند در شأن شخصیت‌هایی که در کربلا بودند افزوده می‌شود و یا اگر 4 هزار نفر باشند از شأن آنها کاسته می‌شود.

* بزرگان بخش اندیشه اسوه‌ها را به عوام واگذار کردند

استاد معلم گفت: چرا بزرگان ما بخش اندیشه اسوه‌ها را به عوام، تعزیه‌گران و تعزیه نویسان واگذار کردند؟
وی اضافه کرد: کتاب مجلس حر نمونه‌های دیگری در ادبیات معاصر دارد و معتقدم اسوه و اسطوره‌ سندهایی از عالم است و تاریخ برخی از ماجرا بوده و به نوعی دیگر تاریخ تمام ماجرا نیست.
معلم ادامه داد: اشعاری که در این اثر آمده را از خودم نساختم بلکه در قرآن و قصص قرآن کریم که همان ماجرای اسوه‌ها است، بهره بردم.
وی افزود: قصه تسلی آدم شاید روز و روزگاری به اساطیر بوده است اما معتقدم به این قوت نمی‌توان از این سخن دفاع کرد چرا که وقتی برادر جوان و یا پدری فوت می‌کند در چنین مقامی بازگشت ما به تاریخ و اسطوره‌ها نیست بلکه به عالم اسوه‌‌ها است یعنی فرد بیان می‌کند که برادرم از عباس رشید‌تر نبود چرا که نگریستن به کربلا تسلی است.

* کربلا برخاسته ذهنی است که تمام خواسته‌های انسان را داشت
 
علی معلم عنوان کرد: کربلا برخاسته ذهنی است که تمام جوانب خواسته‌های آدمی را در بر داشته است.
وی اضافه کرد: من در حقیقت آرزویی داشتم که آن آرزو بر آنچه که به ذهن من می‌گفت متحقق نشد من زمانی می‌خواستم ورای این زبان تا کوتاهی که سلسله شعرای توانای ما می‌توانستند در این باره انجام دهند و به هر دلیل کوتاهی کردند از آن زبان بهره بگیرم و بتوانم آن ماجرا که آنچنان هست بازگو کنم.
معلم ادامه داد: علاقمند بوده آنچنان ماجرای عاشورا را بیان کنم که اگر توسط مخاطب مورد مطالعه قرار گیرد متوجه شود که من راوی تاریخ نیستم و اسطوره هم نمی‌بافم بلکه حقیقت بسیار بزرگ و شگرفی را بیان می‌کنم.

* شریعت در اختیار حسین (ع) است

علی معلم با بیان اینکه شریعت در اختیار امام حسین (ع) است گفت: 40 هزار نفر تشنه‌‌تر از تشنه‌های آن زبان هستند و یک نفر از آنها مسئلت را می‌یابد که آن حر بن ریاحی است معتقدم امیدوارم در آینده بخصوص اهل ذوق وقتی تاریخ را با نقادی‌های آن مدنظر قرار می‌گیرند دنیای خاص اسوه‌ها را دنیای خاصی تلقی کنند و دنبال زبان این ماجرا بگردند.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول