اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سردار نقدی در یادواره شهدای امر به معروف و نهی از منکر:

مدارس و مساجد در آموزش "امر به معروف و نهی از منکر" کوتاهی می‌کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: از آنجایی که اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ظرافت های خاصی را می طلبد، لازم است نسبت به آموزش صحیح آن توجه بیشتری شود.

مدارس و مساجد در آموزش "امر به معروف و نهی از منکر" کوتاهی می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در یادواره شهدای امر به معروف و نهی از منکر که در سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ برگزار شد، با تاکید بر به هم پیوسته بودن سرنوشت مردم و آحاد جامعه گفت: آحاد جامعه همچون سرنشینان یک کشتی هستند که سرنوشت مشترکی دارند و هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه از آزادی و اختیار برخوردار است، خود را به تباهی بیاندازد چرا که کل جامعه از او متاثر می‌شود.

وی امر به معروف و نهی از منکر را ضامن قانونمندی جامعه دانست و افزود: محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به جمع محدودی از مراقبان دولتی موجب می‌شود در جایی که این افراد حضور ندارند، تخلف و قانون‌گریزی صورت بگیرد اما اگر دایره مراقبان را به همه مردم گسترش دهیم رعایت قانون و اخلاق در همه جا تضمین می‌شود زیرا هیچ مکانی از حضور مردم خالی نیست.

وی با اشاره به مراحل امر به معروف و نهی از منکر (مرحله قلبی، زبانی و اقدام عملی)، خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی در اغلب موارد وظیفه مردم ناراحتی قلبی، ظاهر کردن ناراحتی در چهره و تذکر لسانی است.

وی افزود: در موارد بسیار کمی که افراد با زبان خوش و منطقی به راه نیامده و دست از منکر برنمی دارند؛ باید آنها را به نیروی انتظامی سپرد چراکه برخورد عملی با منکرات وظیفه حکومت است و مردم و بسیج محلات باید به همان تذکر لسانی اقدام کنند.

نقدی با تاکید بر استفاده از رفتار نیکو و زبان مشفقانه در برخورد با منکرات اظهار داشت: تصور غلطی در جامعه وجود دارد که باید برای امر به معروف و نهی از منکر از زبان عتاب آلود، خشن و احیاناً توهین آمیز استفاده کرد و این اشتباه موجب شده است که به دلیل واکنش های احتمالی طرف مقابل، افراد کمتر به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مبادرت کنند.

وی افزود: سیره اهل بیت علیهم السلام و علمای دین استفاده از زبان دلسوزانه و مشفقانه است و تاکید امام خامنه‌ای حفظه الله نیز در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از زبان گزنده و استفاده از لحن مناسب و نیکوست.

وی ادامه داد: گناه فرعون نه بدحجابی است؛ نه متلک انداختن است؛ و نه کم فروشی است بلکه او بزرگترین گناه عالم را انجام داده و ادعای خدایی کرده است اما خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمان می دهد که برای نهی از منکر او از زبان "لیّن" استفاده کند نه "خشن".

وی تاکید کرد: نباید با جوانی که متلک پرانی کرده یا رفتار ناشایستی انجام داده است برخوردی بدتر از فرعون انجام داد.

نقدی با ذکر نمونه‌ای از اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر لسانی خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی با فعالیت بسیجیان یک ناحیه و گفتگویشان با کسانی که از ماهواره استفاده می‌کردند، 97 خانواده به صورت داوطلبانه دستگاه های ماهواره را کنار گذاشتند.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر بر آموزش امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: آموزش فرایندی چون نماز به میزان قابل قبولی در مدارس و مساجد کشور رواج دارد اما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کم کاری صورت می گیرد.

وی همچنین با بیان این مطلب که امر به معروف و نهی از منکر هزینه هایی هم دارد خاطر نشان کرد: شهادت امام حسین علیه السلام و 72 تن از یارانش حجت بزرگ ما در انجام امر به معروف و نهی از منکر است و شهدایی چون محبی، آقایی، سرخوش و همه شهدای امر به معروف و نهی از منکر با الهام از مکتب عاشورا برای اقامه این فریضه قیام کرده اند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول