اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خبر داد:

آغاز به کار 8 پروژه زیست محیطی در خراسان رضوی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از آغاز به کار هشت پروژه زیست محیطی ‌در راستای فعالیت‌های زیست محیطی در سال جاری خبر داد.

آغاز به کار 8 پروژه زیست محیطی در خراسان رضوی
سیدحسین آقامیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: از مجموع این پروژه‌ها، چهار پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر 5 میلیارد ریال در بخش کاهش مصرف آب و انرژی و همچنین چهار پروژه دیگر در بخش بهره‌برداری مطلوب از منابع آب و خاک و انرژی در مجتمع کشت و صنعت جوین انجام گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: مجتمع کشت و صنعت جوین از جمله واحدهای برتر استان خراسان رضوی در موضوع توجه به مسائل مرتبط با حوزه حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.
‌وی افزود: با توجه به بهبود وضعیت در حوزه‌های هدف‌گذاری شده، دو پروژه به صورت پایلوت و دو پروژه دیگر به‌صورت اجرایی با حضور فرماندار جوین و مقامات محلی، اعضای کمیته حفاظت از منابع آب استان، مدیر موسسه حفظ نباتات و اصلاح بذر کشور و .. در دشت جوین اجرایی می‌شوند.
وی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه فعالیت مرتبط با حوزه حفاظت محیط زیست مجتمع کشت و صنعت جوین در راستای کاهش مصرف آب و  انرژی در حوزه صنعتی بوده و همچنین تاکنون بیش از 200 میلیارد ریال را در طول پنج ساله گذشته سرمایه‌گذاری داشته است، متولیان امر در این مجتمع را بر آن داشت تا در سطح مزارع،‌ باغات و به‌ویژه عرصه‌های کشت چغندر قند فعالیت‌های زیست محیطی مورد انتظار را تقویت کنند.
آقامیری ادامه داد: ‌در همین راستا بر اساس تحقیقات گسترده به‌عمل آمده در عرصه‌های کشت چغندر قند در دشت جوین و نتایج به عمل آمده، بهبود وضعیت در این دو حوزه هدف‌گذاری شد و مبنای اجرای این چهار پروژه قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: در همین زمینه پروژه انجام کشت پائیزه که ضریب کاهش مصرف آب را تا سطح 65 درصد کاهش می‌دهد و مصرف سموم دفع آفات نباتی را در مزرعه تا سطح 75درصد و معضلات زیست محیطی اندکی را به دنبال خواهد داشت به صورت پایلوت آغاز می‌شود.
آقامیری افزود:‌ پروژه انجام کشت چغندر به روش نشاء کاری که سهم مصرف آب و سموم دفع آفات نباتی را به میزان 75 درصد تقلیل می‌دهد نیز دیگر پروژه‌ای است که به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.
وی بیان داشت: پروژه استفاده از روش آبیاری تحت فشار و همچنین پروژه استفاده از ماشین آلات مکانیکی برای خوردایش ضایعات و مصرف آن در مبادی دیگر که در مجموع سهم عمده‌ای در کاهش اثرات سوء بر محیط  دارد، دیگر پروژه‌هایی است به صورت اجرایی آغاز می‌شوند. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت:‌ همچنین با توجه به اینکه مجتمع کشت و صنعت جوین توانسته در سال‌های اخیر به میزان 75درصد از مصرف آب را در واحدهای صنعتی قند خود کاهش داده و با سرمایه‌گذاری بیش از 150 میلیارد ریال، ‌کاهش قابل ملاحظه مصرف آب، بهسازی محیط و سایر اقدامات را به نحوی مطلوب برنامه ریزی و هدایت نماید، چهار پروژه زیست محیطی دیگر نیز در این بخش اجرایی می‌شود. 
آقامیری تصریح کرد:‌ در همین راستا درسال جاری چهار پروژه زیست محیطی در مجتمع کشت و صنعت جوین با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست، فرماندار و مقامات محلی، ‌اعضای کمیته حفاظت منابع آب  استان، ‌رئیس مرکز تحقیق، بررسی و آموزش صنایع قند کشور و مدیر موسسه حفظ نباتات و اصلاح بذر کشور با سرمایه‌گذاری بالغ بر  12.5 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: نخستین پروژه اصلاح روش عیار سنج است که امکان مصرف مواد شیمیایی و آلوده ساز محیط زیست را در این بخش حذف می‌کند.
مدیرکل محیط زیست ادامه داد:‌ پروژه احداث سومین نرمه گیر نیز با سرمایه‌گذاری 2.15 میلیارد ریال و بازگشت سرمایه سالانه9.6 میلیارد ریال علاوه بر جلوگیری از هدر رفت مواد اولیه، آلودگی آلی محیط زیست را تقلیل می‌دهد.
وی گفت: پروژه گاز سوز کردن و بهبود روش تولید بخار در دیگ بخار با سرمایه‌گذاری نزدیک به 5.5 میلیارد ریال و بازگشت سرمایه سه ساله و کاهش حجم وسیعی از تخلیه مواد آلاینده هوا و کاهش مصرف انرژی نیز دیگر پروژه در این بخش است. 
آقامیری خاطر نشان کرد:‌ پروژه بسته‌بندی و تحویل کالای شکر در اندازه‌های مختلف به مشتری با سرمایه‌گذاری 3.25 میلیارد ریال، دیگر پروژه‌ای است که علاوه بر کاهش معضلات زیست محیطی درفضای کار از خروج مواد تولیدی و آلوده‌سازی محیط جلوگیری و بازگشت سرمایه سه تا پنج ساله را به‌دنبال دارد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول