اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

محرم سیستان و بلوچستان را سیاه‌پوش کرد

خبرگزاری فارس: ماه محرم ماه سازندگی و ایمان بار دیگر شور و شوق حسینی را در قلب‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های سیستان و بلوچستان حزن‌انگیز و فضای این دیار را سیاه‌پوش کرد.

محرم سیستان و بلوچستان را سیاه‌پوش کرد
صفحات تقویم تند تند ورق خورد و دوباره ماه محرم فرا رسید، ماهی که پس از گذشت قرن‌ها هنوز درس‌های زیاد را باید از آن بیاموزیم.
محرم ماه اشک ریختن بر رشادت‌ها و شجاعت‌های شهیدان کربلا همچون سال‌های گذشته است و هر سال با آیین و روش‌های خاصی با حضور گسترده و باشکوه مسلمانان در قالب عزاداری‌های ماه محرم همراه است.
امسال نیز فضای استان سیستان و بلوچستان به لطف الهی سیاه‌پوش شده است.
سیاه پوشیده چون این بار نهضت کربلا و رشادت‌های نینواییان درس‌های زیادی برای ما به ارمغان آورده‌اند.
این بار تاسوعا و عاشورای حسینی با شیوه‌ای دیگر و در واقع جدید به ما درس بیداری می‌دهند.
نهضت حسینی امسال رنگ بیداری به خود گرفته و در تمام جهان هستی ارمغان زندگی نوبهاری را می‌دهد که بر پایه اسلام بنا شده است.
نهضت حسینی امسال درس بیزاری از مستبدان دیکتاتور و خودفروخته را می‌دهد، درس عظمت و بزرگی مردان و زنانی که اسلام بر پیشانی آنان موج گرفته است.
قیام خونین حسین امسال درس بیداری و هوشیاری اسلامی را به ما می‌آموزد.
لباس سیاه عزا، بیرق‌های سیاه، خیمه‌های افراشته، چشم‌های به ماتم نشسته و اشک‌آلود و صدای طبل و سنج و زنجیر بار دیگر از راه رسیدند و محرم‌ آمد.
این ایام سازندگی و ایمان و پایداری نیز همانند قرن‌ها و سال‌های گذشته، حال و هوای خاص خود را در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان خواهد داشت به گونه‌ای که شور  و شوق حسینی، قلب‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها را سیاه‌پوش کرده است.
آیین‌های محرم از گذشته‌های دور تاکنون بین مسلمانان به ویژه شیعیان با شکوه و جلوه خاصی برگزار شده است.
گرچه اصل و اساس برپایی آیین‌های محرم، عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، اهل بیت و یاران با وفایش و زنده نگه داشتن ارزش‌های والای قیام عاشورا است اما با توجه به تغییر شرایط جامعه در طول قرن‌ها و سال‌ها تغییرات و تفاوت‌هایی در نحوه انجام مراسم ویژه ماه محرم در برخی نقاط ایجاد شده است.
برخی آیین‌های سنتی ماه محرم در سایه این تغییر و تحولات دگرگون شده، برخی از گردونه مراسم ماه محرم به کلی خارج و منسوخ و برخی نوآوری‌ها نیز به ویژه طی سال‌های اخیر در آیین‌های ماه محرم به وجود آمده است.
بهره‌گیری از سنت‌های محلی و بومی ویژه محرم در سیستان و بلوچستان هنوز در بیشتر نقاط این استان پا برجا است و مردم نیز عزاداری به سبک و سیاق پدرانشان را دنبال می‌کنند.
به گواه تاریخ، ارادت ویژه مردم خطه سیستان و بلوچستان به اهل بیت (ع) به قدری بوده که سیستان به دارالولایه نام گرفته است زیرا در هر شرایطی برای حفظ آرمان‌ها و توسعه تفکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تلاش کرده‌اند.
انجام مراسم‌هایی نظیر نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، شبیه‌خوانی یا تعزیه‌خوانی و خواندن زیارت عاشورا از جمله آیین‌هایی است که در این خطه از میهن اسلامی در ایام محرم‌الحرام برگزار می‌شود.
مردم سیستان در ایام محرم با پختن غذاهایی از قبیل غلور، حلیم، شله زرد، آش و... نذورات خود را به سینه زنان تاسوعا و عاشورا و مردم عزادار هدیه می‌کنند تا از سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش طلب استمداد کنند.
زنان با برپایی مجالس روضه و عزاداری در منازل به سوگ اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش می‌نشینند.
این ماه ماه اشک است و آه، ماه نذر است و دعا و حاجت، هر چه در عزای کربلاییان حسین بیشتر اشک بریزی خداوند به همان اندازه انسان را با شهدای کربلا محشور می‌سازد.
با نزدیک شدن به شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورا بر شور و هیجان هیئت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی افزوده می‌شود.
در سیستان و بلوچستان که از روز نخست محرم آغاز می‌شود تا پایان روز عاشورا با مراسم ویژه شام غریبان ادامه دارد.
در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای زاهدان، زابل، زهک و هیرمند که بیشترین ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، تکیه‌ها و حسینه‌های متعددی در محله‌های مختلف پذیرای عزاداران حسینی است.
محرم امسال هم مانند سال‌های گذشته با عزاداری‌ها و صدای سنج و طبل و مرثیه آغاز شد.
ناله‌ها، ضجه‌ها و یادآوری فاجعه مظلومیت حسین(ع)، فرزندان او و یارانش داغ شیعه را تازه کرد.
اما به راستی هدف خون اباعبدالله(ع) و یارانش چه بود؟ مگر نه این بود که آزادگی را به شیعیان بیاموزد، مگر نه این بود که فرزندان این سرزمین آموخته بودند و یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که سبب شد وجبی از خاک خود را به دست دشمن ندهیم همین آزادگی و شور و حرارت محرمی و عاشورایی بود.
شاید بهتر باشد در کنار همه عزاداری‌ها و صداهای عاشورایی به فلسفه عاشورا بیشتر بیندیشیم و راه‌های درک عمیق‌تر را در محرم و محرمیان بیابیم و چه بهتر در این راه خودسازی را پیشه کنیم.
بیندیشیم که محرم در این سال‌ها به ما چه داده است، محرم همین جمله‌ها و مقالات و اشارات نیست، محرم تنها فریاد مرثیه و طبل و خاک بر سر ریخته شب ‌زنده‌داران نیست، محرم ندای حسین شهید است و بس.

============
گزارش از زهرا بزی
============
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول