اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع امور آب هیرمند:

حفر چاهک از ریسک منابع آب در هیرمند می‌کاهد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع امور آب شهرستان هیرمند گفت: حفر چاهک در شرایط خشکسالی از جمله عوامل کاهنده ریسک منابع آب در این شهرستان است.

حفر چاهک از ریسک منابع آب در هیرمند می‌کاهد
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی فرمانداری هیرمند، محمد امین خندان بارانی اظهار داشت: حفر چاهک در شرایط خشکسالی از جمله عوامل کاهنده ریسک منابع آب در شهرستان هیرمند است و می‌تواند به عنوان منبع تأمین کننده مطمئن آب در نظر گرفته شود.
وی افزود: حفر این چاهک‌ها علاوه بر اینکه بستر مناسبی برای کشت انواع محصولات زراعی فراهم می‌کند و می‌تواند زمینه‌ای برای متنوع سازی فعالیت‌های اقتصاد روستایی و تغییر الگوی کشت مناسب فراهم کند.
رئیس اداره منابع امور آب شهرستان هیرمند یادآور شد: سه هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی و 144 واحد گلخانه هیرمند توسط چاهک‌ها آبیاری می‌شوند.
بارانی ادامه داد: خشکسالی چند سال گذشته منطقه سبب شده تا کشاورزان هیرمند با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به حفر چاهک در اراضی کشاورزی کنند و کشاورزان منطقه برای ادامه کشت و کار از چاهک‌ها استفاده کنند.
وی افزود: چاهک‌ها گودال‌های 10 تا 14 متری هستند که با حفر آنها در زمین‌های کشاورزی حدود 5/1 لیتر آب در ثانیه استحصال می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند نیز گفت: حفر، تجهیز و توسعه چاهک‌های کشاورزی در شهرستان هیرمند بسیار حائز اهمیت است.
حبیب رستمی بیان داشت:  استفاده از ظرفیت چاهک‌ها در زمان وجود آب رودخانه که در فواصلی سهمیه بندی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و قریب به چهار هزار نفر از کشاورزان به این وسیله بخشی از نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کنند.
وی گفت: توسعه کشت‌های سود آور از جمله گلخانه‌ها، سبزی،صیفی، قلمستان‌ها و باغات انگور از دیگر مزایای این طرح است.
مدیر جهاد کشاورزی هیرمند افزود: در این شهرستان دو هزار و 450 حلقه چاهک وجود دارد که حفر این تعداد چاهک نقش بسزایی در حاصلخیز شدن بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان داشته است.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول