اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

خودکفایی یزد با 5هزار خانوار روستایی در تولیدات دامی

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر 5هزار خانوار روستایی یزد، این استان را در زمینه تولیدات دامی به خودکفایی رسانده‌‌اند.

خودکفایی یزد با 5هزار خانوار روستایی در تولیدات دامی
کاظم فرهمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان یزد زمینه‌های فعالیت فائو در بخش‌های بیابان‌زدایی و توسعه روستایی را فراهم کرده است.
وی افزود: در حاشیه کارگاه آموزشی فائو در کرمان و در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان یزد با نماینده فائو در ایران در میان گذاشته شد و خواستار حضور فائو در طرح‌های مرتبط در استان شدیم.
نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس افزود: استان یزد با مساحتی برابر با 12.5 میلیون هکتار و بیش از یک میلیون نفر جمعیت از مناطق خشک و کویری کشور به حساب می‌آید و از نظر وسعت سومین استان کشور و از نظر داشتن اراضی بیابانی دومین استان کشور است.
فرهمند ادامه داد: 6.5 میلیون هکتار از اراضی این استان را مرتع و 5.9 میلیون هکتار را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد.
وی یادآور شد: استان یزد به دلیل کمبود آب و خشکسالی معمولأ دچار حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و طوفان می‌شود که این حوادث خسارات قابل توجهی را به دنبال دارد.
نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس افزود: وجود 183 هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان یزد نشان دهنده مشارکت بالای مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی و توسعه روستایی است که می‌تواند یاری‌رسان فائو در اجرای این طرح‌ها در استان یزد باشد.
وی تأکید کرد: سخت‌کوشی، صبوری، قانع بودن و مشارکت از جمله شاخصه‌های مردم این استان است.
فرهمند افزود: با وجود محدودیت‌های بسیار در بخش مرتع، اکنون 5هزار خانواده روستایی این استان در زمینه تولید گوشت قرمز و سفید همچنین لبنیات استان یزد را به حد خودکفایی رسانده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: این استان همچنین از نظر تولید گیاه روناس مقام نخست کشور، پسته رتبه دوم، تولید زعفران مقام سوم، تولید محصولات گلخانه‌ای مقام چهارم و در زمینه تولید انار و بادام نیز جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد همچنین در زمینه تولید ماهی نیز تلاش‌های در این استان صورت گرفته است.
فرهمند تأکید کرد: با وجود این قابلیت‌ها و شرایط خاص اکولوژیکی استان همچنین علاقمندی مردم، طرح‌های توسعه‌ای روستا همچنین ترسیب کربن می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند و امیدواریم با توجه به اعلام همکاری دولت  برای مشارکت در این طرح‌ها و همکاری فائو، بتوان هر چه سریع‌تر در این راستا گام برداشت.
فرهمند با اشاره به دیدار خود با مسئولان فائو افزود: در این دیدار خانم ویدال نیز از اظهار رضایت خود در اجرای طرح‌های مشارکتی در استان یزد خبر داد و مقرر شد که با تشکیل نخستین جلسه در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با حضور رئیس این سازمان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد، معاون عمرانی استاندار و نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی پیرامون موضوعات مطرح شده تصمیماتی اتخاذ شود و زمینه بازدید نمایندگان فائو از استان یزد فراهم شود.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد فواید حضور این سازمان در استان یزد نیز اظهار داشت: برخی از سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل با حضور در کشورهایی که درگیر مشکل بیابان‌زایی هستند، طرح‌هایی را با مشارکت دولت‌ها در این زمینه‌ها همچنین توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در آنها مطالعه و اجرا می‌کنند که ما نیز در زمینه حضور آنها در استان یزد تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول