اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد:

اجرای طرح مبارزه با آلودگی پریکلوز در مدارس ابتدایی قم

خبرگزاری فارس: رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از اجرای طرح مبارزه با آلودگی پریکلوز در مدارس ابتدایی قم با آموزش 2 هزار نفر آموزگار خبر داد.

اجرای طرح مبارزه با آلودگی پریکلوز در مدارس ابتدایی قم
هادی هدایتی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به مشکلات شپش اظهار کرد: شپش یکی از مشکلات شایع جوامع بشری بوده که از گستردگی جهانی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: شهرهای ایران با توجه به تراکم فراوان در حاشیه شهرها، مناطق مرزی و روستایی و مهاجرپذیری از شیوع شپش مستثنی نیست و استان قم همچنین به دلیل مهاجرپذیری و وجود ملیت‌های مختلف متاسفانه شاهد این امر است.
رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان قم در زمینه مبارزه با گسترش شپش در مدارس گفت: اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با همکاری مرکز بهداشت اقدام به برگزاری جلساتی با حضور تیمی متشکل از متخصصان ماما کرده که پس از دریافت آموزش به تمام مدارس اعزام می‌شوند و به غربالگری مدارس می‌پردازند.
وی خاطرنشان کرد: امکان اجرای طرح غربالگری در طول سال تحصیلی وجود ندارد بنابراین اجرای مقطعی غربالگری مهم‌ترین مشکل این طرح است.
هدایتی‌پور عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از آگاهی نسبت به عدم امکان اجرای طرح ضربتی برای حل معضل شپش تفاهمنامه‌ای تعریف و منجر به تنظیم دستورالعمل اجرایی طرح مبارزه با آلودگی پریکلوز در مدارس شد.
وی با اشاره به مفاد دستورالعمل طرح مبارزه با آلودگی پریکلوز در مدارس ابتدایی گفت: دانش‌آموزان ابتدایی با اولویت دانش‌آموزان دختر مهم‌ترین گروه هدف این دستورالعمل هستند.
رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل ارتقای آگاهی آموزگاران مدارس نسبت به انگل شپش صورت می‌گیرد و این آموزگاران با مشاهده علائم و نشانه‌های این عارضه به تماس با مراکز بهداشتی و درمانی اقدام می‌کنند.
وی تاکید کرد: 2 هزار نفر آموزگار زیر پوشش آموزش‌های این طرح قرار می‌گیرند که بر اساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و پس از دریافت آموزش‌ها اقدام به عملیاتی کردن طرح خود می‌کنند.
هدایتی‌پور به ویژگی‌های آلودگی پریکلوز اشاره کرد و افزود: این انگل امکان وجود در دو جنسیت و تمام سنین را دارد ولی دانش‌آموزان دختر ابتدایی آسیب‌پذیرترین گروه سنی هستند و تماس نزدیک و طولانی‌مدت شایع‌ترین راه انتقال این بیماری محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه شیوع این بیماری در فصل‌های سرد مانند زمستان به دلیل پوشش فراوان بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: این حشره کوچک بدون بال است که بخش خارجی پوست را آلوده می‌کند و چسبندگی این انگل به پوست و موی سر از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: ‌شپش سر ناقل بیماری و قادر به پریدن و جهیدن نیست و از طریق تماس مستقیم و غیر‌مستقیم منتقل می‌شود و این انگل در آب، زنده نمی‌ماند و در مکان‌هایی مانند استخر قابل انتقال نیست.
وی خاطرنشان کرد: زمان حیات این انگل 30 روز است و روزی چهار تا شش عدد تخم‌گذاری دارد و تخم‌های این انگل پس از یک هفته تبدیل به نوزاد می‌شود.
هدایتی‌پور ادامه داد: این انگل در مکان‌های دارای تراکم جمعیت بالا و بهداشت عمومی پایین منتقل و در مکان‌هایی مانند پادگان‌ها، سربازخانه‌ها و مدارس مشاهده می‌شود و تا زمانیکه اپی دمی نشده می‌توان به صورت ضربتی برای مبارزه با آن وارد شد و در صورت فراگیر شدن بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.
وی بیان کرد: ابتلا به شپش عوارض التهاب و سوزش را به همراه داشته و در نهایت افت تحصیلی را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.
 
* شپش
شپش سر، در سر‌ به ویژه در نواحی بالای گوش و همچنین در جاهایی که مو پرپشت باشد زندگی می‌کند.
شپش تن در لباس‌های انسان به ویژه لباس‌های زیر همچنین در درز و شکاف لباس‌ها و جاهایی که بتواند خود را به راحتی مخفی کند و بیشتر در قسمت‌هایی که لباس با بدن تماس دارد، زیر و کنار ناحیه کمربند، مچ دست و پا زندگی می‌کند.

* نشانه‌های بیماری‌
بزاق و ترشحات شپش سر، محرک بوده و موجب خارش قابل توجه می‌شود ولی به طور تقریبی همه افراد با اطلاع پیدا کردن از وجود شپش سر در نزدیکان خود، ناگهان دچار خارش سر می‌شوند بنابراین طبیعی است که به طور صرف وجود خارش کافی نبوده‌، لازم است که معاینه و بررسی دقیق‌تری انجام شود.
بسیاری از اوقات مدرسه یا همسایگان ممکن است شما را از وجود شپش در دانش‌آموزان مطلع کنند و باید که شما خانواده خود را از این نظر بررسی کنید.
شپش سر اغلب با چسبیدن به قاعده مو خود را از مشاهده به طور وضوحی مخفی می‌کند، ضمن آنکه از نور و گرما هم گریزان بوده و اغلب دور از تاج سر قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول