اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش سیاستگذاری علم و توسعه پایدار یونسکو:

یونسکو کشورها را به هماهنگی‌های منطقه‌ای پندآموزی کرد

خبرگزاری فارس: رئیس بخش سیاستگذاری علم و توسعه پایدار یونسکو گفت: پندآموزی کشورها در ایجاد هماهنگی‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای از برنامه‌های محوری یونسکو است.

یونسکو کشورها را به هماهنگی‌های منطقه‌ای پندآموزی کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لیدیا بریتو بعدازظهر امروز در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری 2011 اظهار داشت: یونسکو در صدد رفع موانع پیش‌روی توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سطح جهان است.
وی بیان داشت: این سازمان بین‌المللی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های خود را در راستای ایجاد یک اجتماع علمی قرار داده است که بالاترین سطوح تا پائین‌ترین قسمت کشورها در این رده قرار می‌گیرند.
رئیس بخش سیاستگذاری علم و توسعه پایدار یونسکو تصریح کرد: توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در سیاست‌های علوم کشور قرار  گرفته است اما به اندازه اهمیت آن تاکنون صحبت نشده است.
وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری در زمینه ارتقا فرهنگی و خلاقیت محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قدم‌های زیادی برداشته‌اند.
بریتو افزود: ایجاد خلاقیت و نوآوری و حس رقابت‌پذیری در بین پارک‌های علم و فناوری به سمت توسعه پایدار باید شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: یونسکو حمایت‌های لازم از جمله در مباحث مدیریتی، مالی و علمی  از پارک‌های علم و فناوری انجام می‌دهد.  
رئیس بخش سیاستگذاری علم و توسعه پایدار یونسکو با اشاره به اینکه مدیران در سیاستگذاری‌های آینده لازم است توجیه شوند تا تاثیرات مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را متوجه شوند، اضافه کرد: یونسکو از سطوح پایین تا بالا برای توسعه علم و فناوری فعالیت می‌کند.
وی گفت: یونسکو از سال 1970 درصدد ایجاد ارتباط بین مراکز توسعه علمی و رسمی کردن آنها بین دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیاد بوده است.
مدیر توسعه پایدار یونسکو بیان داشت: ایران به واسطه برخورداری از علم و فناوری در حال قدرت گرفتن در جهان است.  
وی با اشاره به اینکه  کشور ایران مانند چین و برزیل در این چارچوب به تدریج قوی شده و مرکزی برای قدرت تلقی می‌شود، افزود: ایجاد پارک‌های علم و فناوری در این راستا نقش بسزایی دارد.
بریتو ادامه داد: امروزه علم در حال تغییر است و نیاز به علوم با ابعاد و جنبه‌های مختلف برای روبرو شدن با بحران‌های جهانی بیش از پیش احساس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه  امروزه دیگر مشکلات ملی نیست بلکه منطقه‌ای است و علم باید به صورت بین‌المللی، برای دموکراتیک شدن سیستم‌ها زمینه‌سازی کند، اظهار داشت: فعالیت با فرهنگ نوآوری در ابعاد ملی و منطقه‌ای برای یونسکو اهمیت دارد.
بریتو با بیان اینکه پارک های علمی در این زمینه قدم‌های مهمی برداشته است، اضافه کرد: وجود پارک‌های فناوری در برخی کشورها راهی برای از بین بردن نابرابری اقتصادی است.
وی گفت: پارک‌های علمی برای هم‌‌افزایی در مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی بر پایه نوآوری و رقابت‌پذیری ایجاد می‌شود.
مدیر بخش سیاستگذاری علوم و توسعه پایدار یونسکو با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه در نظر دارند از علم در چارچوب پارک‌های فناوری استفاده کنند، تصریح کرد: مدیریت خلاقانه و توسعه‌گرایانه در این راستا اهمیت دارد.
وی گفت: یونسکو سعی دارد در سطح کشورهای در حال توسعه، آنها را ترغیب به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای رشد علمی در چارچوب سیاسی و شرکت‌دادن عوام  کند.
بریتو با اشاره به اینکه در بخش بین‌المللی نیز ارتباطات خود را در ارتباط با علوم جهانی پیگیری می‌کنیم، افزود: در پایین دست حمایت از مراکز کارآفرینی کوچک و متوسط و توسعه آنها و در مسایل میان دست به دانشگاه‌ها برای توسعه مراکز رشد و پارک‌های فناوری کمک می‌کنیم.
وی انتقال تجربه‌ها و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها در این راستا را ضروری دانست و گفت: فعالیت‌های یونسکو درباره ظرفیت‌سازی به ویژه در کشورهای کنیا، جاکارتا، سریلانکا و جیبوتی چشمگیر بوده به طوری که برگزاری کارگاه‌های ملی و بین‌‌المللی به شکل عمده و خاص در این راستا انجام شده است.
بریتو با بیان اینکه ایجاد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یکی از روش‌های قابل توجه ایران در زمینه توسعه علم و فناوری است و افزود: به دنبال بنیان گذاشتن مرکز توسعه مراکز رشد و پارک‌های فناوری کشورهای عضو اکو در اصفهان، زمینه برای حاکمیت بخشی توسعه در منطقه ایجاد شده است.  
وی اهمیت توسعه اجتماعی در جوامع و گفتگو بین فرهنگ‌ها ، ارتباط بین اندیشمندان جوامع را سبب افزایش سرعت توسعه علم در جهان دانست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول