اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده علوم‌شناختی:

سند علوم شناختی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم‌شناختی گفت: سند علوم شناختی به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید.

سند علوم شناختی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید کمال خزاری در نخستین همایش یافته‌های علوم شناختی در تعلیم و تربیت که ظهر امروز در سالن همایش دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: سند علوم‌شناختی اخیر به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که بر این اساس و با تصویب این مصوبه امیدواریم به زودی ستادهای علوم شناختی نیز تشکیل شود.
رئیس پژوهشکده علوم‌شناختی افزود: علوم شناختی یکی از حوزه‌های بین رشته‌ای است که بر این اساس علوم اعصاب، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن از جمله زیرشاخه‌های این حوزه محسوب می‌شود.
خرازی ادامه داد: زیرشاخه‌های این مجموعه به دلیل آن که متاثر از یافته‌هایی در ارتباط با مغز انسان و ارتباطات ناشی از آن است دارای کاربرد بسیاری است.
رئیس پژوهشکده علوم شناختی در ادامه به اهمیت توجه به علوم شناختی در حوزه تعیلم و تربیت اشاره کرد و اظهار داشت: بر این اساس علوم‌شناختی اطلاعات ما را در ارتباط با نحوه یادگیری در تعلیم و تربیت افزایش می‌دهد.
وی گفت: بیشتر اطلاعات که انسان آن را آموزش می‌بیند در دوران کودکی و قبل از دو سالگی محقق می‌شود که براساس این یافته‌ها، اکنون پژوهشگران به دنبال بررسی اطلاعات و یادگیری در دوران کودکی و تا قبل از دو سالگی هستند.
رئیس پژوهشکده علوم شناختی اظهار داشت: آنچه که در یادگیری حائز اهمیت است برقراری ارتباط است که با توجه به این موضوع، در حال حاضر یادگیری در اثر ارتباطات معنا می‌شود.
خزاری افزود: با توجه به اهمیت یادگیری در دوران کودکی اکنون گرایش‌ها به سمت سنین ابتدای و تا قبل از دو سالگی سوق داده شده است به‌گونه‌ای که اکنون و با توجه به یافته‌های موجود این گونه اعلام می‌کنند که از ابتدای تولد، نوزاد دارای درک است و توانایی بالایی برای درک دارد اما به دلیل آن که زبان گفتن ندارد این امر برای ما غیر محسوس است.
رئیس پژوهشکده علوم شناختی اظهار داشت: در سنین پائین و در دوران نوزادی مدارهای ذهنی فرد در حال شکل‌گیری است که این خود عاملی برای افزایش یادگیری در این سن است.
خرازی با بیان مثالی گفت: در دوران قبل از دو سال کودک می‌تواند زبان را به صورت کامل و با لهجه‌ای که در آن جا صبحت می‌کنند بیاموزد حال آنکه اگر در آن مکان غیر از زبان مادری با زبان دیگری نیز تکلم شود نیز قادر به یادگیری است.
وی افزود: یادگیری انسان در بزرگسالی هیچ‌گاه نمی‌تواند مانند یک کودک باشد چرا که در دوران کودکی مدارهای ذهنی کودک در حال شکل‌گیری است که این امر در بزرگسالی به سختی و با زحمت حاصل می‌شود.
رئیس پژوهشکده علوم‌شناختی به آموزش کنونی که در نظام آموزش پرورش صورت 
می‌گیرد اشاره کرد و اظهار داشت: در آموزش، رویکرد شناختی هر فرد با خودش مقایسه می‌شود این در حالی است که با گرفتن امتحان فرد با دیگری مقایسه می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول