اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عبداللهی در مجمع سالانه مدیران دیوان محاسبات:

قانون‌شکنی باید ضد ارزش شود‌/ ‌دولت از ‌دخالت در بخش خصوصی پرهیز کند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه ‌دولت باید از ‌دخالت در بخش خصوصی پرهیز کند، گفت: باید فرهنگی را ترویج کنیم که به موجب آن قانون شکنی و سرپیچی از قانون ضد ارزش تلقی شود.

قانون‌شکنی باید ضد ارزش شود‌/ ‌دولت از ‌دخالت در بخش خصوصی پرهیز کند
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به زیباکنار، رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سومین مجمع سالانه کشور که از امروز به مدت 2 روز در زیبا‌کنار در حال برگزاری است، طی سخنانی ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: از یکی از شخصیت‌های معروف پرسیدند چگونه به این مقام رسیدی، گفت 3 اقدام مهم انجام دادم؛ اول اینکه همواره به دنبال کارهای بزرگ بودم، دوم با افراد با کفایت کار کردم و سوم اینکه اهداف بزرگ را دنبال کردم لذا ما نیز برای پیشبرد اهداف کشور باید به نکات مهم و اساسی بیشتر توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ما کشور را گران و پرهزینه اداره می‌کنیم و باید هزینه‌ها را کاهش دهیم، افزود: در اینکه کشور ما پر هزینه اداره می‌شود، نیاز به بیان استدلال‌های زیاد نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حدود 6 و نیم میلیون بشکه نفت در کشور ما تولید می‌شود و اگر ارزش هر بشکه نفت را 100 دلار تعیین کنیم، 240 میلیارد دلار پول وارد اقتصاد کشور می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه 240 میلیارد دلار پول معادل است با هزینه اداره کشورهایی که رتبه اقتصاد دوم و سوم جهانی را دارند، گفت: درآمدهای نفتی نباید متعلق به حکومت و دولت‌ها شود‌ برای اینکه مالیات آنها برای حکومت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه باید استفاده درستی از تزریق 240 میلیارد دلار به بدنه و سیستم اقتصادی کشور شود، گفت: ما نسبت به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان کالاهای کم کیفیت‌تری تولید می‌کنیم و به طور کلی صادرات غیر‌نفتی ما مناسب نیست.

وی در پاسخ به چرایی این گفته خود که کالاهای ایرانی کیفیت پایین‌تری نسبت به کالاهای خارجی دارند، گفت: متاسفانه ما کار را به اهلش نسپرده‌ایم و افراد متخصص کارهای مهم را عهده‌دار نشده‌اند لذا اگر می‌خواهیم وضعیت کنونی را تغییر و هزینه‌ها را کاهش دهیم، باید کارشناسان و متخصصان را صاحب مسندها کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد داد که مناقصه‌ای در کشور برگزار شود تا افرادی که حاضرند با هزینه کمتر کارهای بهتری انجام دهند، وارد عرصه‌های اقتصادی شوند تا با تولید کالاهای با کیفیت صادرات غیر‌نفتی کشور را افزایش دهند.

وی افزود: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد با عزت بماند که انشاءالله خواهد ماند، مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی است که به موجب آن هزینه‌ها کاهش و سرعت کارها افزایش می‌یابد.

عبداللهی با اشاره به چشم‌انداز 1404 گفت: 32 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما برای چشم‌انداز‌ 1404 باید سیاست‌های را در پیش بگیریم که اهداف تعیین شده و ترسیم شده محقق شود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از عملکرد مسئولان اجرایی در حوزه اصل 44 گفت: مقام معظم رهبری پرچمدار اصل 44 بودند اما اصل 44 که انتظار داشتیم، اجرایی نشده است.  

وی با بیان اینکه 99.5 درصد از حیف و میل‌ها حیف و نیم درصد میل می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر نگاه‌ها به سمت میل‌ها باشد و از حیف‌ها غفلت شود، به مشکل خواهیم خورد. وقتی 99.5 درصد از حیف‌ها مورد توجه قرار نگیرد و روی نیم درصد میل‌ها تمرکز شود، مشکلی حل نخواهد شد.

عبداللهی همچنین گفت: در تمام دنیا 4 نوع استفاده از هزینه وجود دارد؛ از جیب خودم برای خودم‌، از جیب خودم برای دیگران، از جیب دیگران به جیب خودم و از جیب دیگران به دیگران که بدترین نوع آنها هزینه از جیب دیگران به جیب دیگران است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: وقتی هزینه‌ها از جیب دیگران به جیب دیگران باشد، دیگر کیفیت و مسئولیت متناسب نخواهد بود‌ لذا همانطور که مقام معظم رهبری به بخش خصوصی تاکید می‌کند، دولت باید از هر نوع دخالت در بخش خصوصی پرهیز کند. 

وی با بیان اینکه "انقلاب اسلامی با هزینه بسیار زیادی و با استقامت مردم انقلابی و به رهبری امام راحل (ره) به پیروزی رسیده است و ما باید آن را حفظ کنیم"، حفاظت از انقلاب را در رضایت مردم دانست و گفت: رضایت مردم در عدالت و رفاه نسبی جلب می‌شود و نمی‌توان در شرایطی که قدرت خرید مردم پایین باشد، نمی‌شود گفت که عدالت وجود دارد.

عبداللهی با اشاره به لزوم اجرای قانون و احترام به آن گفت: ما باید قانون بد را هم خوب اجرا کنیم به طوری که برای مردم و کشور مفید واقع شود. حتی اگر کسی قانونی را قبول ندارد، باید طرح و لایحه بیاورد و آن را تغییر دهد، ‌نمی‌شود به بهانه اختلاف سلیقه با قانون از اجرای قانون غفلت کرد.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی قانون شکنی در جامعه را یک ضد ارزش و ناهنجاری اخلاقی توصیف کرد و گفت: ما باید فرهنگی را در کشور ترویج کنیم که اگر مدیری از اجرای قانون سرپیچی کرد، ابراز شرمندگی کند و فرقی نمی‌کند این مدیر در دولت باشد یا مجلس.

وی خواستار سرعت بخشیدن به نظارت و اجرای برنامه‌ها در دیوان محاسبات شد و گفت: اگر قرار است موافقنامه‌ای در اردیبهشت ماه مبادله شود اما در مهر مبادله می‌شود و در زمان معین هزینه لازم به فلان شهرستان نمی‌رسد، بهتر است هزینه برگردد چرا‌که دیگر کارایی ندارد.

عبداللهی از اصلاح قانون دیوان محاسبات در کمیسیون مجلس خبر داد و گفت: دو برنامه مهم در کمیسیون برنامه و بودجه داریم اول قانون برنامه بودجه و دوم اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور. از همه کارشناسان و کارکنان دیوان محاسبات تقاضا داریم پیشنهادات خود را برای ارتقای کار دیوان به ما ارائه کنند تا ما بتوانیم با افزایش سرعت و کارآمدی رضایت مقام معظم رهبری و مردم را جلب کنیم و در نهایت  به امانی که خدا به ما داده وفادار بمانیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول