اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

380 هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی زیر کشت سماق قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت : 385 هکتار از اراضی زراعی استان ، زیر کشت سماق قرار دارد .

380 هکتار از اراضی زراعی آذربایجان شرقی زیر کشت سماق قرار دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در حاشیه دیدار با باغبان استان و بررسی مشکلات آنان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سازگاری درختچه سماق با شرایط آب و هوایی منطقه ارسباران اظهار داشت: 385 هکتار از اراضی زیر کشت استان، به کشت سماق اختصاص یافته که300 هکتار آن مربوط به شهرستان کلیبر و 85 هکتار آن نیز به شهرستان اهر اختصاص دارد و متوسط عملکرد این محصول در هکتار، یک تن بوده و به قیمت 35 هزار ریال در اختیار عمده خریداران این محصول قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی و اشتغال‌زایی این محصول گفت: سماق گیاهی کم هزینه با درآمد خوب و اشتغال‌زایی بالا بوده و در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار موثر عمل می‌کند و قسمت‌های مختلف سماق اعم از پوست، ریشه، ساقه، برگ‌ها و میوه آن، در داروسازی، تولید لوازم آرایشی، دامپزشکی، چرم سازی، رنگ غذا و حفاظت از غذاهای کنسروی به دلیل آتی اکسیدان بالای آن کاربرد دارد. 
اسکندری همچنین با اشاره به این موضوع که سماق گاها گیاهی خودرو و سازگار با شرایط خاکی و آب و هوایی مختلف است، افزود: این گیاه در خاک‌های کم عمق و متوسط رشد کرده، متحمل به خشکی و کم آبی بوده به صورتی که در مناطق، با بارندگی 300 تا 350 میلی‌متر در سال قادر به رشد است و بدون ابتلا به آفات و امراض بوده و در صورت سرمازدگی با ساقه های جدید رشد و نمو می‌کند.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از گسترش سطوح زیر کشت این درختچه در شهرستان‌های مستعد استان خبر داد و افزود: ارائه آموزش با روش‌های تکثیر و نوآوری محصول توسط کارشناسان امر، به صورت اطلاعات آموزشی و تخصصی و همچنین مشاوره‌های رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد. 
سماق یکی از گونه‌های گیاهی جنگل و حاشیه جنگل بوده و به صورت خودرو و دست بشر کمتر در گسترش و تکثیر آن دخیل بوده است و به صورت طبیعی در نواحی مدیترانه‌ای اروپا، امریکای شمالی، آسیایی مرکزی از جمله ترکیه، ایران، افغانستان، عراق و همچنین شمال آفریقا مشاهده شده است.
محصول سماق در اواخر شهریور‌ماه رسیده و آماده برداشت می‌شود.
محصول برداشتی به صورت خوشه بوده و به وسیله تابش آفتاب، عملیات خشک کردن آن انجام و بعد از چند عملیات مختلف به وسیله آسیاب، به صورت پودر در آمده و بعد از بسته‌بندی به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.
 انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول