اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مطالعات پایه منابع آب خراسان رضوی:

فرونشست دشت مشهد همچنان ادامه دارد

خبرگزاری فارس: مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره روند فرونشست دشت مشهد هشدار داد.

فرونشست دشت مشهد همچنان ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید علی حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افت آب‌های زیرزمینی در چند سال اخیر سبب فرونشست زمین در دشت‌های مشهد، نیشابور و تربت‌جام شده است که این روند همچنان ادامه دارد و در حال حاضر شاهد تشدید این روند هستیم.
وی همچنین پیشرفت آب‌های شور مجاور دشت‌های کویری استان به سمت آب‌های شیرین را از دیگر معضلات افت سطح آب‌های زیرزمینی دانست.
مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به رشد 400 درصدی بارندگی سال آبی 90 نسبت به سال آبی 89 اشاره کرد و اظهار داشت: متوسط بارش نزولات جوی از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه سال جاری 9/36 میلی‌متر بود که در سال گذشته این رقم 4/7 میلی‌متر بوده است.
حسینی متوسط بارندگی 40 ساله در کل استان را 13 میلی‌متر عنوان کرد و گفت: با توجه به بارندگی دو ماهه اخیر 184 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
وی افزود: اگرچه شاهد رشد میانگین بارش در سال جاری هستیم اما تأثیرات خشکسالی بر منابع آبی بسیار فراتر از این حجم بارندگی است و احتمال دارد در درازمدت بخشی از آن جبران شود.
وی گفت: بارندگی‌های فصلی شاید بتواند برخی از نقصان چشمه‌ها و قنات‌ها را مقطعی برطرف کند اما بحران آب زیرزمینی در کوتاه مدت برطرف نمی‌شود.
مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حتی اگر در سطح متوسط هم شاهد بارش باشیم بخش عظیمی از این نزولات جهت مرطوب شدن خاک‌های تشنه استان صرف می‌شود.
حسینی با بیان اینکه کاهش تعداد روزهای یخ‌بندان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت خشکسالی استان بوده است یادآور شد: در 20 سال گذشته طول دوره یخ‌بندان 96 روز در سال بود ولی در حال حاضر به کمتر از 30 روز در سال رسیده است و این امر سبب شده تا دوره خاموشی چاه‌ها کاهش یابد.
وی اظهارکرد: این روند سبب افزایش سه درجه‌ای دمای سالانه نیز شده است که خود گویای تشدید بحران کم‌آبی و ادامه آن در آینده خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: 91 درصد آب استان در بخش کشاورزی صرف می‌شود و با افزایش بهره‌وری آب در این بخش کمک شایانی به منابع آبی استان می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول