اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فردا صورت می‌گیرد؛

آغاز نخستین همایش ملی اردلان‌شناسی در دانشگاه کردستان

خبرگزاری فارس: نخستین همایش ملی اردلان شناسی فردا با حضور اساتید، اندیشمندان و پژوهشگران زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

آغاز نخستین همایش ملی اردلان‌شناسی در دانشگاه کردستان
دبیر علمی نخستین همایش ملی اردلان‌شناسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، بررسی تأثیرهای حکمرانی خاندان اردلان بر فرهنگ و ادب و معماری و شهرنشینی در کردستان و بررسی روابط حکمرانان اردلان با حکومت‌های ایران و میرنشین‌های کردستان را از اهداف اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد.
نجم‌الدین جباری، ظهور اردلان، اردلان و ایلخانان، اردلان و تیموریان، اردلان و صفویان، اردلان و زندیه، اردلان و افشاریه، اردلان و قاجاریه، اردلان و عثمانی، تعامل و تقابل اردلان با بابان، تعامل و تقابل اردلان با میرنشین‌های مجاور و عشایر و ایلات، سیر تاریخ‌نویسی در دوره اردلان، نظام حکومتی و ایالات و دیوان و قشون در حکمرانی اردلان، فرجام اردلان، دارالعلم اردلان، عرفان و علوم شرعی در دوره اردلان، معماری و شهرسازی منطقه اردلان درشهرهای اردلانی، تعامل انسان و محیط در دوره اردلان‌ها، زبان و ادب کردی در حوزه جغرافیایی اردلان‌ها، اقتصاد و معیشت در دوران حکمرانی اردلان ناموران خاندان اردلان را از محورهای کلی این همایش نام برد.
جباری سبک‌شناسی آثار ادبی در دوران اردلان‌ها، بازنمایی ویژگی‌های فرهنگی در آثار ادیبان دوره اردلان، فولکلور و فرهنگ عامه در دوران اردلان، ویژگی‌های زبان‌شناختی آثار دوران اردلان و گونه کردی اردلانی در پیوستار زبان کردی را از محورهای بخش ادبیات اردلانی‌ها ذکر کرد.
96 مقاله از شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، ایلام، ارومیه، هولیر، سلیمانی، دهوک، بوکان، سقز، بانه و سنندج به دبیرخانه همایش رسیده که 23 مورد آن در همایش ارائه شده و بقیه مقالات هم در کتاب ویژه همایش چاپ و ارائه می‌شود. 
همچنین هفت مقاله از شهرهای هولیر، سلیمانیه و دهوک به دبیرخانه این همایش رسیده که پنج مورد آن در همایش ارائه می‌شود و دو مورد دیگر نیز در کتاب ویژه همایش به چاپ می‌رسد.
فلک‌الدین کاکه‌ای، آزاد احمد، نوری طالبانی و نامغ هورامی مهمانان ویژه این همایش هستند که از کردستان عراق به سنندج می‌آیند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول