اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مناظره بادامچیان، مطهری و کواکبیان در دانشگاه شهید بهشتی/2

کواکبیان: لازمه نظام پارلمانی انتخابات حزبی است

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه در هیچ جای دنیا انتخابات پارلمانی بدون نظام حزبی معنا ندارد، گفت: لازمه نظام پارلمانی، انتخابات حزبی است.

کواکبیان: لازمه نظام پارلمانی انتخابات حزبی است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در مناظره‌ای با عنوان "نظام پارلمانی یا ریاستی" که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: نظام پارلمانی به این زودی شکل نمی‌گیرد و خود مقام معظم رهبری نیز فرمودند در افق‌های دورتر؛ از این رو این موضوع نیاز به بازنگری در قانون اساسی دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه طرح این مباحث از بعد نظری و تئوری خوب است اما از لحاظ عملی فعلا تحقق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: ۵ پیش مقدمه نیاز است تا به یک نظام پارلمانی برسیم.

وی بر همین اساس اولین بحث را انتخابات حزبی عنوان کرد و افزود: در هیچ جای دنیا انتخابات پارلمانی بدون نظام حزبی معنا ندارد؛ ما در انتخابات به اشخاص رأی می‌دهیم اما در همین کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و پاکستان احزاب رای می‌آورند؛ از این رو اولین مسئله اصلاح قانون انتخابات است که باید حزبی باشد.

کواکبیان با بیان اینکه تناسب رای‌دهندگان با احزاب باید مشخص شود، تصریح کرد: ۲۴۰ پروانه برای احزاب صادر شده اما از این میان شاید تنها ۵ حزب فعال که کنگره برگزار می‌کنند و دارای شورای مرکزی هستند، وجود داشته باشد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه انتخابات حزبی اصل یک نظام مردم‌سالاری است، یادآور شد: در دو دولت نهم و دهم حداقل یارانه احزاب نیز قطع شد؛ وقتی رئیس دولت می‌گوید، احزاب سم مهلک برای کشور هستند، چگونه برای داشتن یک انتخابات احزاب به عنوان هسته‌های اصلی می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: فضای باز برای فعالیت احزاب وجود دارد اما مبانع زیادی در برابرشان هست که بخشی از آن مربوط به دولت است اما آن را قبول ندارد و بخشی نیز به فرهنگ سیاسی مردم باز می‌گردد.

کواکبیان با بیان اینکه ایرانی‌ها باید حرکت جمعی را بیشتر تمرین و تجربه کنند، اظهار داشت: مردم ایران بیشتر به دنبال کارهای فردی هستند، مثلا تیم‌های ملی مثل فوتبال خیلی مطرح نمی‌شود اما در زمینه‌های فردی قهرمانان زیادی مثل رضازاده وجود دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه به رأی مردم اشاره کرد که چه نقشی در انتخابات احزاب و نظام پارلمانی دارد و گفت: برخی تصور می‌کنند تنها برای کوبیدن استکبار باید انتخابات برگزار کرد؛ در واقع انتخابات موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه عده‌ای می‌گویند رای مردم مقبولیت است، یعنی عوامل حکومت را قبول می‌کنند، یادآور شد: رأی مردم در مشروعیت سیاسی اهمیت دارد؛ برخی واژه مشروعیت را مشروعیت فقهی تصور می‌کنند، درحالی که منظور مشروعیت قانونی است.

کواکبیان تصریح کرد: اعتبار قانونی را مردم به حاکمان می‌بخشند و تا زمانی که این مسئله در ساختار سیاسی کشور ما حل نشود، اگر احزاب هم فعال شود، یک نظام پارلمانی صوری بوجود خواهد آمد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری لازمه نظام پارلمانی را انتخابات حزبی عنوان کرد و گفت:اینکه حزبی که روی کار می‌آید نقشی در تعیین سیاست‌های کلی نظام دارد نیازمند این است که باید حتما تلاقی بین فعالیت احزاب و مسئله رهبری را حل کنیم چرا که این امر حل‌شدنی است.

وی ادامه داد:‌ بنده معتقدم احزاب می‌توانند زیر ساختار نظام ولایت فقیه نقش‌آفرین باشند.

کواکبیان در ادامه با تاکید بر اینکه جامعه باید چند صدایی باشد و در واقع چند صدایی بودن جزء لوازم یک نظام اسلامی است، اظهار داشت: آزادی بیان بعنوان یک نکته مهم به شمار می‌رود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری بر همین اساس به قانون انتخابات، قانون احزاب و مطبوعات اشاره کرد که هنوز به صحن علنی نیامده است و یادآور شد: بسیاری از قدرت‌های خارجی تلاش می‌کنند احزاب داخلی را به خود وابسته کنند.
 
وی خطاب به سخنان مطهری مبنی بر اینکه حزب توده سابقه بسیار بدی را داشته است، گفت: این دلیل نمی‌شود چون سابقه حزب توده بد است، پس دیگر هیچ حزبی به درد نمی‌خورد؛ این از نقاط مثبت احزاب ماست که قدرت‌های خارجی تلاش می‌کنند، نفوذی در بین آنها داشته باشند.

کواکبیان بر همین اساس به مناظره تلویزیونی شهید بهشتی و کیانوری و طبری اشاره و ادعا کرد: بنده پس از مناظره با شریعتمداری ممنوع‌التصویر شدم؛ ما خودی‌ها به این شکل عمل می‌کنیم چه رسد به اینکه مارکسیست‌ها بخواهند در تلویزیون حضور داشته باشند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نظام پارلمانی همه این موارد را لازم می‌داند، ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح می‌کنند که کرسی‌های آزاداندیشی باید وجود داشته باشد و ما هم بودجه‌اش را تصویب می‌کنیم، اما نمی‌دانیم این پول به کجا می‌رود؛ گاهی به وزارت علوم گیر می‌دهند و خود دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌‌ها نیز از این قضیه می‌ترسند.

وی با بیان اینکه اگر ما اجازه دهیم این بحث‌ها مطرح شود، هیچ موضوعی پیش نمی‌آید، افزود: اگر یک نظام با سخنان یک نظریه‌پرداز می‌خواهد بلرزد، بگذارید بلرزد؛ البته رعایت اخلاق باید مدنظر قرار گیرد. 

کواکبیان تصریح کرد: در مسئله مشروعیت بین ولی فقیه با امام معصوم در عصر غیبت تفاوت وجود دارد چرا که امام معصوم را خدا منصوب کرده است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری بر همین اساس به استفتاء ائمه جمعه از امام(ره) اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه این استفتاء را داشتند که ولی فقیه در چه صورت ولایت دارد که امام(ره) در پاسخ گفتند ولی فقیه در همه حال ولایت دارد ولی در مسئله حکومت منوط بر رای اکثریت مردم است که در صدر اسلام به بیعت تعبیر می‌شد.

وی یادآور شد: اینکه امام(ره) می‌فرمایند میزان رأی مردم است شعار سیاسی نیست بلکه یک فتوای فقهی است چرا که وقتی مردم نباشند خبرگان هم وجود ندارند و تا خبرگان نباشند رهبری نیست.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه بحث فقهی و سیاسی دو روی یک سکه‌اند، خاطرنشان کرد: مشروعیت الهی و مردمی توأمان است و با هم معنای جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه انتخابات خرداد ۸۸ را یک رفراندوم برای نظام دانست.

کواکبیان همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر تلاش کردید تا به مجلس وارد شوید، اظهار داشت: بنده در مجلس هفتم تلاش کردم اما رد صلاحیت شدم، در مجلس ششم نیز دوستان مشارکتی با ما درگیر شدند اما هیچ‌یک رای نیاوردیم، در مجلس هشتم هم دوبار رد صلاحیت شدم اما بالاخره صلاحیتم تأیید شد اما خوشحالم که در این میدان خدمت می‌کنم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول