اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آْتش‌سوزی انبار لوازم خانگی اصفهان

‌بافت‌های فرسوده ایمنی ندارند / حادثه‌ای که می‌توانست خسارت نداشته باشد

خبرگزاری فارس: ‌بافت‌های فرسوده ایمنی ندارند و باید فکری در این زمینه کرد.

‌بافت‌های فرسوده ایمنی ندارند / حادثه‌ای که می‌توانست خسارت نداشته باشد
به گزارش خبر گزاری فارس از اصفهان، شب گذشته در کوچه مشیر واقع در خیابان حافظ که از خیابان‌های منتهی به میدان امام است، پنج انبار لوازم خانگی دچار حادثه حریق شد.
آتش نشانی با حضور به موقع خود پس از حدود دو دقیقه از گزارش حریق خود را به محل حادثه رساند و آتش پس از دو ساعت از 15دقیقه کاملاً خاموش شد.
این منطقه از جمله مناطق مسکونی و تجاری در بافت فرسوده بازار اصفهان واقع شده است که ترافیک سنگین در کوچه‌های آن به واسطه تردد خودروهای حامل وسایل خانگی از یک طرف و پارک خودروهای شخصی مردمی به لحاظ خرید هر روز شاکیان زیادی را به خود اختصاص داده است.
کوچه مشیر از جمله اصلی‌ترین کوچه محل انبار وسایل خانگی در اصفهان است که بسیاری از منازل مسکونی حوالی آن توسط فروشندگان به صورت غیرمجاز تبدیل به انبار لوازم خانگی شده است.
شب گذشته پنج انبار این کوچه به دلایلی که هنوز مشخص نشده است طعمه حریق و در این آتش تعداد زیادی لوازم منزل در آتش سوخت.
محسن رنجبر در گفتگویی با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده در این منطقه اظهار داشت: بافت فرسوده بازار، به طور طبیعی خطر پذیری را بالا برده و در بحث سازه‌ای آن قدمت زیاد و دوام لازم را ندارد.
وی معتقد است: بافت فرسوده و نیز قدیمی بازار اصفهان را به همین راحتی نمی‌توان اصلاح کرد اما می‌توان با مدیرت و درایت اقدامات ایمنی لازم را متناسب بافت فرسوده تأمین آماده‌سازی کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت شهری این منطقه به این منظور محل فروش لوازم خانگی نبوده چرا آن زمان این حجم مبادلات تجاری و مراوده انسانی ایجاد نشده نبوده است، افزود: سازمان آتش‌نشانی با توجه به شرایط موجود و خطر‌پذیری بافت منطقه خود را تجهیز کرده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آتش نشانی خود را با شرایط وفق داده و ایستگاه و وسایل و ابزارهایی متناسب با معابر را با قابلیت سرعت بالاتر،موتور سیکلت و خودروهایی که از عرض کم عبور می‌کند در این محل مستقر کرده است.
رنجبر با بیان اینکه این عمل به خاطر بالا رفتن سرعت عمل است، افزود:تأسیسات ایمنی را ایجاد کردیم چنانکه در عملیات شب گذشته شبکه هیدرات آب مورد نیاز را تأمین کرد.

*مراکز بدون ایمنی لازم و مزاحم باید پلمب شود
وی با بیان اینکه بافت این منطقه را سازمان مشاغل و میادین شهرداری منطقه مورد توجه قرار داده است، گفت: باید مواردی که نکات ایمنی و نیز ایجاد مزاحمت برای مردم می‌کند در آن منطقه پلمب شود.
معاون خدمات شهری ادامه داد: هر چند بدون ارتباط دوسویه بین مردم و نیز شهرداری نمی‌توان کاری کرد، اما مشاهده‌ شود که بسیاری از مردم که خود از وضع موجود شاکی هستند منازل خود را به راحتی با یک رقم پیشنهادی زیاد در اختیار کسبه قرار می‌دهند.
وی بیان داشت: بافت فرسوده و قدیمی بازار از نقاط مورد توجه و حساس مسائل شهری است که با توجه به معضلات و متناسب با وضعیت، تجهیز و سازمان خدمات شهری در برخورد با بافت فرسوده بازار  و میزان آماده‌باشی متفاوت و به طور ویژه پشتیبانی می‌کند.
رنجبر اضافه کرد: البته با توجه به شلوغی این مرکز نیروی انتظامی و نیز پلیس راهور به پشتیبانی این قضیه کمک می‌کند.

*دلیلی ندارد انبار فروش لوازم خانگی در همان محل فروش باشد

 وی با تاکید به اینکه باید نوع استفاده از ایمنی در بافت‌های فرسوده و قدیمی باید بررسی شود، گفت: سازمان مشاغل شهری‌ در این خصوص پیش بینی کرده است که انبار کالا به بیرون شهر منتقل شود چرا که دلیلی ندارد انبار کالا در همان محل فروش باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه این قضیه باید فرهنگ سازی شود، ادامه داد: باید برای خروج از این وضعیت مغازه‌ها تبدیل به فروشگاه نمایش کالا شود.
وی ادامه داد: مردم نیز باید یاد بگیرند که برای خرید کالاهای خانگی در حد امکان از وسایل شخصی کمتر استفاده و فقط در این مغازه‌ها سفارش کالا دهند.
رنجبر تاکید کرد: با وجود حوادث و نیز هشدارهایی که در این زمینه داده‌ شود اما همچنان همکاری مردمی و نیز کسبه بسیار ضعیف است.
وی اضافه کرد: با وجود حادثه اتفاق افتاده مردم هنوز درس عبرت نگرفته و هنوز همان ترافیک‌ها، توقف‌ها در همان کوچه برقرار است.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: اگر آتش نشانی دیشب دیرتر می‌رسید بسیاری از حوادث دیگر در کنار این حادثه رخ می‌داد و در این گونه برنامه‌ها مردم باید قانون را رعایت کنند  و حداقل از توقف وسایل غیر مجاز وسیله نقلیه جلوگیری کنند.

*با وجود قرار گرفتن در پیک شلوغی اما آتش در کم‌ترین زمان مهار شد

علی مرادمند نیز در مورد آخرین وضعیت حریق صورت گرفته در پنج بازار فروش لوازم خانگی با بیان اینکه هنوز علت وقوع این آتش سوزی مشخص نشده و توسط کارشناسان آتش نشانی در حال بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، اظهار داشت: شب گذشته ساعت ۱۷:۴۸ به سازمان آتش نشانی وقوع حادثه گزارش شد که بلافاصله پس از اعلام آتش‌سوزی در بازار لوازم خانگی اصفهان و حساسیت‌هایی که آتش نشانی در این مورد دارد، از دو مرکز ۱۷ و ۹ به محل اعزام شدند.
وی با بیان اینکه ظرف دو دقیقه نیروها به محل اعزام شدند،اضافه کرد: ساعت 17.50 نیروها در محل حاضر و ساعت  18.15 آتش مهار و ساعت  19 خاموش و ساعت 21 پاک‌سازی کامل در محل انجام شد.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان افزود: به دلیل مشکلاتی که برای گسترش آتش به مغازه‌های مجاور وجود داشت، تمامی همکاران آتش نشانی برای امداد رسانی آماده باش و از پنج ایستگاه دیگر برای کمک به محل رفته که آتش را سریع‌تر مهار کنند.
وی تصریح کرد: حادثه در حساس‌ترین زمان رخ داد چرا که در آن زمان پیک شلوغی خیابان و نیز بازار بود.
مرادمند ادامه داد: 32دستگاه خودروی عملیاتی  ونیز شش دستگاه موتورسیکلت برای جابه‌جایی نیرو تجهیزات به محل اعزام شد که تعدادی به عنوان نیروهای پشتیبانی در محل مستقر شدند.
وی با بیان اینکه 78 نفر از نیروهای آتش نشانی در مهار آتش و نیز عملیات حضور داشتند، بیان داشت: هفت نفر از دچار مصدومیت، گاز گرفتگی و شکستگی پا شدند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه این بازار به بازار هندوها و کوچه مشیر منتهی می‌شود،کوچه‌های کم عرض، چینش خودروها و محل عبور خودروها و نیز گاری‌های حمل بار و شلوغی خیابان حافظ به لحاظ قرار گرفتن در پیک ترافیک باعث شد تا نیروهای آتش نشانی با مشکل مواجه شوند.
وی با تاکید به اینکه علت حادثه بافت قدیمی نیست، ادامه داد: بافت قدیمی باعث کاهش خدمت رسانی به موقع با توجه به کم عرض بودن می‌شوند.
مرادمند در تشریح محل حادثه اتفاق افتاده گفت: زمینی بزرگی در این محل بوده که در این محل از داربست فلزی و سقف شیروانی استفاده کرده بودند.
* نداشتن دیواره‌ها و سازه‌های مناسب باعث گسترده شدن آتش سوزی شد
 وی ادامه داد: نداشتن دیواره‌ها و سازه‌های مناسب در انتقال حریق و شعله از کارگاهی به کارگاه دیگر ونیز حریم مغازه‌ها باعث گسترده شدن آتش سوزی شد.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: سبزی خورد کن، بخاری و یخچال موتور یخچال فرش ماشینی بیشترین اقلامی بوده است که در آتش سوخته‌ است.

*کارگاه‌ها و انبار کالاها باید به بیرون از محوطه شهر انتقال پیدا کند

وی بیان داشت: بهتر است در این موقعیت که بافت قدیمی و دسترسی خودروهای امداد کمتر رخ کمی دهد کارگاه‌ها به محل مناسب منتقل شود.
مرادمند با تاکید به اینکه این اتفاق یک هشدار است افزود: این منطقه انبار کالاهای خانگی زیاد است و احتمال اینکه در این موقعیت اتفاق مشابه اتفاق افتد هست.
وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از انبارهای این منطقه که منازل مسکونی است توسط مسئولان مربوطه به انبار خارج از منطقه مسکونی منتقل و نیز معابر جهت خدمت رسانی عریض‌تر شوند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول