اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی:

اقناع مهم‌ترین ابزار جذب فرقه‌های ضاله است

خبرگزاری فارس: مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی گفت: کنترل ذهن افراد و اقناع آنها، مهم‌ترین شیوه جذب کردن افراد در فرقه‌های ضاله است.

اقناع مهم‌ترین ابزار جذب فرقه‌های ضاله است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مرتضی امین‌نیا ظهر امروز در نخستین و دومین دوره آموزش‌های عقیدتی و سیاسی بسیجیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت عنوان طرح معرفت بسیج جهت دانش‌افزایی و اعتلای بصیرت در هتل جم در مشهد با اشاره به وجود فرقه‌های مختلف و خطر افتادن به دام آنها اظهار داشت: در سراسر دنیا فرقه‌های گوناگونی با میلیون‌ها عضو وجود دارد که هر کدام از اعضای آنان با این تصور که از عضویت در فرقه‌های ضاله مصون هستند، به عضویت آنها درآمدند.
وی افزود: فرقه‌های ضاله جهت‌گیری و اهداف مختلفی دارند که می‌توانند شامل فرقه‌های مذهبی مانند فرقه وهابیت، فرقه‌های تجاری مانند گلدکوئیست و یا فرقه‌های سیاسی مانند منافقان باشند.
امین‌نیا نبود اطلاع و روشن‌گری کافی را علت عمده افتادن به دام فرق مختلف عنوان کرد و گفت: درگیر شدن در یک فرقه ضاله ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تکلیف‌گریزی، نابه سامانی‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین تلاش استعمار اتفاق بیفتد.
مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی در ارتباط با تکلیف‌گریزی اظهار داشت: یکی از نیاز‌های اصلی انسان پرستش است و این نیاز در صورت نبود شناخت صحیح از خداوند و شیوه واقعی عبادت و پرستش، می‌تواند به تکلیف‌گریزی بیانجامد به گونه‌ای که فرد میل به پرستش و دین‌داری دارد اما نمی‌خواهد تکالیف دینی و مذهبی خود را انجام دهد.
امین‌نیا تلاش استعمار را از بزرگ‌ترین دلایل افتادن افراد در دام فرقه‌های ضاله عنوان کرد و افزود: استعمار و غرب برای ایجاد تفرقه و ایجاد امکان نفوذ از طریق ساختن و مطرح کردن فرقه‌های مختلف اقدام می‌کنند.
وی با اشاره به جنگ نرم و جنگ سخت اظهار داشت: ابزار جنگ سخت اجبار و ابزار جنگ نرم اقناع است و استعمار برای جذب افراد در فرقه‌های ضاله‌ای که گاهاً خود به وجود آورنده و یا حمایت کننده آن است از طریق جنگ نرم و قدرت قانع کردن فرد وارد عمل می‌شود.
مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی در ارتباط با تکلیف‌گریزی ادامه داد: رهبران و سران فرقه‌ها به وسیله شستشوی مغزی و کنترل ذهن افراد و اعضای خود، آنها را اقناع کرده و به بردگی ذهن و اندیشه می‌کشند.
امین‌نیا با اشاره به پیچیدگی فرقه‌ها اضافه کرد: فرقه‌های ضاله از بیرون بسیار شگفت‌آمیز و از درون با مهارت ذهن افراد خود را دستکاری کرده و تحت کنترل در‌می‌آورند و همچنین رهبران فرق شدیدا در پی فریب دادن مردم برای پیوستن به فرقه آنها هستند.
وی شناسایی فرقه‌ها و راه‌های نیافتادن به دام آنها را برای تمام افراد جامعه بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: شناخت فرقه‌ها و شناسایی شیوه عملکرد و تکنیک‌های آنها می‌تواند تا حد زیادی افراد را از گرفتار شدن در فرقه‌های ضاله مصون بدارد.
مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی در باب برداشت‌های غلط از فرقه‌ها گفت: این تصور که فرقه‌های مختلف و اعضای آنها به سادگی قابل شناسایی هستند، تصوری اشتباه و خطرناک است.
وی ادامه داد: رهبران فرق نمی‌خواهند افراد و اعضای خود در هنگام جذب، از جذب خود در فرقه و گروه آگاه باشند و به همین سبب مبلغان و نیروهای خود را با پوشش و ظاهر عادی، شخصیت‌های کاریزماتیک و ترجیحاً خوش ظاهر در میان جامعه می‌پراکنند.
امین‌نیا تاکید کرد: به سبب اینکه فرقه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و مذهبی وجود دارد تصور اینکه اعضای فرقه‌ها افراد مذهبی و افراطی هستند که حتی از ظاهر هم قابل تشخیص می‌باشند، کاملاً اشتباه است.
وی در رابطه با مشخصات فرقه‌های مختلف در زمینه جذب عضو و همچنین استراتژی و عملکرد اظهار داشت: یکی از بارزترین مشخصات فرقه‌ها اعضاگرایی در سیستم کنترل اذهان است به این معنی که رهبران فرقه‌های ضاله به شکلی عمل می‌کنند که وقتی فرد به عضویت در آن فرقه در می‌آید، این تصور را در وی ایجاد می‌کنند که دارای شخصیت و نیرو خاصی است که به وسیله آن شخصیت و توانایی و همچنین عضویت در فرقه، فرد می‌تواند به عنوان ناجی دنیا و بشریت در راستای عقاید رهبران فرقه فعالیت کند.
وی افزود: از دیگر مشخصات فرق می‌توان به شعارهای آنها با مضمون رستگاری فرد در گرو عضو بودن در این فرقه خاص، اشاره کرد به گونه‌ای که با کنترل ذهنی فرد، تنها راه نجات و رستگاری و سعادتمندی انسان را عضویت در سازمان فرقه خود معرفی می‌کنند.
امین‌نیا ادامه داد: در چنین سازمان‌هایی خروج از آن و ترک فرقه برابر با انحراف از راه حقیقی و نوعی گناه محسوب می‌شود که این اعتقاد در نهایت به انجماد و بن‌بست ذهنی می‌انجامد.
مسئول کانون فرهنگی حق پژوهی در رابطه با سومین مشخصه بارز فرقه‌ها اظهار داشت: معرفی رهبر سازمان و فرقه به عنوان نماینده خدا بر روی زمین است به گونه‌ای که هرگونه مخالفت با رهبر فرقه برابر با مخالفت با خداست و چنین فردی سرکش و بی‌فکر در فرقه معرفی می‌شود.
وی در رابطه با دیگر مشخصات فرقه‌های ضاله گفت: تخریب شخصیت افراد یکی از اصول فرقه‌ها در جذب و استفاده از اعضاست و فردی که شخصیت خرد شده داشته باشد به هر حقارتی تن در می‌دهد و به یک شنونده و مجری محض دستورات بدل می‌شود.
امین‌نیا استفاده از عواطف و احساسات، ایجاد روابط دوستانه شدید و بمباران عواطف، سعی در کنترل روابط شخصی و حتی خانوادگی اعضاء، ندادن امکان مطالعه و بحث در خصوص سایر فرق و گرایش‌ها، مراقبت شدید اعضا از یکدیگر، آموزش فریبکاری، کنترل زمانی و همچنین وظایف و نشست‌های اجباری از دیگر مشخصات فرق ضاله در برخورد با اعضای خود عنوان کرد.

تعارض با نظام ویژگی بارز فرقه‌ها در ایران است
مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی تعارض و تضاد با نظام جمهوری اسلامی را اصلی‌ترین ویژگی فرقه‌های ضاله در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: تضاد و تعارض با نظام در ظاهر و در خفا از نشانه‌های فرقه‌های ضاله در کشور محسوب می‌شود و حتی فرقه‌هایی برای مخالفت با فرقه دیگر در همین زمینه ایجاد می‌شود.
امین‌نیا اعتقاد به سکولاریزم را از دیگر نقاط مشترک فرقه‌ها در ایران معرفی کرد و اظهار داشت: اعتقاد به نبود دخالت دین در سیاست و حکومت از ویژگی‌های بارز و محورهای اصلی سازمان‌ها و فرقه‌های ضاله در ایران است.
وی استفاده از ادبیات ویژه و خاص جهت بزرگنمایی و خاص جلوه دادن عقاید خود و درک سخت آن توسط شنونده و همچنین تشکیلاتی بودن و داشتن سلسله مراتب و الزام به ارائه گزارش به مراتب بالاتر را از دیگر نشانه‌های فرقه‌های ضاله در ایران معرفی کرد.
امین‌نیا ادامه داد: ترویج اباحه‌گری که از راه‌های جذب اعضا به‌ویژه‌ جوانان است، پرداختن به کلیات و نداشتن راهکار برای جزئیات زندگی روزمره نیز از اقدامات فرق و سازمان‌های ضاله در کشور در راستای برخورد با اعضای خود است.
مسئول کانون فرهنگی حق‌پژوهی تخریب علما و مراجع اصیل دینی را از ویژگی‌های بارز فرقه‌ها در ایران دانست و افزود: تأکید بر عشق و عاشقی و مسائل عاطفی، ایجاد شور و هیجان و حرارت در طرفداران و اصولاً هرگونه گریز از مسائل منطقی و عقلایی در دستور کار فرقه‌های ضاله ایران است که به صورت مشترک در تمام فرق انجام می‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول