اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد

جزئیاتی تازه از قانون جدید خدمت نظام وظیفه

خبرگزاری فارس: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیاتی تازه از قانون جدید خدمت نظام وظیفه را اعلام کرد.

جزئیاتی تازه از قانون جدید خدمت نظام وظیفه
به گزارش خبرنگار انتظامی فارس؛ سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی در مهر سال 88 به تصویب رسید که این قانون 84 ماده داشت.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در آبان 88 این قانون را مورد بررسی قرار داده و سه ایراد را به آن وارد دانست که یکی از ایرادات این قانون ورود به اختیارات مقام معظم رهبری بود که در این رابطه مجلس باید طرح خود را با اجازه مقام معظم فرمانده کل قوا به اجرا برساند. دومین مورد این طرح بحث مالی است و اشکال بعدی آن ایراد شکلی بعضی از مواد آن بود.

سردار کمالی ادامه داد: مجلس در اسفند ۸۸ برای دومین بار این قانون را اصلاح و به شورای نگهبان ارجاع داد. که این شورا در تاریخ 25 اسفند ۸۸ دو ایراد را از این قانون مطرح کرد.

کمالی گفت: برای سومین بار در تاریخ ۲۲ آبان امسال دو اصلاح به طرح ۸۴ ماده‌ایی قانون اصلاح خدمت سربازی از سوی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان وارد شد که امیدواریم این طرح از این شورای نگهبان تهیه نهایی را دریافت کند.

وی با اشاره به شائبه‌های ایجاد شده در مورد قانون جدید اظهار داشت: براساس اعلام مجلس تصمیم‌گیری در مورد معافیت دو برادری با ستاد کل نیروهای مسلح است ما در حال حاضر به موجب مصوبه مقام معظم رهبری چنانچه سه برادر خدمت کنند برادر چهارم معاف است و این قانون تا سال ۹۱ ادامه دارد.

کمالی اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس ستاد کل نیروهای مسلح مجاز است که اگر با مشمولان مازاد روبرو شود اقدام به معافیت خدمت دو برادری کند. لذا از آنجا که ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم اجرای طرح معافیت دو برادری صورت نمی‌پذیرد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: معافیت سه برادری هم اکنون با آمار 430 هزار نفر انجام شده و پیش‌بینی ما بر آن است که اگر بخواهیم معافیت دو برادری را اجرا کنیم در مرحله اول 500 هزار نفر معاف خواهند شد و در کنار آن سالانه 70 الی 75 هزار نفر در سطح دریافت این معافیت قرار خواهند گرفت.

وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: ما این طرح را فعلا نمی‌توانیم اجرا کنیم و باید دید که آیا در سال‌های آینده ما با مازاد نیرو روبرو خواهیم شد یا خیر.

کمالی بیان داشت: برخی از مردم چشم‌انتظار اجرایی شدن این بند هستند لذا در زمره غایبان قرار گرفته‌اند لذا از مشمولان می‌خواهیم هر چه زودتر اقدام به اعزام خدمت کنند و خود را معطل انجام این بند قانونی نکنند. باید مشمولان توجه داشته باشند که متولدین سال 72 به بعد به خدمت وظیفه احضار شده‌اند و اگر در زمان مناسب اقدام به معرفی خود به مراکز اعزام نکنند مشمول غیبت خواهند شد.

وی با بیان اینکه موالید ذکور تا ده سال آینده سیر نزولی یافته‌اند و دانشگاه‌ها گسترش یافته‌اند ما چیزی به عنوان مشمول مازاد برای اجرای طرح دو برادر نخواهیم داشت.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: بار مالی مصوبه دیگر مشکل پیش‌روی این طرح بود چرا که از سال ۸۸ تبلیغات گسترده‌ایی مبی بر افزایش حقوق سربازان شده بود. اما با مصوبه جدید مجلس اعتباری برای افزایش حقوق سربازان در نظر گرفته نشده و ما چیزی به نام افزایش حقوق سربازان متاهل، حق مأموریت، حق ماموریت مناطق محروم و عملیاتی و هزینه آموزشی نخواهیم داشت. چرا که بند‌های 30، 38،40،74 و 81 قانون جدید که بار مالی به خود همراه داشتند از این قانون حذف شده‌اند.

سردار موسی کمالی با اشاره به قانون جدید و افزایش مدت خدمت به ۲۴ ماه گفت: براساس قانون جدید قانون خدمت ۲۴ ماه است اما نمایندگان مجلس این پیش‌بینی را داشته است که اگر ستاد کل نیروهای مسلح با مشمولان مازاد و یا کسری آن روبرو شوند با اجازه رهبر معظم کل قوا مدت خدمت سربازی را کاهش و یا افزایش دهد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان داشت: برابر مصوبه مقام معظم رهبری هم اکنون خدمت سربازی ۱۸ ماه است که این میزان خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 16 ماه و در مناطق بد آب و هوا ۱۷ ماه است. که در این رابطه کسانی که دارای کارشناسی هستند یک ماه از خدمت وظیفه‌شان کاسته کسانی که دارای مدرک فوق لیسانس با دو ماه کاهش خدمت و کسانی که در مقطع دکتری تحصیل کرده‌اند از سه ماه کسر خدمت بهره خواهند برد.

وی با اشاره به تغییر مدت تحصیل در دانشگاه‌ها هم اکنون تحصیل در مقطع کاردانی سه سال بوده که با توجه به قانون جدید این موعد قانونی به دو سال و نیم کاهش یافته است. در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدت زمان تحصیل از ۸ سال به ۶ سال کاهش یافته است. در کارشناسی پیوسته مدت زمان تحصیل از ۶ سال به ۵ سال در دکتری پزشکی مدت زمانی تحصیلی ۸ سال و در دکتری تخصصی از ۵ سال به ۶ سال افزایش یافته است و نهایتا کارشناسی‌های ناپیوسته و ارشد ناپیوسته تنها سه سال مهلت تحصیل دارند لذا از دانشجویان تقاضا می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های خود را به نحوی انجام دهند که تحصیلشان در موعد مقرر قانونی به پایان برسد.

کمالی اذعان داشت: دانش‌آموزان در قانون قدیم می‌توانستند تا سن ۲۴ سالگی به تحصیل بپردازند این در شرایطی است که با قانون جدید زمان تحصیل آنها در مدارس به سن ۲۰ سالگی کاهش یافته  و دانش‌آموزان باید در این مدت تحصیل خود را به پایان برسانند چرا که اگر در این مهلت قانونی اقدامی را انجام ندهند وارد غیبت خواهند شد.

وی با بیان اینکه بند و ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی حذف شده است گفت: با اجرای این قانون دیگر انجام امور ثبتی نیاز به تعیین تکلیف نظام وظیفه ندارد. اما این محدودیتی نیز در گرفته شده که کسانی که کارت پایان خدمت دریافت نکرده‌اند نتوانند از بانک‌ها وامی را دریافت کنند.

سردار موسی کمالی ادامه داد: هر کس تا سه ماه بعد از مشمولیت خود را به مراکز اعزام معرفی نکند مشمول سه ماه اضافه خدمت خواهد شد. و اگر مدت غیبت وی از سه ماه تا یک سال افزایش یابد وی مشمول شش ماه اضافه خدمت خواهد شد. اگر این غیبت از یک سال و بالاتر ادامه پیدا کند علاوه بر شش ماه اضافه خدمت فرد فراری محسوب شده که در صورت دستگیری و یا مراجعه وی به محاکم قضایی فرستاده خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط تا زمان اجرایی شدن این قانون غایبان این فرصت را دارند تا به مراکز اعزام خود را معرفی کنند تا مشمول این قانون نشوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به به کارگیری مشمولان غایب در شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها اظهار کرد: نیروی انتظامی، وزارت کار و وزارت بازرگانی موظف شده‌اند تا مراکز خصوصی را کنترل کنند و مانع از به کارگیری سربازان غایب در این مراکز شوند در صورتی که در مرحله اول کارگاهی اقدام به جذب سرباز و مشمول کرده باشد هزینه یک سرباز کامل که حدوداً 950 هزار تومان است از وی دریافت و در مراحل بعد به ازای هر یک نفر سرباز مشمول هزینه سه سرباز را دریافت خواهند کرد.

کمالی بیان داشت: رسیدگی به وضعیت سربازان معتاد دیگر موضوعی است که در قانون جدید به آن توجه شده. قبلا برای شناسایی این افراد قانونی وجود نداشت اما هم اکنون سازمان وظیفه عمومی موظف شده به هنگام اعزام این افراد آنها را شناسایی و با دادن مهلتی شش ماهه آنها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند.

وی ادامه داد: همچنین اگر نیروهای مسلح متوجه حضور این افراد در یگان‌های خود قبل از به کارگیری شوند باید آنها را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند. که در این مهلت قانونی افراد معتاد نتوانند اقدام به ترک کنند از خدمت  وظیفه محروم خواهد شد و هیچ گونه کارتی به آنها داده نخواهد شد. تحصیل در دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی دیگر موضوعی بود که کمالی در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد.

وی گفت: کسانی که می‌خواهند اقدام به تحصیل در دانشگاه کنند باید 18 سال کامل داشته باشد و باید از معافیت تحصیلی بهره گرفته باشد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر کسانی که مدت قانونی تحصیلشان در دانشگاه‌ها به پایان رسیده و هنوز نتوانسته‌اند واحد‌های خود را پاس کنند از سوی دانشگاه دو ترم به آنها فرجه خواهد شد. تا بتوانند تحصیل خود را پایان دهند. که اگر این مورد ایجاد نشود وی دیگر اجازه تحصیل نخواهد داشت و به سازمان وظیفه عمومی معرفی خواهد شد.

وی در پایان به اشاره به حذف قانون معافیت تک فرزند ۱۸ ساله که پدرش به سن ۶۰ سالگی رسیده گفت: تنها کسانی می‌توانند از این قانون بهره بگیرند که پدرشان قادر به اداره امور نباشد و مشمول تنها فرد ذکور وی است.

کمالی همچنین در زمینه مادران فاقد شوهر نیز گفت: که افراد به ذکور ۱۸ سال به بالا تنها در شرایطی می‌تواند این نوع معافیت را دریافت کند که حدود ۳۰ ماه از معافیت موقت بهره گرفته باشند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین کسانی که بعد از ازدواج همسرشان دچار معلولیت جسمی شده باشند از سربازی معافند و دیگر معافیتی برای کسانی که قبل از ازدواج اقدام به ازدواج با افراد معلول می‌کردند صادر نمی‌شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول